Gå til innhold

spml ang. ME..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har ME, og har blitt sendt til feil hjelpeinstans..

Hvordan fikk dere diagnosen ME? var det noe dere fant ut selv eller var det leger som satte diagnosen for deg? har du også blitt feil diagnostisert før du fikk diagnosen ME?

jeg sliter utrolig mye med utmattelse, og jeg har funnet ut at det er det som er hoved problemet mitt. Det starter med at jeg blir sliten av små oppgaver, presse jeg meg til å ikke høre på kroppen min ender jeg opp med å bli fysisk syk også ender jeg opp med å bli deprimert.

Nå er det mange år siden jeg havnet på aap. og jeg klarer ikke helt å finne ut om kanskje det hele startet med utmattelse eller om det var deprisjon..

jeg har fått diagnosen unipolar, som betyr at jeg sliter med deprisjoner som kommer igjen. men jeg begynner å lure på om det er ME jeg har. evnt utviklet det etter alle virusinfeksjonene jeg hadde en periode hvor jeg var dypt deprimert..

og når jeg sier en periode så mener jeg over et halvt år med flere forskjellige virusinnfeksjoner, den ene etter den andre..

jeg har betandig tenkt at man må ha vondt i musler og ledd for å ha ME så jeg har tenkt at da gjelder ikke dette meg.

men, har lest litt nå, og det ser ut til at man kanskje ikke trenger å ha vondt i muskler og ledd(?)

jeg sliter med migrene, og det jeg har nevnt over.. Noen med ME erfaring som kan si noe om hva dere tenker ut fra det jeg nevner nå??

Anonymous poster hash: ad765...8a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at symptomer på depresjon har veldig mange likhetstrekk med ME.

Jeg fikk først diagnosen karpal tunnel syndrom av en nevrolog.

Deretter fikk jeg diagnosen fibromyalgi av 2 revmatologer.

Etter kort tid følte jeg at det stemte mer med ME enn med fibromyalgi så jeg tok det opp med legen.

Legen endret senere den diagnosen til ME etter litt videre utredning og prøver.

Skrevet

Jeg tenker at symptomer på depresjon har veldig mange likhetstrekk med ME.

Jeg fikk først diagnosen karpal tunnel syndrom av en nevrolog.

Deretter fikk jeg diagnosen fibromyalgi av 2 revmatologer.

Etter kort tid følte jeg at det stemte mer med ME enn med fibromyalgi så jeg tok det opp med legen.

Legen endret senere den diagnosen til ME etter litt videre utredning og prøver.

men, er det slik at man må ha smerter i muskler og ledd for å ha ME?

Skrevet

Kort fortalt fortalte legen min det slik når jeg kom til han med problemstillingen om det kunne være ME istedenfor fibromyalgi: 

- Ved fibromyalgi er det smertene som preger hverdagen og deg med sykdommen.

- Ved ME er det utmattelsen som preger hverdagen og deg med sykdommen.

Om smertene kan utevære er jeg usikker på, men mtp det du skriver tenker jeg at symptomene kan ha mer med depresjoner å gjøre.

Jeg kan se om jeg kan finne noe på sidene jeg bruker.

Skrevet

Klippet ut av Canada-kriteriene:

4. Smerter:* Det foreligger en betydelig grad av smerter. Smerter kan kjennes i muskler og/eller ledd, og de er ofte utbredt og vandrende av natur. Ofte foreligger det betydelige hodesmerter av ny type, mønster eller intensitet.

Men det er jo ikke alle som har alle symptomene på en sykdom fordi om sykdommen finnes. Jeg vil anbefale deg å gå til legen og prate om dette.

Skrevet

Kort fortalt fortalte legen min det slik når jeg kom til han med problemstillingen om det kunne være ME istedenfor fibromyalgi: 

- Ved fibromyalgi er det smertene som preger hverdagen og deg med sykdommen.

- Ved ME er det utmattelsen som preger hverdagen og deg med sykdommen.

Om smertene kan utevære er jeg usikker på, men mtp det du skriver tenker jeg at symptomene kan ha mer med depresjoner å gjøre.

Jeg kan se om jeg kan finne noe på sidene jeg bruker.

Ja, send gjerne link til div ME sider :)

Skrevet

Fastlegen var aldri i tvil om meg, men siden det er en utelukkelsesdiagnose må man utredes for psykisk osv først. Ble diagnostisert på Aker sykehus... Me senteret

Anonymous poster hash: 427a3...300

Skrevet

Ja det er jo blant annet derfor det tar litt lang tid. Man skal innom en del spesialister og undersøkelser og div. før man er ferdig utredet.

Dersom du mistenker ME så ta det opp med legen. Det er ho en sykdom som lett kan ødelegge mange unødvendige år og/eller gjøre ting verre dersom man ikke tar hensyn og legger til rette.

Kikk på lister over kriterier og symptomer og se om du kjenner deg igjen. Det finnes også masse info via google og de linkene.

Jeg brukte en del tid på å lese om hvordan andre hadde det og levde med ME. Mange er flinke til å beskrive hvordan formen er og ting oppleves og tom. føles innvendig i hodet, hjertet og i kroppen med symptomer. Dette er noe av det som gjør at jeg aldri er i tvil om at jeg har rett diagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...