Gå til innhold

Kan man forandre en mann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann: jobber 100% (jeg også).

Sitter med mobilen hele fritiden sin. Lager aldri mat. Vasker aldri klær. Setter inn i oppvaskmaskina en gang annenhver uke.

Han vil aldri gjøre noe, sitter bare med mobilen (spiller, surfer...). Han blir med om jeg finner på noe, men tar aldri initiativet og det MÅ være gøy ellers sitter han hjemme.

Han har dårlig økonomisk sans. Hadde ikke jeg hatt kontrollen hadde vi vært konk (han hadde myyye gjeld før vi møttes og jeg fikk rydde opp i det).

Vi prater sjelden om viktige ting. Gjør vi det så får bare han snakke, han er typen som avbryter ALLE...

Han roter... Gud som han roter. Hvert rom han er inne i blir bombet. Rydder sjelden etter seg.

Får servert mat, men rydder ikke bordet etterpå.

Osv...

Vi har to små barn i tillegg.

Håp? Eller går det ikke an å endre en mann? Før dere svarer: jeg har prøvd, og han svaret at det er bare sånn han er. Vanskeli utgangspunkt med andre ord.

Han er for så vidt flink med barn, når han gidder å legge fra seg tlf :/

Ønsker konkrete tips hvis noen ser håp her...

Anonymous poster hash: 67862...140

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går ikke an å forandre andre mennesker, verken mann eller kvinne. HAN kan forandre seg, men kun hvis han SELV ønsker det og går inn for det. DU kan ikke forandre ham, og slik jeg leser innlegget ditt har han vært svært tydelig på at han selv ikke vil og ikke er motivert.

I ditt tilfelle hadde jeg ikke orket, rett og slett. Og jeg ville ha satt meg ned med denne fyren og tatt en lang og alvorlig samtale hvor jeg fortalte ham hvorfor dette ble vanskelig for meg, hva som skulle til av endringer og hva som kom til å skje dersom han ikke endret seg. Og endret han seg ikke ville jeg reist fra ham.

Skrevet

Det går ikke an å forandre andre mennesker, verken mann eller kvinne. HAN kan forandre seg, men kun hvis han SELV ønsker det og går inn for det. DU kan ikke forandre ham, og slik jeg leser innlegget ditt har han vært svært tydelig på at han selv ikke vil og ikke er motivert.

I ditt tilfelle hadde jeg ikke orket, rett og slett. Og jeg ville ha satt meg ned med denne fyren og tatt en lang og alvorlig samtale hvor jeg fortalte ham hvorfor dette ble vanskelig for meg, hva som skulle til av endringer og hva som kom til å skje dersom han ikke endret seg. Og endret han seg ikke ville jeg reist fra ham.

Takk. Det var det jeg tenkte, men vil se om jeg er på bærtur. På dib skal man jo kjempe og holde ut til enhver pris for barnas skyld. Vel, barna har det bedre med en lykkelig mamma.

Ja, kunne vel for så vidt skrevet "kan en mann forandre seg"? Vet at man ikke kan forandre andre mennesker ;)

Anonymous poster hash: 67862...140

Skrevet

Du kan kun forandre deg selv!

Lykke til!

Skrevet

Hvis han helt alvorlig mener at sånn er han, og det er han fornøyd med, så hadde jeg droppet ham. Å være sånn går ikke an med familie.

Anonymous poster hash: 2822b...0c8

Skrevet

Du kan ikke forandre en mann nei, da må ha i tilfelle forandre seg selv, fordi han selv ønsker det...

Jeg har vært sammen med mannen min i 16-17 år, og vi har selvfølgelig forandret oss litt begge to. Man tilpasser seg jo hverandre og familielivet og finner kompromiss på ting man ikke er helt enige om.

Om mannen din mener at ha ikke trenger tilpasse seg og forandre seg for sin nye livssituasjon (man kan jo ikke fortsette leve som en egoistisk og selvsentrert ungkar lenger når man velger å få en partner og familie), da er det ikke håp.

Anonymous poster hash: e9e25...895
Skrevet

Enig med de andre her.

Så lenge mannen selv ikke ønsker å endre seg så er det ikke noe du kan gjøre. Så da må du enten akseptere det (ville jeg aldri gjort!). Eller så må du fortsette å snakke med ham og krangle med ham - det vil bare føre til at du sliter deg ut og at dere krangler mye.

Det jeg tenker er et viktig poeng her er også hva barna lærer av en pappa som aldri gjør noe hjemme, som ikke en gang vil rydde av middagsbordet, som alltid roter, men aldri rydder. Hvorfor skal barna gjøre dette når pappa slipper? Pappa vil bare være med på ting utenfor hjemmet som han synes er gøy, ellers vil han ikke. Han sender ekstremt dårlig signal til sine barn.

Hvis du er villig til å forsøke å endre ham mer så dra ham med på Familiekontoret, Og sett opp lister over absolutt alle oppgaver i hjemmet og deretter gi ham en liste over halvparten - ting han må gjøre daglig, ting han må gjøre annenhver dag, ting han må gjøre ukentlig. Og krev at han gjør alt uten at du må minne ham på det.

Er det helt utenkelig at han kommer til å endre seg så hadde jeg ikke orket å prøve en gang, da hadde jeg heller latt ham bli ungkar, så kan han rote så mye han vil og gjøre som han vil....

Anonymous poster hash: 9db9b...369

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...