Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Var for kort tid siden i et bryllup. Vil si det var ganske tradisjonelt, men at middagen tok litt kortere tid en andre brylluper jeg har vært i. Det ble også annonsert at det ble en pause mellom middag og dessert. De eneste barna var mitt barn på straks 6 år, og to andre barn (søsken) på også straks 6 og 8. Mitt barn er altså helt like gammelt som det yngste av de andre. Mitt barn satt rolig ved bordet, spiste pent med bestikk, var stille under talene, og fikk kun gå fra bordet i pausen. I pausen var barna ute og lekte litt. Jeg minnet barnet mitt selvsagt på å spise pent og lydnivået av og til under middagen.. Vi hadde sakket om dette før maten og jeg synes det er riktig at han øver på å oppføre seg bra i slike settinger. Han tok det helt fint! De andre barna, også 8 åringen (!) spiste nesten ikke noe, brukte hendene, tullet og tøyset og løp fra og til bordet under HELE middagen. Vimset frem og tilbake og bråket fryktelig mye! Barnet på snart 6 satt i tillegg under talene og laget lyder og sang "NA NA NA NA!!!!" så høyt at det var vanskelig for meg som satt på samme bord å høre talene. Jeg er fortsatt litt sjokkert over at barna fikk lov å oppføre seg slik, og at til og med 8 åringen løp rundt bordene mellom matbitene... foreldrene ba dem sette seg noen ganger, men det ville ikke barna så da var det ikke noe mer å gjøre.... Er jeg streng som ikke lot barnet mitt gjøre slike ting? Skjønner jo at barn er barn og at de må få kose seg, men det gjorde barnet mitt også hele dagen (løp rundt og lekte), men han fikk beskjed om å oppføre seg ved bordet. Noen ganger må man gjøre ting som er kjedelig (som å sitte ved bordet en time, være stille under en tale) men det synes jeg da virkelig ikke barn på 6 år har vondt av å lære.... eller?? Anonymous poster hash: 264d1...fc4
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Jeg ville ikke kalt det streng, men å gi barnet god oppdragelse. Anonymous poster hash: 3d348...719
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Mine på 22 måneder og 4 år skjønner dette, så nei du er ikke streng. Anonymous poster hash: 5d908...d4c
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Jeg synes ikke du er for streng nei! Skulle da bare mange at ungene lærer seg å sitte stille en stund?! Men dessverre er det mange foreldre som gir seg katta i hvordan egne barn oppfører seg... Anonymous poster hash: cc510...172
Maleficent Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Synes ikke at du er streng. At man sitter stille under måltider og lignende er noe som bør være grunnleggende.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #6 Skrevet 5. juni 2014 Det er grunnleggende manerer! Flink mamma! Anonymous poster hash: 617b8...7fb
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Takk Man blir jo litt usikker av og til... Stakkars gutten min, han lurte jo så klart på hvorfor ikke han kunne løpe rundt når de andre gjorde det (satt jo ved siden av hverandre...) men da forklarte jeg bare at det fikk ikke han gjøre fordi vi var i bryllup og da gjør man ikke ditt og datt.... foreldrene til de andre hørte jo dette.... de sa ikke noe da, men jeg synes jo situasjonen ble litt pinlig. Men allikevel tenkte jeg at DE har valgt hva sine får gjøre, og JEG velger hva mitt får gjøre. Mulig de ble litt brydd men.... jeg måtte jo forklare mitt barn hvorfor, for jeg forstår jo at han lurte på hvorfor det var forskjell.... HI Anonymous poster hash: 264d1...fc4
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 God og kjærlig oppdragelse! Barn må lære grunnleggende folkeskikk fra de er født Anonymous poster hash: 60e3f...871
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #9 Skrevet 5. juni 2014 Det der opplevde jeg en gang og. Mine barn satt pent (selv hun hyperaktive urokråka som omtrent holdt på å forgå av lopper i blodet) mens andre fikk svinse rundt som de selv ønsket. Var i konfirmasjon for 2 år siden, da var sønnen min 4. Jeg ga beskjed om at når noen holdt taler måtte vi legge vekk bestikket og høre etter, noe han selvsagt gjorde. Over meg satt en 10åring OG hans far og slafset på maten under talene. I bryllupet vårt, hvor jeg ikke ville ha med barn, men pga svigerfar måtte, så satt mine barn pent på stolene mens tanteungene sprang rundt og kava, med svigerfar på slep.... Skikkelig classy. Anonymous poster hash: df155...b89
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #10 Skrevet 5. juni 2014 Det der opplevde jeg en gang og. Mine barn satt pent (selv hun hyperaktive urokråka som omtrent holdt på å forgå av lopper i blodet) mens andre fikk svinse rundt som de selv ønsket. Var i konfirmasjon for 2 år siden, da var sønnen min 4. Jeg ga beskjed om at når noen holdt taler måtte vi legge vekk bestikket og høre etter, noe han selvsagt gjorde. Over meg satt en 10åring OG hans far og slafset på maten under talene. I bryllupet vårt, hvor jeg ikke ville ha med barn, men pga svigerfar måtte, så satt mine barn pent på stolene mens tanteungene sprang rundt og kava, med svigerfar på slep.... Skikkelig classy. Anonymous poster hash: df155...b89 Haha, ja da vet du jo hvordan det føles! Godt vi er flere som holder på oppdragelsen og det vi mener er rett selvom andre gjør stikk motsatt.... HI Anonymous poster hash: 264d1...fc4
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #11 Skrevet 5. juni 2014 En er en og to er ti.... Er noe i det ordtaket. Jeg har tre og bruker mye energi på ungene, men noen dager.... *huttetu* Gudsjelov forstår de når det virkelig gjelder og oppfører seg stort sett veldig bra borte, men skulle feks vi giftet oss her hjemme og hatt gjester ungene kjenner godt kan det godt hende de hadde gått litt over styr de å... Anonymous poster hash: 5d4c0...6af
Gjest Antarctica Skrevet 5. juni 2014 #12 Skrevet 5. juni 2014 Syns en seksåring skal klare å være i et selskap uten å gjøre livet surt for andre. Å ta pauser og gå ut litt når det blir kjedelig må være lov, men man skal likevel spise pent av maten, holde munn når andre snakker og la folk nyte middagen.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #13 Skrevet 5. juni 2014 Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #14 Skrevet 5. juni 2014 Det er vel ingen tvil her om at det er uakseptabelt å oppføre seg slik de andre barna gjorde. Du gjorde det helt rette;) Trasig at det er så mange foreldre som lar barna holde på slik. Anonymous poster hash: c1050...4ca
humlemamma Skrevet 5. juni 2014 #15 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #16 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig. Så barn med feks adhd skal ekskluderes fra slike viktige familiedager helt og holdent da tenker du?;Mine tre yngste kan uten problem oppføre seg passende i slike situasjoner, men eldste som har adhd har ikke sjangs i havet å holde gjennom en helformell middag. Så for oss har løsningen blitt å gå ut og gi han pauser før det renner over. Han prøver virkelig og ønsker selv å få det til og uten pausene hadde det vært et dødfødt prosjekt. Anonymous poster hash: 74445...7e9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #17 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig. Takk for svar Ok, da måtte jeg blitt hjemme... Har ikke vært i en sånn setting før, men ser for meg at en hel time ville blitt lenge. Barnet mitt spiser pent, og ville nok ikke løpt frem og tilbake, men ville kanskje sittet urolig på stolen og ikke vært musestille hele tiden... Det var da jeg tenkte det hadde vært ok å gå ut en tur, f. eks under talene eller noe... Men ser at det ikke er akseptabelt Har et eldre barn som ville klart denne settingen heelt fint og som er lett å sette grenser for, men det andre barnet tyner grensene av og til - er suuperflink ofte, mens andre ganger ikke klarer å følge det vi har avtalt på forhånd .... Anonymous poster hash: e6353...3f6
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #18 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig. Takk for svar Ok, da måtte jeg blitt hjemme... Har ikke vært i en sånn setting før, men ser for meg at en hel time ville blitt lenge. Barnet mitt spiser pent, og ville nok ikke løpt frem og tilbake, men ville kanskje sittet urolig på stolen og ikke vært musestille hele tiden... Det var da jeg tenkte det hadde vært ok å gå ut en tur, f. eks under talene eller noe... Men ser at det ikke er akseptabelt Har et eldre barn som ville klart denne settingen heelt fint og som er lett å sette grenser for, men det andre barnet tyner grensene av og til - er suuperflink ofte, mens andre ganger ikke klarer å følge det vi har avtalt på forhånd .... Anonymous poster hash: e6353...3f6 "Har et eldre barn som ville klart denne settingen heelt fint og som er lett å sette grenser for" Mente: ville klart det når han var på samme alder.... Anonymous poster hash: e6353...3f6
humlemamma Skrevet 5. juni 2014 #19 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig. Så barn med feks adhd skal ekskluderes fra slike viktige familiedager helt og holdent da tenker du?;Mine tre yngste kan uten problem oppføre seg passende i slike situasjoner, men eldste som har adhd har ikke sjangs i havet å holde gjennom en helformell middag. Så for oss har løsningen blitt å gå ut og gi han pauser før det renner over. Han prøver virkelig og ønsker selv å få det til og uten pausene hadde det vært et dødfødt prosjekt. Anonymous poster hash: 74445...7e9 Du skjønner vel du også at det er forskjell på barn med medisinske diagnoser og barn som bare er uoppdragne? Mener du virkelig at folk skal legge inn alle mulige unntak i generelle innlegg?
humlemamma Skrevet 5. juni 2014 #20 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig. Takk for svar Ok, da måtte jeg blitt hjemme... Har ikke vært i en sånn setting før, men ser for meg at en hel time ville blitt lenge. Barnet mitt spiser pent, og ville nok ikke løpt frem og tilbake, men ville kanskje sittet urolig på stolen og ikke vært musestille hele tiden... Det var da jeg tenkte det hadde vært ok å gå ut en tur, f. eks under talene eller noe... Men ser at det ikke er akseptabelt Har et eldre barn som ville klart denne settingen heelt fint og som er lett å sette grenser for, men det andre barnet tyner grensene av og til - er suuperflink ofte, mens andre ganger ikke klarer å følge det vi har avtalt på forhånd .... Anonymous poster hash: e6353...3f6 "Har et eldre barn som ville klart denne settingen heelt fint og som er lett å sette grenser for" Mente: ville klart det når han var på samme alder.... Anonymous poster hash: e6353...3f6 Man trenger ikke å være musestille, og hverken unger eller voksne sitter limt på stolen! Haha, nå må folk slutte å ta ting i verste mening. NEI; ungene skal ikke oppføre seg som statuer som er bedre enn oss voksne. Men å forsvinne under taler er ikke folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #21 Skrevet 5. juni 2014 He he... Tok ikke noe opp i verste mening - men ser at bryllup ikke er noe jeg kunne tatt med min på - i og med at det ikke alltid funker med min "perfekte oppdragelse" (ja jeg mener selv at jeg er streng ) - og at det ikke er folkeskikk å gå ut evt under en tale Anonymous poster hash: e6353...3f6
Superdolly Skrevet 5. juni 2014 #22 Skrevet 5. juni 2014 (endret) Jeg ville nok ikke krevd at mitt barn skulle spise så mye. Maten i bryllup er noen ganger litt for avansert for barns smak, så jeg ville nok ha fylt dem opp på forhånd med brødskiver eller noe. Bortsett fra det er jeg helt på linje med deg, HI. Å kunne sitte rolig, prate med akseptabelt lydnivå og la andre få lov å høre på talene er absolutt et minstekrav. Likeså at man spiser med bestikk og ikke med fingrene. Jeg hadde antakelig ikke greid å holde munn jeg da, så jeg hadde antagelig sagt fra temmelig tydelig til disse barna og foreldrene deres. Endret 5. juni 2014 av Superdolly
sug lut Skrevet 5. juni 2014 #23 Skrevet 5. juni 2014 Oj, sånn dritungeoppførsel er jo i bunn og grunn det ENESTE argumentet mot å ha med barn i bryllup. Nei, du er ikke streng, du er slik alle burde være.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #24 Skrevet 5. juni 2014 Helt rett av deg TS, jeg synes forsåvidt du kunne snakket strengt til de andre ungene og jeg, i omtanke for brudeparet. Syns ikke du er streng Men jeg har en som nok ville hatt problemer med å følge de reglene som var satt på forhånd, i en hel time... Løsningen for oss da var at jeg måtte gått en tur med barnet mitt f.eks... Er det akseptabelt? Jeg syns bra oppførsel er viktig, og er super-streng på det - men må si at mitt ene barn utfordrer med til det ytterste på det området .... Tips? Anonymous poster hash: e6353...3f6 Nei, det er ikke greit å gå ut med barn under sånne situasjoner med mindre det er babyer som skriker. Kan ikke ungen sitte sånn en time så tar man de ikke med. I det hele tatt. Folkeskikk ved bordet er noe man kan kreve, både av egne og andres unger. Klarer de ikke det får de være hjemme til foreldrene har klart å sette grenser skikkelig. Så barn med feks adhd skal ekskluderes fra slike viktige familiedager helt og holdent da tenker du?;Mine tre yngste kan uten problem oppføre seg passende i slike situasjoner, men eldste som har adhd har ikke sjangs i havet å holde gjennom en helformell middag. Så for oss har løsningen blitt å gå ut og gi han pauser før det renner over. Han prøver virkelig og ønsker selv å få det til og uten pausene hadde det vært et dødfødt prosjekt. Anonymous poster hash: 74445...7e9 Når man er seks år skal man begynne på skolen. En åtte åring skal opp i tredje klasse. I denne alderen bør de begynne å klare å sitte rolig en times tid. Hvis det skal være akseptert at barn i denne alderen sitter og synger når andre holder tale, eller springer rundt bordene når man spiser så håper jeg dere som foreldre er klar over at barnet deres er med å ødelegger læringsmiljøet i klasserommet for resten av elevene. Mener dere det og er akseptabelt? Anonymous poster hash: 78a19...3fd
PRobert Skrevet 5. juni 2014 #25 Skrevet 5. juni 2014 Jeg forventer at femåringen min sitter i ro i konfirmasjoner og bryllup, det skulle virkelig bare mangle. Hadde han ikke klart å være rolig en time f.eks hadde han måttet bli hjemme, jeg hadde ikke orket å forpeste andres opplevelse av en fin dag med en frekk unge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå