Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #1 Skrevet 6. juni 2014 Tar de helt over om jeg ikke gjør noe? Må jeg jakte og drepe de? Anonymous poster hash: 5f765...739
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #2 Skrevet 6. juni 2014 Tar de helt over om jeg ikke gjør noe? Må jeg jakte og drepe de? Anonymous poster hash: 5f765...739 Ja, du må gjøre noe! Google bli kvitt brunsnegler så finner du mye gode råd Anonymous poster hash: a2d56...f3a
Aliniane Skrevet 6. juni 2014 #3 Skrevet 6. juni 2014 Ta en titt på siden "vi som vil mordersneglene til livs" på Facebook.
sug lut Skrevet 6. juni 2014 #5 Skrevet 6. juni 2014 Salte de og de er vekke ! Salter du dem direkte ødelegger du hagen samtidig. Da er det bedre å plukke dem (med sneglepølseklype) opp i en pose med salt, og så kaste dem rett i søpla. Salta sneglelik er dessuten dritekle.
Frenzia Skrevet 6. juni 2014 #6 Skrevet 6. juni 2014 Pass på at du ikke kvitter deg med leopardsnegler da! De er ja, store og ekle, men sabla kjekke å ha i kampen mot brunsnegler... Du skriver jo ikke hva slags snegler du har. Leopardsneglen er din venn.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #7 Skrevet 6. juni 2014 Anbefaler den siden på fb som Aliniane nevner, mange gode råd der. Nemaslug er vel det mest effektive i følge primus motor der inne. Klipp de i to, dynk de i nemaslug og hiv de ut i kanten av hagen igjen. Da kommer sneglevennene og spiser opp de døde sneglene og får derfor nematodene i seg. Evt kan du også legge ut et jernmiddel som fåes kjøpt på felleskjøpet blant annet. Gjør at sneglene føler seg mette og går og legger seg og våkner aldri igjen mohahahah. Enkelte kommuner (blant annet Røyken) deler ut gratis nemaslug til de som vil sneglene til livs. Brunsneglen hører ikke til her og er svartelistet. Jo flere som tar livet av den, jo bedre. Anonymous poster hash: 1a846...a1e
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #8 Skrevet 6. juni 2014 Frenzia: i følge de inne på fb-siden om mordersnegler, så har de fleste til gode å se at leopardsneglen spiser brunsnegle. Leopardsneglen er heller ikke en del av vår naturlige fauna, så ut med den også. Svartskogsneglen derimot er naturlig og gjør ikke så stor skade. Anonymous poster hash: 1a846...a1e
Tjofsen Skrevet 6. juni 2014 #9 Skrevet 6. juni 2014 Jeg pleier å plukke snegler og helle kokende vann over dem. De er ekle kryp, men jo flere man plukker i år, jo færre blir det neste år.
Frenzia Skrevet 6. juni 2014 #10 Skrevet 6. juni 2014 Frenzia: i følge de inne på fb-siden om mordersnegler, så har de fleste til gode å se at leopardsneglen spiser brunsnegle. Leopardsneglen er heller ikke en del av vår naturlige fauna, så ut med den også. Svartskogsneglen derimot er naturlig og gjør ikke så stor skade. Anonymous poster hash: 1a846...a1e Vel, vi har i alle fall hagen full av leopardsnegler som ikke gjør noen noe fortred, den spiser ikke avlingen og ødelegger ikke plantene. Bare et kvartal unna så sliter de max med brunsnegler, mens det ser ut til å gå et skille opp til oss som har leopadsneglen i stedet. Der nede blir avlinger ødelagt, men ikke hos oss. Tør ikke for alt i verden å kvitte meg med dem...
Tjofsen Skrevet 6. juni 2014 #11 Skrevet 6. juni 2014 Jeg lar også leopardsneglene være. Har tre stk i hagen.
Himmel og hav Skrevet 6. juni 2014 #12 Skrevet 6. juni 2014 Frenzia: i følge de inne på fb-siden om mordersnegler, så har de fleste til gode å se at leopardsneglen spiser brunsnegle. Leopardsneglen er heller ikke en del av vår naturlige fauna, så ut med den også. Svartskogsneglen derimot er naturlig og gjør ikke så stor skade. Anonymous poster hash: 1a846...a1e Jeg har sett en leopardsnegle jage en brunsnegle og bite den i halen (rumpa? enden?) gang på gang. Det var som å se en actionfilm i slooooow motion, men det er ikke tvil om at den ene jagde og angrep den andre. Dessuten så spiser vel leopardsneglen brunsneglens egg, og ikke selve sneglene? Etter at jeg begynte å spare på en del av leopardsneglene i hagen min, så har det blitt merkbart færre brunsnegler. Når det gjelder alle varianter av de brune slimkladasene, så lager jeg en slump sterkt saltvann på store melkekartonger, de med skrukork, for der kan jeg stappe snilene ned i helletuten, skru igjen korken og kaste det i restavfallet.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #13 Skrevet 6. juni 2014 Må jobbes for å bli kvitt de. I forfjor gikk meg, mannen og to av ungene på jakt to ganger hver kveld. Hver vår brødpose med salt i og ett grillspyd hver. Plukka alle vi fant, salta posen godt og kasta i søpla. De kommer frem samme stederr, så vi gikk samme ruta hver kveld. Meg og pus tok som oftes siste runde sammen når det var mørkt, meg med lykt og pus som mjaua hver gang han fant en. Vi strødde også sånne kuler rundt i hagen derdet var mest snegler. Gjentok dette noen ganger. Det lønte seg, for i fjor var det ikke mange vi fant. Fant vi fem snegler så var det mye,for de fleste kveldene fant vi ikke noe. Ikke finni mange i år heller. Slengt ut sånne kuler to ganger i år alt, ser naboene går og plukker og plukker, så de er i nærheten. Om jeg bruker mye penger på slike kuler så er det helt greit, for vi vil kunne bruke hagen. Ungene syns det var kjempe ekkelt når det tøyt av snegler hver kveld før. Gå barbeint gikk ikke ann før. Fikk de inn vinduer og inn i kjelleren før også, helt ufyselig. Anonymous poster hash: 176e7...775
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #14 Skrevet 6. juni 2014 Må jobbes for å bli kvitt de. I forfjor gikk meg, mannen og to av ungene på jakt to ganger hver kveld. Hver vår brødpose med salt i og ett grillspyd hver. Plukka alle vi fant, salta posen godt og kasta i søpla. De kommer frem samme stederr, så vi gikk samme ruta hver kveld. Meg og pus tok som oftes siste runde sammen når det var mørkt, meg med lykt og pus som mjaua hver gang han fant en. Vi strødde også sånne kuler rundt i hagen derdet var mest snegler. Gjentok dette noen ganger. Det lønte seg, for i fjor var det ikke mange vi fant. Fant vi fem snegler så var det mye,for de fleste kveldene fant vi ikke noe. Ikke finni mange i år heller. Slengt ut sånne kuler to ganger i år alt, ser naboene går og plukker og plukker, så de er i nærheten. Om jeg bruker mye penger på slike kuler så er det helt greit, for vi vil kunne bruke hagen. Ungene syns det var kjempe ekkelt når det tøyt av snegler hver kveld før. Gå barbeint gikk ikke ann før. Fikk de inn vinduer og inn i kjelleren før også, helt ufyselig. Anonymous poster hash: 176e7...775 Hvordan kuler? Og er det noen vits i å drepe sneglene nå i juni? Mener å ha lest at det er for sent, at de allerede har lagt egg...? Anonymous poster hash: 41381...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå