Gå til innhold

Noen som har barn med ODD her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om gutten min har dette.. Hvordan oppdaget dere det? Hva funker for å roe situasjoner som "eksploderer"? Hva kan man gjøre når barnet "ønsker" konflikt?

 

Anonymous poster hash: cbecb...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde mannen min var utro og det skulle avsløres i denne tråden :P For jeg har barn med Odd :)

 

Anonymous poster hash: d9f30...50b

Skrevet

Haha! Så godt at du ikke trenger å bekymre deg for det da!

 

På norsk heter det vel opposjonell adferdsforstyrrelse

 

HI

 

Anonymous poster hash: cbecb...c94

  • 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg lurer på om den ene av vårt barn har det. Har du kommet videre med ditt barn?



Anonymous poster hash: f2f7d...762
Skrevet

Mitt har nok det.. Tåler ikke å få kjeft, og terget med vilje. Eksploderer av sinne. Er helt utslitt pga det. Prøver å ikke la meg rive med, men det er vanskelig! Hver dag er en kamp. Hører gjerne hva dere andre gjør!

 

Anonymous poster hash: cbecb...c94

Skrevet

Jeg har ikke barn med ODD selv, men jeg har vært borti det et par ganger i jobbsammenheng (i kombinasjon med andre diagnoser).

Det er vanskelig å gi noen "oppskrift", men jeg skal forsøke å komme med et par forslag:

Forsøk å finne ut hvilke situasjoner som er vanskelige. Dreier det seg om overgangssutuasjoner, måltider, påkledning, lekser ...?

Forsøk å være litt i forkant: gjør situasjonen så forutsigbare som mulig og forklar på forhånd hva som skal skje. Ha en "Plan B" (og gjerne en "Plan C") klar.

Velg dine kamper og la barnet få oppleve en en viss grad av medbestemmelse i hverdagen.

Det er også viktig at barnet får oppleve å lykkes - det blir dessverre ofte mange nederlag for disse barna.

Når situasjoner "eksploderer" kan det være greit å ta en pause. Si noe i retning av: "Nå ser jeg at dette ble litt vanskelig. Vi tar en liten pause og roer oss litt, også ser vi hvordan det går etterpå".

Hvis mulig kan der være lurt å bare avbryte det man holder på med og gjøre noe helt annet, altså flytte fokus.

Håper at dette var litt nyttig :)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk MTN!! Godt med en "oppskrift" selvom mye av det du foreslår er sånn jeg prøver å gjennomføre her, men det er utrolig slitsomt.. Skal prøve å ta pause fra situasjoner da, det har vi ikke gjort fordi det er så lett å la seg rive med i øyeblikket. Men vi må forsøke å komme ut av det negative mønsteret vi er inni nå. Når man som foreldre er helt utslitt, et det vanskelig å holde roen og den milevise med tålmodigheten som trengs.

 

Anonymous poster hash: cbecb...c94

Skrevet

Tusen takk MTN!! Godt med en "oppskrift" selvom mye av det du foreslår er sånn jeg prøver å gjennomføre her, men det er utrolig slitsomt.. Skal prøve å ta pause fra situasjoner da, det har vi ikke gjort fordi det er så lett å la seg rive med i øyeblikket. Men vi må forsøke å komme ut av det negative mønsteret vi er inni nå. Når man som foreldre er helt utslitt, et det vanskelig å holde roen og den milevise med tålmodigheten som trengs.

 

Anonymous poster hash: cbecb...c94

Mulig at ABS ("belønningssystemer") også kan fungere, men det kommer helt an på barnet (alder etc).

Snakk med en spesialpedagog (i PPT/skole/bhg.) og veiledning. Vil ikke anbefale dere å sette i gang med noe slikt på egenhånd :)

Skrevet

Hvor går man for å få en utredning for dette?

Bup, ppt?

 

 

Anonymous poster hash: f2f7d...762

Skrevet

Hvor går man for å få en utredning for dette?

Bup, ppt?

 

 

Anonymous poster hash: f2f7d...762

Snakk med barnehagen/skolen, helsestasjon eller fastlege for henvisning :)

Skrevet

Hvor går man for å få en utredning for dette?

Bup, ppt? Anonymous poster hash: f2f7d...762

BUP. PPT gjør ikke den typen diagnostiske vurderinger.

Skrevet (endret)

 

Hvor går man for å få en utredning for dette?

Bup, ppt? Anonymous poster hash: f2f7d...762

BUP. PPT gjør ikke den typen diagnostiske vurderinger.
Nei, men de kan gjøre tester og henvise videre. PPT/BUP et "fint springbrett" :) Endret av MammantilNurket
Skrevet

Nei, men vi trodde kanskje han kunne ha dette. En lang utredning hos BUP, inkludert innleggelse over flere uker til observasjon, konkluderte med at han ikke har ODD, men Tourettes syndrom med sinne-tics og er veldig rigid og avhengig av helt faste rutiner/må vite hva som skal skje. Det er uansett veldig fint å finne ut av hva som fører til en avvikende oppførselen og få verktøy til å håndtere dette.

 

Noe som har vært til hjelp for oss er å ha mest mulig strukturerte dager der ting er så forutsigbart som mulig. Vi kan f.eks. ikke skyve noe særlig på leggetiden selv om barnet vårt er 12 år nå, vi bør ha faste rutiner rundt lekser osv. I tillegg har vi laget middagslister, lister over hva han skal gjøre hver morgning og ettermiddag, og gir beskjed i så god tid vi kan hver gang det kommer en endring. Dette har blitt så innarbeidet nå at det ikke er noe ekstraarbeid lenger, det går helt på rutine å alltid gi informasjon når vi vet om en endring, f.eks. "Nå ringte tante og inviterte oss til middag der om 2 timer. Hun skal servere lasagne. Ok?", og så gjenta dette en gang til en time senere og så igjen "Nå er det 10 minutter til vi skal gå, så nå må du avslutte det du holder på med". Vi synes mye har dempet seg ved å være så strukturerte og i forkant, og i tillegg lar vi ham få litt albuerom når vi ser t han blir sint. Der man gjerne presser et normalt barn litt videre, lar vi ham være i fred til han er rolig og vi kan snakke sammen skikkelig.



Anonymous poster hash: 8c9f6...6eb
Skrevet

 

 

Hvor går man for å få en utredning for dette?

Bup, ppt? Anonymous poster hash: f2f7d...762

BUP. PPT gjør ikke den typen diagnostiske vurderinger.
Nei, men de kan gjøre tester og henvise videre. PPT/BUP et "fint springbrett" :)

 

Hvorfor setter du skråstrek mellom dem? De er ikke likestilt. Det er vanlig å henvise til PPT først selv (gå inn på PPT sin hjemmeside innen deres kommune) for å få veiledning og ev. tilrettelegging. De kan også kartlegge en del ting. Så må du til fastlegen for å få henvisning til BUP. Det er kun BUP som setter diagnosene. Ofte vil ikke BUP ta saker før PPT har kartlagt og legen utført en somatisk test.

 

Anonymous poster hash: 8c9f6...6eb

Skrevet

Hvorvidt PPT bør ha vært inne først, er avhengig av hva som er problemstillingen og det er nok også lokale variasjoner på henvisningsrutinene. I f eks ADHD-utredninger er det ofte et krav om at PPT har gjort både tester og observasjoner, men for andre diagnostiske vurderinger er det annerledes. Hvis det hadde vært mitt barn det var snakk om, ville jeg derfor tatt kontakt med fastlegen og bedt om en henvisning til BUP. Krever de at PPT skal gjøre noe først, så må de selvfølgelig involveres, men å ta det for gitt at det er nødvendig, kan forlenge prosessen unødvendig.

 

Synes ellers at anonym # 13 har svært mange gode forslag til tiltak som hjelper både ved ADHD, Tourette, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og atferdsforstyrrelser.

Skrevet (endret)

 

 

 

 

Hvor går man for å få en utredning for dette?

Bup, ppt? Anonymous poster hash: f2f7d...762

BUP. PPT gjør ikke den typen diagnostiske vurderinger.
Nei, men de kan gjøre tester og henvise videre. PPT/BUP et "fint springbrett" :)

Hvorfor setter du skråstrek mellom dem? De er ikke likestilt. Det er vanlig å henvise til PPT først selv (gå inn på PPT sin hjemmeside innen deres kommune) for å få veiledning og ev. tilrettelegging. De kan også kartlegge en del ting. Så må du til fastlegen for å få henvisning til BUP. Det er kun BUP som setter diagnosene. Ofte vil ikke BUP ta saker før PPT har kartlagt og legen utført en somatisk test.

 

Anonymous poster hash: 8c9f6...6eb

Jeg er sikker på at HI forstår hva jeg mener selvom jeg var litt slurvete med tegnsettingen ;) Endret av MammantilNurket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...