Gå til innhold

Hvordan håndtere besteforeldre som forskjellsbehandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn ei jente (7år)  og en gutt (4,5år).

Mine foreldre vil KUN ha jenta på besøk. Inviterer henne relativt ofte, men aldri gutten. 

Gutten har aldri blitt invitert dit alene eller vært med dem alene noen gang. Har har overnattet 3 netter totalt og da sammen med søstera. 

I det siste har han uttrykket at dette begynner å bli urettferdig..

Så i helgen da storesøster ble bedt på "ferie" dit (lør-man) så sa han at han også ville bli med. Dette ble etter mye diskusjon mellom min mor og far greit, men han må leveres på ettermiddagen og hentes formiddagen dagen etter. 

Jeg ringte tidligere i dag og avtalte henting og da vil de eldste skal være igjen til i morgen. Sier da at det gidder jeg ikke gå med på for han synes det er så urettferdig. De blir da kjempe sinte og sier at alt trenger ikke være rettferdig hele tiden.

Og nei- livet er ikke rettferdig, men hun kan ikke bli invitert 99.9% av tiden og han ekskluderes slik.Forklarte dette og sa jeg henter begge. 

De sier da at de aldri får bli kjent med han (som de aldri interesserer seg for!?!) og at han er en drittunge. 

Kjenner jeg er rasende og har lyst til å drite en lang en i å sende noen av ungene dit!

Jeg ber aldri om barnepass, så det er de som inviterer jenta. Og gutten er ikke vrien i det hele tatt! Begge oppfører seg ordentlig! 

Jeg er så skuffet over at de ikke vil invitere bare han også, for å bli ordentlig kjent.! Min far jobber i annleggsbransjen og driver gård, og minsten elsker jo all slags kjøretøy og arbeid, men å ta han med..nei... 

De synes det er greit med jenta for hun er rolig og sitter stort sett å ser på film (hele helga). Jeg synes ikke det er greit. hva skal de ha henne på besøk etter når hun sitter alene i tvstua hele helgen?

Anonymous poster hash: 54792...ca0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld meg, forsto jeg dette riktig - kalte de sitt eget barnebarn en drittunge?? De kan jo ikke være riktig skrudd sammen. Jeg synes du har gjort det riktige her, nemlig å si fra. Ville også sagt at hvis de skal ha barnebarna på overnatting fra nå av, blir det begge eller ingen.

Anonymous poster hash: 50027...507
Skrevet

ja det sa de! er helt på gråten, er så forbanna!!

Skrevet

Det er jo helt hårreisende!! Støtter deg fullt ut her, synes ikke du skal sende noen av barna dit før de skjerper seg. Litt dumt hvis dattera di synes det er veldig trist å ikke dra til besteforeldrene bare.. Men du kan jo finne på andre ting med både henne og broren:) kanskje de har andre besteforeldre eller tanter og onkler de kan dra på overnatting til?

Anonymous poster hash: 83c58...a4a

Skrevet

Huff, stakkars lille gutt og ikke minst deg! Hvilke besteforeldre er det som kan kalle barnebarnet sitt for en drittunge?! Har det skjedd en episode som de ikke har tatt opp med deg?hadde får hakeslep hvis jeg hadde opplevd lignende, makan til oppførsel av besteforeldre!!! Men du gjorde absolutt det riktige HI, håper de tenker seg om!

Anonymous poster hash: 23c72...bbb

Skrevet

Nå er det litt riktig som de sier da, at det er ikke alltid alt kan blir 100 % rettferdig. Hun er eldre, så det er nok lettere for dem å passe henne over et lengre tidsrom, det er jo helt forståelig. Kanskje orker de ikke en aktiv krabat på besøk, for siden de er besteforeldre er de sikkert ikke 20 år lenger. 

Men å kalle barnebarnet sitt for en drittunge, DET er langt over streken :huh: . 

Anonymous poster hash: fb841...53c
Skrevet

Verste jeg har hørt på lenge. Hadde dette vært mine foreldre hadde jeg hentet begge ungene tvert, og latt "besteforeldrene" seile sin egen sjø.

Anonymous poster hash: 7f77c...581

Skrevet

De kunne ha sett langt etter barnebarna sin, om foreldrene mine hadde sagt noe slikt!! Fy flate!

Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt å sende noen av barna til mennesker som syns det er greit å kalle et barn for drittunge!

Skrevet

nei men hva gjør jeg.?

Bare sier at ingen får komme når de er slik? Altså på hvor lenge/inntil hva?

Det er ikke første gangen heller. Det samme skjedde i fjor sommer. Da sa jeg ingen fikk komme der, så gikk det et par mnd så ville storesøster gjerne reise dit.. Og så fikk hun lov.. men det er først i år at minste selv opplever dette som urettferdig.

Jeg har ikke noe godt forhold til de selv, og den enest grunnen til at jeg holder kontakt er jo pga barna.. 

Skrevet

Jeg synes du kan si det så enkelt som at hvis de ønsker barnebarna på besøk så blir det begge to. Du kan også si at det begynner å bli gnissninger barna imellom pga hva som oppfattes som stor urettferdighet, og selvom man ikke kan regne med at alt i livet er rettferdig så skal heller ikke en av søsknene oppleve at det er kun han som må godta urettferdigheten. Du kan også si at med en slik holdning ovenfor gutten så ønsker du ikke deres påvirkning ovenfor datteren, da du ikke ønsker å ta en sjanse på at de skal føre sine holdninger over på henne.

Du kan også sette som krav at neste som skal på alene overnatting der er gutten og at det ikke er noe poeng å spørre om å få jenta på aleneovernatting da du ikke kommer til å godta det før gutten har fått vært der.

Slike svar kan synes strenger, men du utrykker at de nå har overtrådd en grense hos deg og da har du bare en ting og gjøre og det er å sette klare krav og stå ved dem. 

Du kan oppleve at jenta synes dette blir urettferdig, men da må du sette deg ned med henne og fortelle at lillebror oppfatter dette som veldig urettferdig, og at selvom ikke alt kan være likt hele tiden så kan heller ikke alt gå til hennes fordel bestandig. Det kan hende hun blir sur på deg, men det må du bare tåle. Jeg tror også at når hun ser at du har tatt et standpunkt og står ved det så vil hun godta det. 

Anonymous poster hash: 032a0...152

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...