Gå til innhold

Dere som har barn med ADHD eller Aspergers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok utredningsprosessen?

Vi begynte i april og har vært gjennom en del tester allerede men det er litt igjen. Ventetid på noe på sykehuset også, der er det time i september.

Anonymous poster hash: a511a...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min søster fra hun var 7-18 år.

Alt for langt tid etter min mening.

Anonymous poster hash: 35ac9...347

Skrevet

Hvor lang tid tok utredningsprosessen?

Vi begynte i april og har vært gjennom en del tester allerede men det er litt igjen. Ventetid på noe på sykehuset også, der er det time i september.

Vi kom i kontakt med BUP da ungen var 18 mnd gammel. ADHD-diagnosen ble satt da han var 6 1/2 år gammel. Det tok nærmere 5 år totalt, mye fordi han var så ung.

Anonymous poster hash: 592df...5e1

Skrevet

Vi begynte i oktober/november og var ferdig i juni, men fikk ikke selve diagnosen før i august pga ferier til lege, pedagog osv.

Tok lang tid før vi begynte med selve utredningen, var gjennom noen runder med ppt først.

Anonymous poster hash: 30b09...c1f

Skrevet

Vår sønn ble først henvist til ppt da var han rett over året. Da han var 3 var første runde med bup, men da fikk han ingen diagnose, pga av at han var for ung.

Andre runde med pub startet august 2013 og i begynnelsen av november 2013 fikk han diagnosenn ADHAD med betydlige adferd. Da var han 5 år, men fylte 6 år i begynnelsen av 2014.

ADHD diagnoser er vanskelig å sett før skolealder å de aller fleste får heller ikke diagnose før de er i 6 års alderen. De gir vel helle rikke medisiner til barn som er under 6 år. Vårt barn fikk medisiner i februar/mars å da hadde han nettopp fylt 6 år.

Anonymous poster hash: 75b50...351
Skrevet

Asperger her. Sønnen vår gikk en litt annen vei for å få diagnose. Vi begynte først å gå på en avdeling som arbeidet miljøterapeutisk. Der var vi en dag i uka i et halvt år. Så var vi innom abc-studien. Etter resultatet der var vi innom bup som også tok noen tester. Vi var også innom logoped og en spesialpedagog observerte han i bhg. Tror det hele tok rundt seks mnd og han var fem år da han fikk diagnosen. Det var visstnok veldig tidlig fikk vi høre.

Skrevet

ADHD diagnosen stilles på følgende måte: barn i utvikling, slitne foreldre som ikke orker følge opp, = ADHD

Tar ca 5 min å stille diagnosen.

Anonymous poster hash: 7bf46...d59

Skrevet

ADHD diagnosen stilles på følgende måte: barn i utvikling, slitne foreldre som ikke orker følge opp, = ADHD

Wow. Dette er kanskje det mest provoserende jeg noen gang har lest her inne. Gratulerer.

Skrevet

Wow. Dette er kanskje det mest provoserende jeg noen gang har lest her inne. Gratulerer.

Takk:)

Skrevet

Hahaha😛😛 *fniiiis*

HI:

Forøvrig fikk min datter diagnosen på ca 4 måneder med utredning. Ventetid etter henvisning fra fastlege for å komme inn på bupa var en måned.

Skrevet

Jøss, der kom det minst intelligente innlegget de siste ti årene her inne.

Anonymous poster hash: 592df...5e1

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare på dette engang... Men det tok vel ca et år med PPT, BUP og en tre ukers utredelse med et helt nevroteam før min datter fikk Aspergers og ADHD diagnose... Det er da ingen som VIL ha en diagnose på barnet sitt???

Det er en lang og slitsom vei å gå, men med en diagnose er man bedre rustet iforhold til riktig tilrettelegging på skole etc.

Jeg har hele veien nektet å prøve medisiner på min datter, men følger henne opp med riktig mat, mye trening og har fått henne inn på en spesialskole.

At du tror noen får ADHD diagnose fordi man er slepphente som foreldre faller på sin egen urimelighet!

Anonymous poster hash: e3a80...1da

Skrevet

Nå er ADHD og Asberger to ulike diagnoser med stor forskjell i prevalens, selv om de kan ha enkelte like symptomer. En utredning kan nok ta noe tid, etter det jeg har forstått. Og en diagnose vil være sikrere desto eldre barnet er når den settes.

Anonymous poster hash: a2ee2...799
Skrevet

Nesten 2 år...ikke småtteri...

Skrevet

Barnet mitt har vært til utredning siden 3årsalder, er nå 6 år, og har ikke fått diagnose ennå. Vi mistenker ADHD. Det har vært en lang og kronglete vei å gå, og vi er ikke fornøyde med store deler av utredningen, men virker som vi nå blir tatt på alvor, og det er godt. Satser på svar snart.

Anonymous poster hash: 84175...78f
Skrevet

Det blir litt vanskelig å svare konkret på fordi veien var så lang og kronglete. Gutten vår var til logoped i 4. klasse først fordi vi mistenkte dysleksi. Så til ny oppfølging i 5. klasse. Innen dette følte vi sterkt at det var "noe" mer, uten at vi kunne sette fingeren på hva. Han slet veldig med konsentrasjon og oppmerksomhet, men ADHD slo meg aldri fordi han alltid har vært så rolig fysisk (rolig som i at han aldri har vært vilter og høyt og lavt, nesten tvert i mot, men normalt aktiv ellers). Han hadde en del annet vi stusset på, mange rare bevegelser osv. I slutten av 5. klasse ble han meldt til PPT som tok de testene de kunne ta, og så gikk vi til fastlegen og fikk sendt henvisningen til BUP. Han kom inn tidlig på høsten i 6. klasse.

Etter dette var det masse møter, enorme mengder med skjemaer som skulle fylles ut, MR, EEG osv. For vår del var ikke dette nok, så vi ble innlagt på observasjonsposten med ham i tillegg i noen uker. I februar i 6. klasse fikk vi diagnosene Tourettes, ADHD og dysleksi. Så totalt sett ca 2 år, men ca 6 mnd etter at vi begynte hos BUP.

Nå skal vi begynne med lillesøsteren, men hun er bare 5 år, så jeg regner med at det vil ta minst 1-2 år med henne også. *sukk*

Anonymous poster hash: 563e2...e65
Skrevet

Signerer denne. Blir flau og sjokkert over at det er mulig å være så blåst. Du har tydeligvis ingen - ingen- peiling.

Skrevet

Første time for min gutt var i mars, siste møte skulle være i slutten av april, men ble utsatt til midten av mai. Henvisning ble sendt i begynnelsen av desember. I mellomtiden har også ppt vært inne i bildet. Ppt skal ha den videre oppfølgingen, og neste møte der er neste uke. Det har vært utredning for asperger. Jeg synes selve prosessen har gått fort.   

Anonymous poster hash: 1b48c...0be
Skrevet

Signerer denne. Blir flau og sjokkert over at det er mulig å være så blåst. Du har tydeligvis ingen - ingen- peiling.

signerer. Lurer på hvem du tror stiller diagnosen? 

Anonymous poster hash: 0f39d...096

Skrevet

Vi begynte i oktober/november og var ferdig i juni, men fikk ikke selve diagnosen før i august pga ferier til lege, pedagog osv.

Tok lang tid før vi begynte med selve utredningen, var gjennom noen runder med ppt først.Anonymous poster hash: 30b09...c1f

Må legge til diagnosen han har fått er ADD. Var i kontakt med ppt i første klasse men de mente det ikke var noe med han. Scoret veldig høyt på testene. Så i tredje klasse kom vi i kontakt med ppt igjen og ny saksbehandler. Var litt møter osv med ppt før vi på høsten i fjerdeklasse ble henvist til bup. Etter det tok det ikke lang tid før utredningen var i gang.

Anonymous poster hash: 30b09...c1f

Skrevet

Min sønn har barneautisme, men svarer likevel fordi det er veldig likt asperger når det er høytfungerende. Her startet utredning når han var nesten to år og fikk diagnosen når han var nesten fem, så tre år her. Vi var forespeilet å måtte vente med å få diagnosen til etter skolestart faktisk fordi en test krever litt modenhet. Men de ble likevel sikker i sin sak da han var fem.

For oss betyr det mye å ha en diagnose å forholde oss til med tanke på hbordan vi skal tilrettelegge, samt få hjelpemidler. Han har spesped timer på skolen pluss assistenttimer. Dermed har han en god forutsetning på å klare seg bra på skolen. Hjemme er det litt verre, eller ikke hjemme, men når vi skal gjøre noe sosialt andre steder. Føler ikke jeg er god nok eller har gode nok kunnskaper så tenker jeg og faren skulle vært kurset ;) Eller så kan vi jo søke om avlastning, men det er ikke førstepri da.

Skrevet

Utdredningen startet i oktober i andre klasse, og diagnosen ble satt oktober i 3. Klasse. ADHD.

Skrevet

Innlegg som dette gjør at jeg omtrent begynner å gråte, og håper for alt i verden at mitt barn ikke ender opp med ADHD pga uvitende drittsekker som deg. Innlegget ditt er rapportert og jeg håper du får en kraftig advarsel. Det er helt tydelig at du ikke har noe som helst peiling, for det er heftige og utallige tester og prøver som skal tas før det stilles diagnose. Men når det finnes sånne uvitende og dømmende vokse som deg, håper jeg mitt barn slipper den belastningen.

Til dere andre: Takk for flotte svar. Mitt barn er 10 år så det er gjerne en kortere prosess enn for barn under skolealder. Vi venter på time til EEG og søvn-EEG i tillegg til alle andre tester.

Barnet mitt utredes for begge diagnosene, så det var derfor jeg lurte :)

Jeg har ikke et reelt ønske om at barnet skal ende opp med en diagnose, men på en måte så håper jeg likevel at det ender sånn fordi det er helt tydelig at barnet har det vanskelig og trenger hjelp. Jeg ser for meg at med en diagnose er det lettere å få riktig hjelp.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...