Gå til innhold

Marshmellowfondant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager dersom det er skrevet feil, men jeg synes det er et vanskelig ord å skive ;) Dere som lager dette, har noen prøvd å blande den med kjøkkenmaskin? Jeg har laget dette to ganger før, og det var grusomt klissete synes jeg. Da fondanten var ferdig var den nydelig å jobbe med, men selve prosessen med å lage den var fæl. Jeg har litt lyst til å blande alt i maskinen denne gangen, men går det bra? Og hvilken krok bør en i så fall bruke?

Anonymous poster hash: a795b...21d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager alltid i kjøkkenmaskinene (bortsett fra første gang) og det er så mye enklere. Jeg har nok brukt både K-visp og eltekrok, men jeg pleier alltid å kan inn siste delen av melisen for hånd for å unngå at den blir for tørr og spekker. Du mister jo litt kontroll i maskinen så sjekk godt underveis så du ikke har i for mye melis.

Blander i fargepasta, hvis hele emnet skal ha samme farge, før jeg har i melis.

Skrevet

Jeg lager alltid i kjøkkenmaskinene (bortsett fra første gang) og det er så mye enklere. Jeg har nok brukt både K-visp og eltekrok, men jeg pleier alltid å kan inn siste delen av melisen for hånd for å unngå at den blir for tørr og spekker. Du mister jo litt kontroll i maskinen så sjekk godt underveis så du ikke har i for mye melis.

Blander i fargepasta, hvis hele emnet skal ha samme farge, før jeg har i melis.

Takk for tips! Mener å huske fra sist at jeg måtte ha i ganske mye mer melis enn det som stod i oppskriften (den vanlige som står når man googler), stemmer det? Eller varierer det fra gang til gang?

Det er gutten min som fyller 7 år som vil ha en grønn angry birds-kake. Da må jeg ha ganske mye grønn fondant, den del orange (langt nebb) og litt gul, hvit og svart. Tenkte å lage en liknende til denne: http://uber-angel-cupcakes.blogspot.no/ Hvor mye fondant tror du jeg trenger? Tenkte å lage av kakebunn tilsvarende 1 stor langpannekake. Holder det med en porsjon fondant, eller bør jeg lage 50% mer, doble? 

HI

Skrevet

Jeg bruker 400 gram Marshmallows, 4ss vann, 4 ss matfett og ca 1 kg melis. Det er en stor porsjon og holder til en langpannekake og en del figurer eller blomster.

Det varierer nok noe med hvor mye melis jeg bruker, men jeg måler ikke opp så har egentlig ikke tenkt så mye på det. Bruker jeg mye farge går det ofte mer melis.

Skrevet

Regner med at du da kommer til å farge etter fondanten er ferdig, siden du skal ha forskjellige farger. Det bør du gjøre med en gang for da er det mye enklere å kan inn fargen enn om du lar den ligge.

Skrevet

Regner med at du da kommer til å farge etter fondanten er ferdig, siden du skal ha forskjellige farger. Det bør du gjøre med en gang for da er det mye enklere å kan inn fargen enn om du lar den ligge.

Ja, enten det eller at jeg lager mindre porsjoner og farger i hvert fall den grønne i maskinen. Hater å blande i farge, hehe... Jeg liker å bake og pynte, men misliker å lage til selve fondanten.

HI

Skrevet

Ville kanskje laget to porsjoner, en med orange og en med grønn, evt reduser oppskriften litt. Er bedre å tilsette så sterke farger mens man lager fondanten enn å kna det inn senere. Det setter seg bedre, synes jeg. Jeg har også laget dobbel porsjon, som jeg deler opp mot slutten (når jeg tilsetter melis) for så å farge de hver for seg i kjøkenmaskinen mens jeg lager de ferdig. 

(merk: jeg pleier å lage sukkerpasta, det er kanskje litt annerledes)

Sort og rød pleier jeg å kjøpe ferdig, men det er greit å få til selv når det ikke er så mye det er snakk om. 

Skrevet

De siste gangene har jeg kjøpt ferdig fondant i butikken. Like god å jobbe med, ikke dyr og du slipper alt klisset. Er hvit, men bare å kna inn farge

Anonymous poster hash: 1a1ee...c5c

Skrevet

De siste gangene har jeg kjøpt ferdig fondant i butikken. Like god å jobbe med, ikke dyr og du slipper alt klisset. Er hvit, men bare å kna inn farge

Anonymous poster hash: 1a1ee...c5c

Jeg har kjøpt ferdig sukkerpasta tidligere, men synes de blir noe blasse i fargene og revner litt lettere enn MM-fondant. Der jeg bor selger de ferdig farget sukkerpasta, de har vel som regel 7-8 ulike farger å velge mellom.

Jeg endte opp med å lage dobbel porsjon og farge den manuelt etterpå. Tok litt tid og var rimelig svett mot slutten, men det ble veldig fine og klare farger. Bursdagsbarnet selv var svært behjelpelig med å spise opp restene av marshmellowene og vurdere når de var passe farget ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...