Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Satt på venterommet til tannlegen og kom over et FF blad. Jeg sluttet å lese bladet for mange år siden da jeg innså at det ble for småbarnsrettet for meg som nå også har store barn, men bladde nå litt i det. På en side der stoppet jeg opp og leste en artikkel om barn av foreldre som var altfor serviceinnstilte. En fin artikkel i seg selv, men så stod det altså (ikke ordrett sitert, for jeg må jo ta det etter hukommelsen): "Du trenger ikke å rydde opp etter barnet ditt, barnet klarer helt fint å rydde selv...dersom du lar det få lov. Barn synes det er morsomt å rydde!" Etter å ha samlet meg sammen igjen etter latterkrampen og tørket tårene, lurte jeg seriøst på om jeg skulle be den ganske naive fagpersonen hjem til meg for å realitetsorientere henne litt. Jeg er selvsagt enig i første del av utsagnet, men det siste? Hehe... Opp med hånden da alle som har barn som liker å rydde? Mine barn må rydde og delta i husarbeidet, ikke noen curlingbarn her i huset nei, men å like det og synes det er morsomt? Det skjer nok aldri! Anonymous poster hash: 6f6d0...58f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Satt på venterommet til tannlegen og kom over et FF blad. Jeg sluttet å lese bladet for mange år siden da jeg innså at det ble for småbarnsrettet for meg som nå også har store barn, men bladde nå litt i det. På en side der stoppet jeg opp og leste en artikkel om barn av foreldre som var altfor serviceinnstilte. En fin artikkel i seg selv, men så stod det altså (ikke ordrett sitert, for jeg må jo ta det etter hukommelsen): "Du trenger ikke å rydde opp etter barnet ditt, barnet klarer helt fint å rydde selv...dersom du lar det få lov. Barn synes det er morsomt å rydde!" Etter å ha samlet meg sammen igjen etter latterkrampen og tørket tårene, lurte jeg seriøst på om jeg skulle be den ganske naive fagpersonen hjem til meg for å realitetsorientere henne litt. Jeg er selvsagt enig i første del av utsagnet, men det siste? Hehe... Opp med hånden da alle som har barn som liker å rydde? Mine barn må rydde og delta i husarbeidet, ikke noen curlingbarn her i huset nei, men å like det og synes det er morsomt? Det skjer nok aldri! Anonymous poster hash: 6f6d0...58f Mine barn liker faktisk å rydde. Både hun på 14 og 4 åringen . Rett som det er roper 4 åringen meg opp på rommet sitt for å vise hvor fint hun har ryddet! Og da er det strøkent. Skjer ihvertfall en gang i uka. Hun på 14 er også opptatt av å ha det fint på rommet sitt . Mye hyggeligere å være der når det er ryddig . Er sånn jeg også . Hater rot .. Synes det er koselig å rydde og gjøre husarbeid . Alle blir i mye bedre humør av og ha det ryddig og trivelig Anonymous poster hash: 29e16...ee1
Bondejenta&lillegutt Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Hehe vel, må vel si eg lo litt eg å no, men her i hus så liker faktisk storesøster (4år) å rydde, hun hjelper meg å rydde uten at eg ber hun og d rydder inn fat og glass etter far som bare lar d stå, kjefter på han fordi han ikkje dytter stolen intil spisebordet etter middag, rydder alle lekene til lillebror hver gang han har seg en liten powernap og alltid uten å bli bedt om det og rommet d er (nesten) alltid shinet, rer opp sengen fint, drar fra gardinene osv osv
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Liker å rydde. Nix, men det skal sies, barn nr 2 her i huset han har det til enhver tid strøkent på rommet sitt. Han er knallgod på å rydde kjøkken og bidra i huset. Nr 1. en en nokså stor slabbedask på det området. De har begge blitt tvinget til å bidra med rydding og vasking i huset gjennom alle år. De har rett og slett ulik personlighet. men kanskje er det slik at nr 2 også hater å rydde, men har skjønt at for å slippe å rydde masse er det bedre å ta ting underveis. Det har ikke eldste forstått. Nr. 3 bidrar men må også fortelles, han har også alltid likt å rote mer enn å rydde. Anonymous poster hash: d7874...c7e
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Eh, mine liker å rydde faktisk. Når jeg setter i gang på lørdagsformiddag, så kan de grine seg til en egen klut med såpe og vann. Og de putter tilbake leker, rer opp og putter skittentøy i skittentøyet. De er 2 og 7 år. Men når det er sagt, så betyr ikke det at det er ryddig her, for det går så fordømt sakte når vi gjør det slik, at jeg mister tålmodigheten. Så det at de blir med på den sjauen, er mer som en lek vi leker med dem. Anonymous poster hash: 77047...acf
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Jeg hater å rydde selv, så skjønner at de fleste barn synes det er drittkjedelig og kjipt å rydde og vaske. Anonymous poster hash: 6ecc1...5ce
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 Mine liker å rydde, men det hender likevel jeg må be de om hjelp. Yngste på fire ELSKER å få være med å vaske, rydde inn i oppvaskmaskinen, generelt hjelpe meg med ting, det er visst stor stas Eldste er åtte, og liker best å rydde kun etter seg selv, men han er den som rydder opp etter middagen her, og så stolt gutt skal man lete lenge etter. Han liker å gjøre slike ting, vaske doen er litt mer mas
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #9 Skrevet 5. juni 2014 Hehe.. Ok, kanskje det bare er mine som er unormale da Altså, de synes jo det var morsomt å hjelpe meg med å rydde da de var små. Og de er jo stolt etter at de har ryddet noe. Men et "Gå og rydd rommet ditt" til barn på 7-8 år + blir som regel møtt med sukking, stønning og "åååå, hvorfor MÅ jeg rydde da! Jeg ryddet jo sist uke, og det ser ikke såååå rotete ut!" (jo, det ser bombet ut). HI Anonymous poster hash: 6f6d0...58f
Snuppelupp1988 Skrevet 5. juni 2014 #10 Skrevet 5. juni 2014 Nå er min bare 20 måneder, men husarbeid med mor er et høydepunkt. Han har sitt eget lille feiebrett og støvklut. Vasker jeg gulvet, bruker han den andre moppen. Tar litt lenger til med en skygge hakk i hæl, men han er så stolt Håper det varer Jeg hatet det som liten. Så er forskjellig fra barn til barn.
I scream for icecream! Skrevet 5. juni 2014 #11 Skrevet 5. juni 2014 Dette er vel like individuellt som det meste annet. Jeg hater å rydde sjøl og er et skikkelig rotehue. Barna mine er heller ikke så flinke til å rydde her hjemme, og helt ærlig orker jeg ikke mase på dem om det hele tida heller. Likevel kjenner jeg mange voksne med støv på hjernen som rydder konstant hele tida, og det overrasker meg ikke at noen barn også liker det. Barna mine er forresten fantastisk flinke til å rydde i barnehagen, så det har vel også mye med rutiner å gjøre. Dessuten går det an å gjøre rydding gøy hvis man legger litt innsats i det, men akkurat det sitter litt langt inne her i huset.
.Lillemy. Skrevet 5. juni 2014 #12 Skrevet 5. juni 2014 Mine barn liker faktisk å rydde, minste er bare 22 mnd så han skjønner ikke så mye av ryddig enda, men når eldste begynner og rydde, hjelper minste alltid til. Og de elsker å gå rundt og vaske med hver sin klut. Eldste er snart 5 år og er kjempe flink og rydde etter seg, trenger ikke og mase på han, det går automatisk. Vi har alltid gjort rydding til en lek, ta på musikk, og rydd,og litt dansing innimellom, kjempe kjekt for store og små Husker godt en kveld når eldste var ca 2,5 år og skulle legge seg og rommet var ikke helt ryddig, og han sa at det måtte ryddet før han skulle sove, og jeg sa at vi kan heller ta det i morgen, vi var litt for sen med leggingen denne dagen. Når jeg skulle se til han når vi voksne skulle legge oss, var rommet strøkent og han sov søtt i sengen sin, hehe :-)
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 5. juni 2014 #13 Skrevet 5. juni 2014 Min elsker å rydde! Hun kommer gjerne ikke og setter seg ved middagsbordet før hun har ryddet opp lekene fra gulvet! "Må rydde først, mamma!" "Eeeeh, ja okei da." Hun er bare 3 enda da, venter på at det skal endre seg..
Nullstress;) Skrevet 5. juni 2014 #14 Skrevet 5. juni 2014 Jeg slenger meg på deg HI 😜 Rydding blir møtt med uffing og stønning! Men der blir gjort. Barna mine er snart 5 og en på 10. Hun minste kan syntes det er gøy å vaske med meg, med det går fort over 😉 Rydding er kjedelig, og jeg skjønner de godt. Meeeen, det må gjøres 😤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå