Gå til innhold

Opptjente feriepenger vs. lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg kun jobber 4 mnd et sted i fjor og ikke skal ha ferie i år, får jeg ikke feriepengene utbetalt samtidig med lønna da? Skjønner ikke hvorfor jeg kun har fått feriepenger, det er jo ingenting etter kun 4 mnd i jobb! Jeg vil heller betale tilbake feriepengene og få vanlig lønn, har jo ikke råd til å kun få dette.. 

Hva er riktig?

Anonymous poster hash: 74861...fdf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikkje pliktig å ta ut meir gerie enn du har tjent opp feriepengar til, og skal ha lønn som vanlig for den ferien du ikkje tek ut.

Skrevet

Du er ikkje pliktig å ta ut meir gerie enn du har tjent opp feriepengar til, og skal ha lønn som vanlig for den ferien du ikkje tek ut.

Det er riktig som stjerna sier, MEN: har du gitt beskjed til din arbeidsgiver/HE-avdeling at du ikke skal ta ut 5 uker ferie i år da? Det er svært vanlig at du må gi beskjed om slikt innen en viss frist slik at du ikke blir trukket i lønn for 5 uker ferie... Det er nemlig slik at du har rett til å ta ut full ferie selv om du ikke har opptjent nok feriepenger i fjor. Den resterende ferien må du da finansiere på annet vis.

Anonymous poster hash: 5814d...fbc

Skrevet

Så rart.. jeg skjønner ingenting. Får ta en tlf til lønningskontoret og høre hva de driver med. 

Skrevet

Det er riktig som stjerna sier, MEN: har du gitt beskjed til din arbeidsgiver/HE-avdeling at du ikke skal ta ut 5 uker ferie i år da? Det er svært vanlig at du må gi beskjed om slikt innen en viss frist slik at du ikke blir trukket i lønn for 5 uker ferie... Det er nemlig slik at du har rett til å ta ut full ferie selv om du ikke har opptjent nok feriepenger i fjor. Den resterende ferien må du da finansiere på annet vis.

Anonymous poster hash: 5814d...fbc

Jeg har hele tiden sagt at jeg skal jobbe som normalt, er nemlig ikke ansatt i fulltidsstilling og tenkte å vente til neste år med å ta ut ferie. I år vil jeg bare jobbe som nomalt og få normale utbetalinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...