Gå til innhold

Ufør og etterbetaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i prossesen med og søke uførepensjon og hørte i den forbindelse at om en får det innvilget så får en tilbakebetalt en vist beløp per år man har gått på AAP for tapt arbeidsinntekt eller noe sånn. Men finner ingenting om det på Internett på nav sine sider. Noen her som vet noe ang det? Ikke at det har noe sånn betydning men når en hører de som har fått igjen over 100 000 for 4 år på AAP så blir en jo litt nysgjerrig.

Anonymous poster hash: e9c86...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men gud det hadde vært deilig!!

Har akkurat fått innvilget ufør nå fra juni, hadde ikke gjort noe om det kom en saftig etterbetaling ;)

Men sto ingenting om det i brevet, så går utfra at jeg ikke får det...

Anonymous poster hash: 13ccb...fcf

Skrevet

Hvor lang tid tok det fra du søkte til du fikk svar?:)

Anonymous poster hash: e9c86...d4f

Skrevet

Jeg trodde det bare gjaldt maks 3 mnd før søknaden ble sendt, men jeg vet det ikke.

Noen ganger er jo behandlingstiden lang. Da kan ganske mye bli etterbetalt.

Anonymous poster hash: 4cfa9...878
Skrevet

Tok 5 mnd fra jeg søkte til jeg fikk svar, ufør fra mnd etter.

Uførtidspunkt ble satt til 2006

Skrevet

Så skulle jeg fått etterbetalt for alle de årene ville sommeren blitt ganske bra :D hehe

Skrevet

Det stemmer nok ikke!

Det har hendt at unge mennesker har fått innvilget "Ung Ufør" først når de har kommet over på uførepensjon og således fått etterbetalt dette tillegget dersom de har vært berettiget til dette også de årene de har gått på AAP.

Men normalt sett er uførestønaden lik stønaden på AAP og det er ingen generell regel om noen etterbetaling av et visst beløp pr år man har gått på AAP:)

Anonymous poster hash: cfc4e...e19
Skrevet

Jeg fikk ikke noe etterbetalt. Det før det! Da kunne man få opptil 100K i etterbetaling. Slutt på dette, siden man får AAP i mens.

Anonymous poster hash: 2014b...879
Skrevet

Det stemmer nok ikke!

Det har hendt at unge mennesker har fått innvilget "Ung Ufør" først når de har kommet over på uførepensjon og således fått etterbetalt dette tillegget dersom de har vært berettiget til dette også de årene de har gått på AAP.

Men normalt sett er uførestønaden lik stønaden på AAP og det er ingen generell regel om noen etterbetaling av et visst beløp pr år man har gått på AAP:)

jeg får over 5000 mer i mnd i ufør enn det jeg fikk i AAP, så kan jo ikke si at det er samme utbetalt ;)

Jeg har ikke regnet med noen etterbetaling som sagt, sa bare det hadde vært utrolig deilig. :)

Skrevet

Jeg fikk ikke noe etterbetalt. Det før det! Da kunne man få opptil 100K i etterbetaling. Slutt på dette, siden man får AAP i mens.

Anonymous poster hash: 2014b...879

Man har aldri kunnet få noen etterbetaling i den formen du her påstår. Men man kunne få utbetalet UY fra det tidspunktet man søkte (selvfølgelig) og ikke kun fra innvilgelsestidpunktet. Behandlingstiden kan jo være lang. Men da er det ikke snakk om etterbetaling - kun utbetaling fra søknadstidspunktet. Og det var selvfølgelig ikke begrenset oppad til et visst beløp - man fikk da utbetalt det man hadde krav på pr måned fra søknadstidspunktet!

Skrevet

Det stemmer nok ikke!

jeg får over 5000 mer i mnd i ufør enn det jeg fikk i AAP, så kan jo ikke si at det er samme utbetalt ;)

Jeg har ikke regnet med noen etterbetaling som sagt, sa bare det hadde vært utrolig deilig. :)

Jo, normalt sett er stønaden lik, dvs 66% av inntekt før uførhet. For noen vil det som jeg også sier slå inn andre ting, f.eks Ung ufør, barnetillegg, samordning, lavere skatt osv. Andre kan få mindre fordi man ikke lenger får stønad til barnetilsyn f.eks. Men for de aller aller fleste er grunnstønaden den samme

Skrevet

Jeg ble ung ufør i 2011, uføretidspunktet ble satt til 2001. Jeg fikk etterbetalt for tre måneder eller noe slikt. Skulle tatt seg ut om jeg skulle fått etterbetalt så mye som ti år.

Anonymous poster hash: c5fc7...101
Skrevet

Det fikk ikke jeg. Men jeg ikk opp i inntekt og fikk også noe fra klp noe jeg ikke hadde krav på før jeg ble ufør samt at jeg fikk utbetalt forsikringspenger. Både for ufør og fra forbundet jeg er medlem i.

Anonymous poster hash: 9e14c...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...