Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #1 Skrevet 7. juni 2014 Min datter på snart 8år har fått diagnose lettere psykisk utviklingshemning, men jeg føler det er feil diagnose. Hun er forsinket språklig, motorisk og liten av vekst. Strever også grovmotorikk og finmotorikk. Rutiner er viktig for henne, og skjer det forandringer så reagerer hun med sinne eller blir lei seg. Hun er veldig oppmerksom på detaljer. Får med seg om det kjøpt noe nytt eller har flyttet på noe osv.. Dårlig impulskontroll. Veldig opptatt av å følge regler og opptatt av andre må også det. Hun kommenterer det til andre, og det kan oppfattes negativt. Snakket med henne om det, men hun fortsetter. Lest om asperger og autist. Ser flere likheter. Anonymous poster hash: 2f0e9...be0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 Jeg jobber med barn med spesielle behov. Autismespekteret er så bredt at det i mange tilfeller kan være vanskelig å skille hva som er hva. Hun skal sikkert følges opp av spesialist helsetjenesten en tid nå og så jevnlig vil jeg tro. Det er gjerne langvarig testing før man kan utelukke det ene fra det andre. Mange får diagnosen "autistiske trekk" når usikkerheten er stor. Har du fått et opplegg for datteren din ? Anonymous poster hash: b0d51...a8b
Roheryn Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Psykisk utviklingshemming er vel strengt tatt bare et mål på lav IQ, og sier egentlig ingenting om hvorfor. Og som hun over skriver: autismespekterer er bredt. "Autismespekterproblematikk" kaller de det gjerne i starten, og så greier man etterhvert sakte men sikkert å se hvor i spekteret hun er. Hovedsaken er at hun får god hjelp og oppfølging, da vil jo de konkrete diagnosene også falle på plass etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå