Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Jeg har snart vært sykemeldt i et år. Grunnet sykdom klarte jeg ikke jobbe mer en 60%, tjente 15000 i mnd. Nå går snart sykemeldingsperioden min over og jeg skal da over på aap. Så hvordan blir det nå, mister jeg 40% av den lille inntekten jeg hadde? Aner ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt. Jeg har INGEN muligheter til å begynne å jobbe igjen. Da jeg er alvorlig syk. Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Kan mannen din ta på seg noe ekstra da? Du får desverre mindre på aap ja. Hvis du sa opp jobben og ventet ut karantenetiden vil du får dagpenger, altså 100% av hva du har hatt tidligere. Men da blir det 3 mnd uten noe som helst først da... Hvis muligheten for å bli bedre/helt bra igjen snart kan du motta aap også kan dere evnt fryse lån, kun betale renter, selg unna det dere ikke trenger. Lag nye budsjett. Og god bedring! Anonymous poster hash: 5c292...bc3
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Nei jeg har ikke sagt opp jobben, men har ingen muligheter til å gå tilbake til den. Jeg ble operert for snart 1 år siden, men nå viser det seg at den kanskje ikke var så vellykket så da må jeg igjennom en ny operasjon. Og en ny rehabiliterings periode. Mannen min tjener godt, derfor valgte vi at jeg gikk ned til en 60% stilling istedenfor en 100% siden legen min på den tiden ikke ville sykemelde meg, mente jeg spilte mer syk enn jeg var. Og at plagene mine satt i hodet på meg og det var psykisk. Det viste seg jo at det IKKE gjorde. Men å gå enda mer ned i ''lønn'' blir vanskelig. HI Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Nav ser på hva du har tjent de siste 3 årene. De har også en minimumsbeløp, så det er ikke sikkert du går ned til akkurat 60%. Men at du vil tjene mindre, det vil du. Jeg ble syk i ung alder og rakk aldri å tjene meg opp noe særlig penger. Jeg får utbetalt 12000 i mnd inkl barnetillegg for et barn Anonymous poster hash: 0c90b...084
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Huff, da blir det ikke så mye mer, med mindre de kan se enda lengre tilbake. Jeg har vært hjemme i ulønnet permisjon med mine barn. Da første barn kom valgte jeg å bli hjemme et år ekstra, ble gravid med nr 2, så vips da ble det 3 år hjemme med barn. Startet å jobbe da yngste var 1 år. Nå er hun 2. HI Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #6 Skrevet 5. juni 2014 Takk for svar. Jeg får vel egentlig bare vente å se hva det blir til. Så får vi ta sorgene når den tid kommer. Føles så feil å bekymre seg over pengene når jeg er så syk. Burde vel egentlig bekymret meg over mitt eget liv. Er jo ikke gitt at jeg skal overleve. HI Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Sånn er dessverre systemet:/ Er ikke rart de sier folk blir sykere av nav, ikke bare er man syk, man har ingenting å faktisk leve litt for. Så da sitter man der, isolert og ute av stand til å gjøre annet enn ting som er gratis.. Og det er vel og bra det, men best når man faktisk har et valg, ikke når man er tvunget til å gå på skogstur den ene ferien etter den andre. Men men, det kunne vært verre, vi kunne sultet i tillegg. Anonymous poster hash: d3f6c...ee9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 Ja det er lett å bli bitter, jeg skulle så gjerne ønske jeg kunne jobbet. Det er en sorg å miste evnen til å forsørge seg selv og barna. Det som er mest bittert er at jeg har vært alvorlig syk hele livet, men ingen fastleger har tatt meg på alvor. HI Anonymous poster hash: a7f01...1d2
ღBellღ&gulletღ Skrevet 5. juni 2014 #9 Skrevet 5. juni 2014 Synd, men en går ned i lønn. Jeg gikk ned 66% av min daværende inntekt på midlertidig ufør og Aap. Da jeg gikk over på ufør fikk jeg noe mere penger. Da regnet de ut fra det siste året jeg hadde arbeidsinntekt eller de slo sammen de 3 siste årene og så hvordan man kom best ut.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #10 Skrevet 5. juni 2014 Aap er 60% av gjennomsnittslønnen din siste 3 år før første sykemelding. Jeg gikk i akkurat samme felle som deg, hadde hatt perioder med ulønnet permisjon og gikk selv ned i redusert stilling før jeg ble sykemeldt. Ble ikke stort i aap da nei, og ingenting å gjøre med heller.... Men hva slags forsikring har du? Uføreforsikringene de selger i dag gir utbetaling også på aap, da får du mellomlegget mellom aap og vanlig lønn fra forsikringsselskapet hver måned. Anonymous poster hash: 8cb3b...09c
Billle Skrevet 5. juni 2014 #11 Skrevet 5. juni 2014 Du kan få en del stønaden når du går på aap. Snakk med en rådgiver hos nav. Bostøtte, penger til barnepass etc.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #12 Skrevet 5. juni 2014 Du kan få en del stønaden når du går på aap. Snakk med en rådgiver hos nav. Bostøtte, penger til barnepass etc. Støtte til barnepass får man bare om man er i yrkesrettet tiltak, som skolegang eller utplassering i bedrift. Er du for syk til det og "bare" er under behandling har du ikke rett på den støtten. De andre støttene er behovsprøvd, man får ikke bostøtte om husholdningens samlede inntekt er ok, og HI skriver at mannen tjener godt... Anonymous poster hash: 8cb3b...09c
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #13 Skrevet 6. juni 2014 Jeg har ikke forsikring. Jeg har så flaks, at den livsforsikringen jeg hadde betalt på i 10 år hadde ikke blitt trekt fra kontoen min de siste 8 mnd. Hadde ikke lagt merke til det da det har gått automatisk i alle år, o er g forsikringsselskapet hadde glemt å sende ut purring eller beskjed på det. Og arbeidsforsikringen min dekker ikke det. Takk for svar. Jeg er nok for syk til å være på noe tiltak ja. Men det ordner seg nok. Jeg får ikke gjort noe fra eller til uansett. Så vi må bare stå han av og håpe jeg blir frisk. Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #14 Skrevet 6. juni 2014 Nei vi får ikke bostøtte. Min mann tjener heldigvis ganske bra. 35000 i mnd, og til høsten vil han gå enda mer opp i lønn. Så han vil jo få inn det jeg mister og mer til. Så pga hannes inntekt vil vi ikke få ekstra støtte. HI Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #15 Skrevet 6. juni 2014 minstesatsen på AAp er vel på 1,97G (eller noe der omkring) Anonymous poster hash: 958db...b5e
*SommerFrisk* Skrevet 6. juni 2014 #16 Skrevet 6. juni 2014 Men om mannen din tjener godt, slik at du kunne gå ned til 60%, hvorfor er det vanskelig og få det til å gå rundt da? Eller var det å kutte ned til 60% smertegrensen deres, og ingenting under ville vært greit? For en kjip situasjon. håper det ordner seg for deg!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #17 Skrevet 6. juni 2014 60% Var smertegrensen, vi fikk det til å gå rundt, hadde nok penger til alle regninger og mat. Men lite til utflukter. Jeg skulle starte i 80% stilling uka etter jeg havnet på sykehus, så vi kunne reise mer på ferier og kjøpe oss større bolig. Men nå er det jo slik at jeg kanskje aldri kommer meg ut i jobb, og da er det jo en sorg over mulighetene jeg har mistet. Selv om min mann tjener godt er det jo ikke sikkert at det blir meg og han for alltid. Tror det kan være vanskelig for andre å forstå hvordan det føles når man mister helsa. Det er helt ubeskrivelig vondt. Har fått høre ofte, men herregud så heldig du er, betalt for å gå hjemme. Og ja jeg er utrolig glad for at jeg bor i Norge, har vært 3 mnd gratis på sykehus, pluss jeg har fått en stor operasjon uten å måtte betale. Jeg vil herved takke meg selv, min mann og alle vakre mennesker her i landet som betaler skatt <3 Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #18 Skrevet 6. juni 2014 Men om mannen din tjener godt, slik at du kunne gå ned til 60%, hvorfor er det vanskelig og få det til å gå rundt da? Eller var det å kutte ned til 60% smertegrensen deres, og ingenting under ville vært greit? For en kjip situasjon. håper det ordner seg for deg! For vår del klarte vi akkurat at jeg gikk ned i 70% stilling, og da jeg ble kronisk syk fikk jeg jo bare 66% av den 70% stillingen, og da blir det trangt... Når jeg i tillegg hadde hatt 6-7 mnd med ulønnet permisjon etter barnefødsel i de 3 årene de brukt som grunnlag for utregningen av aap trakk jo det snittlønnen enda mer ned. Anonymous poster hash: 8cb3b...09c
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #19 Skrevet 6. juni 2014 Men om mannen din tjener godt, slik at du kunne gå ned til 60%, hvorfor er det vanskelig og få det til å gå rundt da? Eller var det å kutte ned til 60% smertegrensen deres, og ingenting under ville vært greit? For en kjip situasjon. håper det ordner seg for deg! For vår del klarte vi akkurat at jeg gikk ned i 70% stilling, og da jeg ble kronisk syk fikk jeg jo bare 66% av den 70% stillingen, og da blir det trangt... Når jeg i tillegg hadde hatt 6-7 mnd med ulønnet permisjon etter barnefødsel i de 3 årene de brukt som grunnlag for utregningen av aap trakk jo det snittlønnen enda mer ned. Anonymous poster hash: 8cb3b...09c Takk for svar, det er det som vil skje her også. Jeg har vært hjemmeværende i ulønnet permisjon i 2 av årene de vil regne ut fra. Det siste året før min sykdom ble oppdaget jobbet jeg først 100, så 80 og de siste månedene 60% stilling. Jeg kan bare håpe at mannen min vil gå opp i lønn fra høsten av, men ingenting er jo sikkert. Men ganske sikkert Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anonimus Skrevet 6. juni 2014 #20 Skrevet 6. juni 2014 Huff, da blir det ikke så mye mer, med mindre de kan se enda lengre tilbake. Jeg har vært hjemme i ulønnet permisjon med mine barn. Da første barn kom valgte jeg å bli hjemme et år ekstra, ble gravid med nr 2, så vips da ble det 3 år hjemme med barn. Startet å jobbe da yngste var 1 år. Nå er hun 2. HI Anonymous poster hash: a7f01...1d2 Går det ann å velge å bli hjemme ett år når permisjonen går ut? Hvordan?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2014 #21 Skrevet 6. juni 2014 Man tar et år ekstra, men da blir det ulønnet. Man får altså ikke lønn. Kun kontantstøtte og barnetrygd. Anonymous poster hash: a7f01...1d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå