seigdamererbest Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-og-barn/mange-barn-gruer-seg-til-sommerferien/a/23224573/ Jeg liker så lite at vårt samfunn er blitt slik at vi dömmes etter hva vi tjener, hvilkne merkeklär vi har på, hvor store pupper vi har og hva slags fantastisk ferie vi reiser på. Jeg reiser mer enn gjerne, for all del! Men stor del av ferie for oss er også å gjöre ting vi ikke får tid til i en travel hverdag.....gå i nattdrakt til langt ut på dagen ( regelen er ingen pysj ved lusjen), ta pölser på termos og tilbringe dagen på tur, i blant spise is til frokost, ikke ha noen planer for neste dag, se familie og venner som også har ferie.... Hva er ferie for dere?
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. juni 2014 #2 Skrevet 8. juni 2014 Ferie er ingen skole, lekser, tidlige morgener. Sene kvelder og la impulsiviteten styre dagene litt. Tid til å puste ut og ikke ha opplegg hver dag og kose seg sammen som familie. Sommerferien er også en tid for å reise for vår del da. Vi har campingvogn og mange muligheter for tur om det ikke er anledning til Kroatia hvert år.
Dr. Fyll Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Ahh, ferie. - Sove lenge, både jeg og småtrollene. - Lang og god frokost med godt brød, egg, og masse snadder på bordet hver dag. - Stillheten på hytta. Lukten av sommerskog når jeg står opp og setter meg på verandaen med en stor kopp kaffe. - Ungene som lister seg forsiktig og langs bredden av fiskevannet med selvfanget mark og fiskestengene sine, i håp om å fange den største ørreten. Omså ved midnatt eller enda senere, vi har jo ferie. Vi bruker hytta mye, om vi er hjemme tar vi ofte med frokosten til stranda og koser oss der, drar i badeland, dyreparken eller bare sløver her hjemme. Ellers går litt av tiden til familiebesøk.
amandine Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Ferie har aldri vært sydentur for oss, ferie er, som eldste sa her i påsken: At dagene er ro og fred og at man ikke vet om det er mandag eller tirsdag før man får tenkt seg om. Det er lange måltider, turer i skog og mark, det er bøker og lange kvelder, det er tid til å vifte med tærne. Men - det er mulig at jeg tenker sånn fordi jeg selv alltid har vært på hytta i feriene, og fordi vi har landsted og en fin familie å være der sammen med...
Superdolly Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Ferie er fri fra jobb og skole, lange late morgener. Kunne gå i pysjen til man selv gidder å skifte. God tid til å gjøre ingenting. Muligheten til å stikke ut på tur i skogen eller fjellet med kakao i ryggsekken. Slippe å være streng på leggetider, fordi man ikke trenger å stå opp halv sju neste morgen.
prekæs Skrevet 8. juni 2014 #6 Skrevet 8. juni 2014 Ferie er croissanter til frokost, tv og datafri, lydbøker, lange fotturer og iskald rosevin.
frk Nilsen Skrevet 8. juni 2014 #7 Skrevet 8. juni 2014 Lang frokost, sene kvelder med hvitvin/rosevin, lese bøker, skravle med mannen, stranda, gjøre ting med ungene, ikke planlegge alt for mye. Hvor vi er spiller ikke noen rolle, så lenge vi er sammen og koser oss som familie
Himmel og hav Skrevet 8. juni 2014 #8 Skrevet 8. juni 2014 Ferie er først og fremst å ikke skulle rekke noe. Kunne ta av seg klokka og blåse i om den er 10, 12 eller 14 når frokosten inntas. Være på stranda til vi har lyst til å dra hjem, selv om det betyr at det blir middag klokka 22. Sitte ute om kvelden med lys, myggspiral, et glass vin og ei bok, eller bare småprate og sludre. Se på film til langt på natt og bare være sammen som familie. Ah...4 uker til, så er vi der!
Ugl@ ruger... Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Tid med familie, venner, gjøre andre ting. Trenger ikke være å reise langt eller noe. Vi tar like gjerne en tur på sjøen, eller sløver i hagen som å reise bort. Vi er svært lite opptatt av alle disse status greiene,vi har prioritert ting (båt, bobil) men kansje nettopp fordi vi ikke bryr oss om å ha statusbiler, svært hus belånt over pipa, eller å reise til fjerne strøk hvert år. Vi har vært på chartertur, helt ok og vi koste oss, men vi har ikke behov for det hvert år. Fant ut at i stedenfor å bruke 50 000 på en uke eller to med ferie så kjøper vi helle en bobil vi kan reise med i helger og ferier og kommer da faktisk ikke så mye dårligere utav det da heller. Mat må vi ha både hjemme og på tur uansett. Ei jeg kjenner grein på nesa og sa at bobilferie var litt kjipt, mye bedre å ta fly å bo på fint hotell. Vel, på bobil tur får man sett mer, vi blir neste år å stoppe å få med oss alt fra krigsminnesmerker, kunstgallerier, flotte bygg. Får da med oss opplevelser i flere land på en og samme ferie og skal ha en uke med bading, strandliv og avslapping også. Dessuten slipper man disse høysessong prisene på fly og hotell, jeg liker ikke å ta fri ungene fra skolen. Flott det er litt fokus på dette med press på ferier, barna her har fått beskjed om at i år blir det ingen lang ferie, men heller kortere små turer, og det er ingen sure barn, viktigst for dem er tid sammen og at vi koser oss som familie, ikke hvor turen går. I går storkoste de seg i hagen med plaskebasseng, vannspreder, vi voksne hadde full vannkrig her og ungene hadde det topp. I dag blir det trolig en tur ut på sjøen.
Iiiiik Skrevet 10. juni 2014 #10 Skrevet 10. juni 2014 For meg er ferie å komme bort hjemmefra. Komme bort fra støvsuger, luke ugress, vaske klær osv. Komme bort fra det som drar i ungene også og som gjør at de ikke er ordentlig sammen med oss. Hvis det er sommer, vil jeg gjerne et sted med sol, nær tilgang til bading og nakne tær og sommerkjole. I praksis betyr det som regel et leid feriehus ved Middelhavet. Ikke fordi vi ønsker å delta i noen feriekonkurranse, men fordi det er det vi trives med.
sug lut Skrevet 10. juni 2014 #11 Skrevet 10. juni 2014 Ferie er å gjøre det vi gjør for lite av ellers. Det er hjemme eller på hyttene i 99% av tilfellene, evt da med avstikkere og utløpere basert enten hjemme eller på ei av hyttene. Vi er ikke med i noen konkurranse, ungene kan nok ønske seg andre ting også, men de vil ikke for alt i verden gjøre andre ting i stedet for, men i tillegg til. Det syke er jo at folk mener de "ikke skal ha ferie" fordi de ikke skal reise bort - jeg har av div årsaker hatt mange hjemmeferier men de har da for pokker vært ferie for oss alle likevel.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. juni 2014 #12 Skrevet 10. juni 2014 Ferie er å gjøre noe annet. Ingenting er fint. Eller reise. Eller dra på hytta. Besøke mormor og bestemor og ha god tid. Jeg er nok av de som gjerne vil reise bort i ferien. Et eller annet sted, helst i England.
Giss Skrevet 10. juni 2014 #13 Skrevet 10. juni 2014 Ferie er ingen vekkerklokke, ingen arbeidskrav, ingen lekser, ingen oppmøteplikt..... Ferie er å kunne stå opp om morgenen og vite at man ikke trenger å dra noe sted den dagen. Ferie er å slippe alle kravene fra omverdnen en liten stund. - Jeg reiser gjerne i ferien, men da helst for å besøke familien min som bor langt unna, så det er sjelden vi ses utenom akkurat sommerferien.
mamman til to gutter Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Ferie er å ha fri og ingen ting man må gjøre, ingen vekkeklokke og ingen dårlig samvittighet hvis man sover lenge og går lenge i pysj. Det trenger ikke å være langfri for at det skal føles som ferie, og jeg trenger ikke å dra bort. Kr.himmelfarthelgen føltes ut som en liten miniferie, fint vær, hele familien fri og ingen store planer. I sommerferien reiser vi alltid bort, men ikke nødvendigvis til Sydenlandet. I fjor reiste vi for første gang til syden med barna i ferien (vi har vært der et par ganger med de tidligere, men da om vinteren og egentlig før de har vært store nok til å huske noe selv). Ellers er vi en del på hytta og på småturer i Norge. Jeg tror noe av problemet til de som ikke har råd til å dra på ferie, ikke nødvendigvis det at de ikke får reist bort, men det at de ikke har noen andre valg enn å bli hjemme. For de fleste av oss andre som ikke reiser langt på ferie, så vet vi også at ikke i år, men kanskje til neste år eller året etter det igjen og det gjør at det ikke er et problem.
Bonna Skrevet 11. juni 2014 #15 Skrevet 11. juni 2014 (endret) Fri fra jobb og total avslapning. Må innrømme at for meg hører utenlandsferie med til sommerferien. Endret 11. juni 2014 av Bonna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå