Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #1 Skrevet 7. juni 2014 vår 8 åring skal testes til uka. er litt spente. hva vil resultatet innebære. blir vi skuffet om det blir negativt? vil vi greie oppgaven om det blir positivt? synest ikke vi greier oppgaven særlig godt nå. fire ulike lærere er overbegeistra for evnene, intelligensen, lre evnen, flink etc. ingen er derimot særlig imponert over oppførselen. snill med andre, men urolig, ukonsentrert, krevende, frekk med lærerene, høylytt. vi er spente. om det ikke er evnene, hva er det da? Anonymous poster hash: 59664...749
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 Testet mi med barnehagevarianten da hun var 3 år. Det gikk bra. Med det mener jeg at barnet taklet testen fint og opplevde det som greit. Hun har siden hun var 2 år vært under oppfølging av PPT pga. at hun er høyt begavet og oppfølgingen skal fortsette inn i skolen. Jeg som mamma har også fått god oppfølging av PPT og mange v de sosiale vanskene er borte. Anonymous poster hash: 21828...f38
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2014 #3 Skrevet 7. juni 2014 Hvis hun viser seg å være evnerik så har dere, og skolen en viktig oppgave foran dere. Både spennende og utfordrene på en og samme tid. Dersom hun er evnerik og blir stimulert deretter kan atferdsvanskene minskes eller forsvinne helt. Kan anbefale denne boken: http://www.uv.uio.no/isp/forskning/publikasjoner/nye-publikasjoner-2014/skogen-de-evnerike-barna-og-spesialpedagogikken.html Anonymous poster hash: 560ca...eaf
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Takk for svar! Vi gjør dette privat, da vi leter etter svar. PPT vil ikke tilby tjenester da de ønsker å bruke ressursene på svake elever, de som trenger det mest. Skolen har ved flere anledninger sagt nei til tilpasset undervisning, pga ressursmangel. Jeg har forberedt barnet på utredningen ved å si at det er for å finne ut årsaken til uro på skolen, og konsentrasjonsvansker. Svaret var "jeg vil bare ha masse bøker og lese, å lese, lese når jeg er på skolen" Vi har problemer med å gjøre lekser, å holde fokus. Skolearbeidet blir ikke lenger gjort i timen. Vi skal jobbe det inn hjemme, og det er vanskelig. Anonymous poster hash: 59664...749
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Jeg lurer på hvor går poenggrensa for at et barn regnes som begavet? Noen av dere som vet? Anonymous poster hash: 41a10...723
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #6 Skrevet 8. juni 2014 og hvordan gjør man det privat? Anonymous poster hash: 557c2...6ee
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #7 Skrevet 8. juni 2014 Takk for svar! Vi gjør dette privat, da vi leter etter svar. PPT vil ikke tilby tjenester da de ønsker å bruke ressursene på svake elever, de som trenger det mest. Skolen har ved flere anledninger sagt nei til tilpasset undervisning, pga ressursmangel. Jeg har forberedt barnet på utredningen ved å si at det er for å finne ut årsaken til uro på skolen, og konsentrasjonsvansker. Svaret var "jeg vil bare ha masse bøker og lese, å lese, lese når jeg er på skolen" Vi har problemer med å gjøre lekser, å holde fokus. Skolearbeidet blir ikke lenger gjort i timen. Vi skal jobbe det inn hjemme, og det er vanskelig. Anonymous poster hash: 59664...749 Så utrolig rart! Mitt barn er litt som ditt. Ekstremt smart men sliter med det sosiale og med uro. Vi skal testes for det samme som dere i uken, via BUP. Det var aldri noe usikkerhet i forhold til utredningen der. Syns det er synd dere ikke får det gjennom dem. Lykke til, jeg vet dessverre like lite som dere. Anonymous poster hash: 43110...05c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #8 Skrevet 8. juni 2014 Jeg lurer på hvor går poenggrensa for at et barn regnes som begavet? Noen av dere som vet?Anonymous poster hash: 41a10...723 Følger sikkert iq grensa til voksne har jeg inntrykk av. Anonymous poster hash: 59664...749
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #9 Skrevet 8. juni 2014 Wisc-IV er en generell evnetest som måler barns mentale og kognitive kapasitet under konstruerte betingelser. Resultatene angir IQ skårer, som igjen kan omgjøres til verbal beskrivelse av intelligens. For å betegnes som begavet bør intelligensen ligge på over 130 IQ poeng. Dette blit betegnes som " prestasjoner som befinner seg over normalområde". Det finnes mange barn som trives meget godt på skolen, både sosialt og faglig med et evnenivå over 130. Man kan også ha andre diagnoser selv om man er intelligent, alt kan ikke forklares gjennom å "være begavet". Jobber i PPT, hos oss utredes de barn som strever med å nå målene i læreplanen, både den generelle delen og fagdelene. Det betyr at vi noen ganger også tester barn som viser seg å være høyt begavede. Vi har ikke kapasitet til å utrede barn som fungerer fint sosialt og der det ikke er mistanke om andre vansker. At et barn fremstår som meget intelligent er ingen grunn til å utrede. PS. har selv blitt testet med WAIS, som er voksenvarianten. Viste seg jammen meg at jeg hadde skårer langt over normalområdet. Ble egentlig litt sjokkert over at jeg ikke gjorde det bedre karaktermessig på universitetet. Førte til at jeg tok meg litt mer sammen, måtte liksom prestere i tråd med mine evner på neste eksamen:-) Anonymous poster hash: b8999...efa
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #10 Skrevet 8. juni 2014 Jeg lurer på hvor går poenggrensa for at et barn regnes som begavet? Noen av dere som vet?Anonymous poster hash: 41a10...723 Følger sikkert iq grensa til voksne har jeg inntrykk av. Anonymous poster hash: 59664...749 Det er ikke som en MENSA-test. Testen er delt inni flere områder (finnes også for Wechsler test for voksne). Det går også på vokabular, forståelse, refleksjon osv. i tillegg til kunnskap. Mi tok den for barnehagebarn. Testen var delt inn i 4 deler (for skolebarn mener jeg at testen er i 3 deler) og scoren hennes ble 128. Mellom 90 og 109 er man på normalen. På 110 er man høyt begavet. Anonymous poster hash: 21828...f38
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #11 Skrevet 8. juni 2014 Takk for svar! Vi gjør dette privat, da vi leter etter svar. PPT vil ikke tilby tjenester da de ønsker å bruke ressursene på svake elever, de som trenger det mest. Skolen har ved flere anledninger sagt nei til tilpasset undervisning, pga ressursmangel. Jeg har forberedt barnet på utredningen ved å si at det er for å finne ut årsaken til uro på skolen, og konsentrasjonsvansker. Svaret var "jeg vil bare ha masse bøker og lese, å lese, lese når jeg er på skolen" Vi har problemer med å gjøre lekser, å holde fokus. Skolearbeidet blir ikke lenger gjort i timen. Vi skal jobbe det inn hjemme, og det er vanskelig. Anonymous poster hash: 59664...749 Skolen kan ikke nekte å gi tilpasset opplæring, da bryter de loven. PPT bør utrede barnet dersom det har atferdsvansker. De aller fleste henvendelser til ppt kommer av problematferd. Forstår at de ikke kan teste barn som ikke har vansker, ressursene må legges der det er mest behov. Anonymous poster hash: 02e4d...21c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #12 Skrevet 8. juni 2014 Spørsmålet er jo hvor vidt man definerer normalområdet, og hvor grensa for når behovet inntrer for oppfølging. Hva når foreldre og skole ikke er enige, hva når skole foreldre og ppt, ikke er enige? Det er jo ppt som har siste ordet. Vi har forresten hatt psykiatrisk utredning av vår, og der er ingen diagnoser. Ingen adhd, touretts, aspergers, depresjon eller annet. Ungen er rimelig velfungerende, men det er noe som ikke er helt normalt, der er en utfordring som ikke er dokumentert enda. Vi har også andre barn uten tilsvarende adferd eller utfordringer. Anonymous poster hash: 59664...749
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #13 Skrevet 8. juni 2014 Spørsmålet er jo hvor vidt man definerer normalområdet, og hvor grensa for når behovet inntrer for oppfølging. Hva når foreldre og skole ikke er enige, hva når skole foreldre og ppt, ikke er enige? Det er jo ppt som har siste ordet. Vi har forresten hatt psykiatrisk utredning av vår, og der er ingen diagnoser. Ingen adhd, touretts, aspergers, depresjon eller annet. Ungen er rimelig velfungerende, men det er noe som ikke er helt normalt, der er en utfordring som ikke er dokumentert enda. Vi har også andre barn uten tilsvarende adferd eller utfordringer. Anonymous poster hash: 59664...749 Skolen er uansett forpliktet av opplæringsloven til å gi tilpasset opplæring til alle elever, uansett uoverensstemmelser med foreldre eller ppt. Anonymous poster hash: 02e4d...21c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2014 #14 Skrevet 8. juni 2014 Jeg lurer på hvor går poenggrensa for at et barn regnes som begavet? Noen av dere som vet?Anonymous poster hash: 41a10...723 Følger sikkert iq grensa til voksne har jeg inntrykk av.Anonymous poster hash: 59664...749 Det er ikke som en MENSA-test. Testen er delt inni flere områder (finnes også for Wechsler test for voksne). Det går også på vokabular, forståelse, refleksjon osv. i tillegg til kunnskap. Mi tok den for barnehagebarn. Testen var delt inn i 4 deler (for skolebarn mener jeg at testen er i 3 deler) og scoren hennes ble 128. Mellom 90 og 109 er man på normalen. På 110 er man høyt begavet. Anonymous poster hash: 21828...f38 Man er ikke høyt begavet med en IQ på 110. Dette er en intelligens som regnes som "omkring et gjennomsnitt". Alt innenfor området 85-115 er innenfor et normalområde og omkring et gjennomsnitt. De fleste faller innenfor dette området. Anonymous poster hash: b8999...efa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå