Gå til innhold

Til dere som jobber 100% (og har barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to små, og minste skal begynne i barnehage snart. Jeg hadde ikke tenkt å jobbe 100%, men maks 80% siden jeg vil ha mer tid til de små. Jeg vil ikke stresse tenker jeg, og føle at jeg hele tiden er for lite sammen med mine barn. Å være hjemmeværende kan jeg ikke pga økonomi. 

Men jeg har fått tilbud om å jobbe 100%, det er en god jobb som jeg vil betegne som en sjelden mulighet. Hva bør jeg gjøre?

Noen som jobber 100% som kan si noe om hvordan det er? (Har jobbet i full jobb før altså, men ikke med små barn :) )

Anonymous poster hash: f4699...b6c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber myyyye og tar mastergrad ved siden av jobb. Ser jo at det blir litt lite tid til familie. Akkurat nå fortoner kun en 100% stilling seg som heaven... (skal endre på dette når mini kommer :-)

Har du økonomisk mulighet til å jobbe 80% er det jo deilig å ikke få så korte ettermiddager med barna da! Du kan jo forsøke deg i 100%-stillingen, og heller be om å få gå ned til 80 hvis du ikke synes det fungerer? Skjønte ikke helt om det var en ny jobb du har fått, eller om du har fått mulighet til å gå opp i % i en jobb du allerede har.

Anonymous poster hash: a5d63...014
Skrevet

Jeg har to små og jobber 100%. Det er litt hektisk inni mellom med alt på hjemme bane, men det er bare å lage seg system og rutine i kaoset, bruker vi helgene til å "ta igjenn" det tapte etter uka, men nå skal det også føyes til at jeg bor sammen med barnas far og vi deler på alt av ansvar og arbeid hjemme. Etter hva ejg har skjønnt så er ikke det så vanlig.

Anonymous poster hash: d4368...cde
Skrevet

Både jeg og mannen jobber 100% og vi har tre barn. Nå har vi begge fleksitid da. Jeg jobber 08.30 - 16.30 Så vi gjør det slik at jeg leverer barna i bhg (og på skole den uken vi har følgeuke). Plerier å levere rundt åtte, da er jeg på jobb til halv ni. Mannen min jobber jobber ca 7.15 til 15.15 og henter barna, 15.30. Da drar de hjem og så kommer jeg hje til ferdig middag rundt kvart på fem.

Da får vi både rolige morgener og rolige ettermiddager og vi begge kan ha fulle stillinger. Ikke vært noe mas og jag her ihvertfall. 

Anonymous poster hash: 7e785...ae7
Skrevet

Det går helt fint. Det går faktisk så fint at jeg fra høsten av skal begynne å studere på deltid ved siden av :) Den som ikke leverer drar tidlig på jobb slik at denne kan hente tidlig også. På den måten får ikke barna så lange dager. Det er mange barn i barnehagen vår med hjemmeværende eller deltidsjobbende foreldre som har lengre dager enn våre barn.

Alt handler om planlegging og rutiner, da unngår du stress.

Anonymous poster hash: bc631...a1d
Skrevet

Takk for svar! Dette er en ny jobb, og jeg tviler på 80% er en mulighet. Det er litt langt å kjøre til jobb (ca 30 min hver vei). Jeg bor med barnas far og han tar selvfølgelig sin del, med både henting og bringing alt ettersom. Men han har en ganske krevende jobb med mye overtid og reising. Nå leverer jeg i barnehage ca halv ni og henter tre - halv fire, så jeg synes eldste har lang dag i barnehage allerede. Men hun vil ha det slik. Maser om å dra tidlig og om jeg henter tidlig vil hun helst at jeg skal ta en tur på butikken og så hente etterpå. Så hun trives godt der med andre ord.

Det som bekymrer meg mest etter lang tid uten denne problemstillingen er hvordan jeg skal få plass til alt i hverdagen? Jeg er jo bortskjemt på tid slik det er nå og kan ta det veldig med ro. 

Skrevet

Dette er en ren prioriteringssak. Jeg har gitt avkall på avansement i et svært spennende yrke til fordel for mer tid sammen med to små barn i hvert fall frem til de er litt oppi småskolen. Jeg ser at dette innebærer en rekke ulemper i forhold til karriere, men dette er mitt valg, og jeg angrer ikke.

Jeg prøvde først å jobbe 100 % og vel så det, men for meg var det ikke mulig med to små, i hvert fall ikke i forhold til hvor mye tid og ressurser jeg ønsket å bruke sammen med barna.

Anonymous poster hash: fd343...8b3
Skrevet

Er ansatt 100% og venter nå fjerde barnet, har jobbet fulltid hele veien.

Om jeg var deg hadde jeg soleklart tatt den nye jobben med fulltid. Kanskje er det en god sjanse, og noe du vil like å jobbe med - og jobb er også en stor del av livet, det er mange timer som blir lagt igjen der.

Med riktig jobb og innstilling så er det ikke et problem å jobbe 100%. Det handler om god planlegging, god logistikk og prioriteringer.

De beste tipsene jeg har for å jobbe fulltid med en liten barneflokk er følgende:

Dele på arbeidsbyrden i heimen likt - altså mellom mor og far. Det letter jobben for begge, og gjør at man står mer sammen og er på likefot - og like slitne/uthvilte. Forhindrer krangling også.

Se på logistikken du har i hverdagen, hvordan kan dere optimalisere? Kan en hente og en bringe? Da kan jo barna gjerne komme halv ni og hentes halv fire, og som foreldre har man enten en litt greiere morgen eller en litt greiere ettermiddag.

Få vaskehjelp om dere kan. Om dere ikke kan (vi har ikke dette - iallefall ikke enda) så sørg for at alle lærer å ta opp etter seg så man minimaliserer rot og tull - og så senker man kravet til selve vaskingen. Kommer langt med å være litt ryddig.

Bli litt kreativ på når ting kan gjøres, og kutt litt på latskapen. er det nødvendig å se tv i tre timer etter at barna er lagt? Her kan man ta etter litt jobb, og så kanskje jobbe litt kortere dagen etter. Om man har fleksitid, kan man gjerne kutte ned på arbeidstid på dagtid og ta litt på kvelden etter at barna er lagt en dag i uka eller så.

Et tips mange mener er rart er å trene om morgenen. Jeg står gjerne opp halv seks et par dager i uka og løper meg en liten runde før resten av familien er oppe. Dermed får jeg trent, er i supert humør og klar for dagen, selv med fulltidsjobb og mange barn.

Ja, det er litt hat akkurat å stå opp, da må man ikke tenke eller kjenne etter, bare utføre. Men når man har kommet seg ut, varmet litt opp, så er det helt herlig å kjenne frihetsfølelsen av å få være helt for seg selv, kjenne at kroppen fungerer og kjenne på at en ny dag sakte kommer igang!

Et glass hvitvin tidlig på fredagskvelden med sin kjære gjør underverker for moralen :-)

Skrevet

Vi har 2 barn (en i barnehage og en på skolen) og jobber begge 100%. Jeg jobber ca 07-15 og mannen jobber ca 08.15 - 16.15. Så mannen leverer ca 08 og jeg henter ca 15.30 hver dag. Hjemme deler vi på alt av husarbeid og vi deler på alle avtaler på skole/bhg. Ikke mye stress og mas på oss.

Skrevet

Om jeg var deg hadde jeg soleklart tatt den nye jobben med fulltid. Kanskje er det en god sjanse, og noe du vil like å jobbe med - og jobb er også en stor del av livet, det er mange timer som blir lagt igjen der.

Med riktig jobb og innstilling så er det ikke et problem å jobbe 100%. Det handler om god planlegging, god logistikk og prioriteringer.

De beste tipsene jeg har for å jobbe fulltid med en liten barneflokk er følgende:

Dele på arbeidsbyrden i heimen likt - altså mellom mor og far. Det letter jobben for begge, og gjør at man står mer sammen og er på likefot - og like slitne/uthvilte. Forhindrer krangling også.

Se på logistikken du har i hverdagen, hvordan kan dere optimalisere? Kan en hente og en bringe? Da kan jo barna gjerne komme halv ni og hentes halv fire, og som foreldre har man enten en litt greiere morgen eller en litt greiere ettermiddag.

Få vaskehjelp om dere kan. Om dere ikke kan (vi har ikke dette - iallefall ikke enda) så sørg for at alle lærer å ta opp etter seg så man minimaliserer rot og tull - og så senker man kravet til selve vaskingen. Kommer langt med å være litt ryddig.

Bli litt kreativ på når ting kan gjøres, og kutt litt på latskapen. er det nødvendig å se tv i tre timer etter at barna er lagt? Her kan man ta etter litt jobb, og så kanskje jobbe litt kortere dagen etter. Om man har fleksitid, kan man gjerne kutte ned på arbeidstid på dagtid og ta litt på kvelden etter at barna er lagt en dag i uka eller så.

Et tips mange mener er rart er å trene om morgenen. Jeg står gjerne opp halv seks et par dager i uka og løper meg en liten runde før resten av familien er oppe. Dermed får jeg trent, er i supert humør og klar for dagen, selv med fulltidsjobb og mange barn.

Ja, det er litt hat akkurat å stå opp, da må man ikke tenke eller kjenne etter, bare utføre. Men når man har kommet seg ut, varmet litt opp, så er det helt herlig å kjenne frihetsfølelsen av å få være helt for seg selv, kjenne at kroppen fungerer og kjenne på at en ny dag sakte kommer igang!

Et glass hvitvin tidlig på fredagskvelden med sin kjære gjør underverker for moralen :-)

Tusen takk for supre tips! Denne teksten lagrer jeg rett og slett :D

Det virker som du er veldig motivert og strukturert, og bruker deg som inspirasjon om jeg nå kommer til å ta jobben! :)

Skrevet

Både jeg og mannen jobber 100% og vi har tre barn. Nå har vi begge fleksitid da. Jeg jobber 08.30 - 16.30 Så vi gjør det slik at jeg leverer barna i bhg (og på skole den uken vi har følgeuke). Plerier å levere rundt åtte, da er jeg på jobb til halv ni. Mannen min jobber jobber ca 7.15 til 15.15 og henter barna, 15.30. Da drar de hjem og så kommer jeg hje til ferdig middag rundt kvart på fem.

Da får vi både rolige morgener og rolige ettermiddager og vi begge kan ha fulle stillinger. Ikke vært noe mas og jag her ihvertfall. 

Anonymous poster hash: 7e785...ae7

Så bra å høre at man med litt struktur kan få det til å fungere!

Skrevet

Dette er en ren prioriteringssak. Jeg har gitt avkall på avansement i et svært spennende yrke til fordel for mer tid sammen med to små barn i hvert fall frem til de er litt oppi småskolen. Jeg ser at dette innebærer en rekke ulemper i forhold til karriere, men dette er mitt valg, og jeg angrer ikke.

Jeg prøvde først å jobbe 100 % og vel så det, men for meg var det ikke mulig med to små, i hvert fall ikke i forhold til hvor mye tid og ressurser jeg ønsket å bruke sammen med barna.

Anonymous poster hash: fd343...8b3

Det er akkurat dette jeg også hele tiden har sagt. Jeg har en lang (og dyr) utdannelse, men når jeg fikk barn bestemte jeg meg for å prioritere familien nå og karriere senere. Likevel dukket denne muligheten opp og det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Skjønner det ikke... Skal aldri jobbe 100% mens jeg har små barn. Maks 50/60%.

Anonymous poster hash: f3008...8e3

Skrevet

De jeg kjenner som jobber redusert er ikke mer sammen med barna sine enn meg. De vasker hus og klær, handler og trener på fridagen sin. Og henter riktignok barnet tidlig, men det gjør jeg også. Jeg jobber videre på kvelden eller kommer tidlig og henter dermed stort sett mellom 14 og 15. Jeg ville tatt jobben. Du kan alltids redusere om det ikke passer deg. 

Anonymous poster hash: 2222f...8f7
Skrevet

Jeg har to små, og minste skal begynne i barnehage snart. Jeg hadde ikke tenkt å jobbe 100%, men maks 80% siden jeg vil ha mer tid til de små. Jeg vil ikke stresse tenker jeg, og føle at jeg hele tiden er for lite sammen med mine barn. Å være hjemmeværende kan jeg ikke pga økonomi. 

Men jeg har fått tilbud om å jobbe 100%, det er en god jobb som jeg vil betegne som en sjelden mulighet. Hva bør jeg gjøre?

Noen som jobber 100% som kan si noe om hvordan det er? (Har jobbet i full jobb før altså, men ikke med små barn :) )

Alt går! Viss jobben enten har flexitid eller at du jobber 7-16, er jo ingenting et problem.

Jobbet selv 100% til minsten kom og eldste begynnte på skolen.

Men da gikk jeg ned til 60% for min jobb er ingen 8-16 jobb......Vi fikk ikke bringing/henting til å gå opp....

Kommer til å jobbe fullt igjen når barna klarer seg bedre selv :)

Men får jeg en bedre arbeidstid jobb, blir det 100% med en gang.

Alt annet med husarb osv må bare tas når barna er i seng eller ute på tur :)

Så gjør det du synes er best for din familie!!! Lykke til :)

Anonymous poster hash: a18fd...7a5

Skrevet

Jeg ville uten tvil gått for 100% hvis det er en sjelden mulighet. Ta sjansen! Tenk hvor viktig det er å ha utfordringer på jobb og en menignsfull hverdag.

Det er nesten alltid mulig med en form for fleksibilitet ift barna. En av dere leverer og en henter er et klassisk eksempel.

Jobbe litt hjemme om kvelden er mulig. Jeg jobber et par timer hver kveld og lever godt med det. Se rundt deg- i mitt miljø jobber alle kvinnene 100% og de har glade og velfungerende barn.

Ikke gå i kvinnefella med lavere arbeidsprosent og karrieretoget som dundrer forbi uten deg!

Krev heller at mannen tar like mye ansvar som deg, og finn løsninger som er gode for alle parter!

Lykke til med valget!

Skrevet

Tusen takk for supre tips! Denne teksten lagrer jeg rett og slett :D

Det virker som du er veldig motivert og strukturert, og bruker deg som inspirasjon om jeg nå kommer til å ta jobben! :)

Så hyggelig å høre!

Må nevne at barna våre har det helt supert med at vi jobber som vi gjør, sikkert fordi vi deler opp logistikk og ansvar - så de er sjelden i barnehagen før halv ni, og hentes stort sett fire. Vi har ikke utslitte barn som må trekkes opp av sengen :-)

Mannen min jobber veldig mye og er mye på turne, men det løser vi gjerne med at jeg jobber på litt ekstra uka før, da kan jeg ta ut litt fleksitid den uka han er borte. Før han drar vasker vi gjerne over huset litt sammen, og sørger for at det er litt "klart" for at jeg kan ha barna alene ei stund uten å slite meg ut med husarbeide. Og han jobber gjerne endel på kvelden i sofakroken der andre ser tv, og tar konsekvensen av en jobb med mye arbeidstid ved å ikke prioritere kompiskvelder og andre hobbyer i samme grad som andre.

Vi må alle prioritere hva vi ønsker å bruke tiden vår på, og han velger jobb foran eksempelvis dataspill, løpe på byen hver lørdag etc - hans valg. Han har tilogmed lagt sin del av gulvvasken en helgedag til mellom lydprøve og konsert haha - for det passet best der og da.

Men barna våre er like vant til å ha pappa der som mamma, så det er ikke automatisk mamma de roper om de slår seg. Mener det er en styrke, at vi er like viktige for de, og kan bidra like mye.

Eller være like slappe en dag her og der. Noen ganger er det fint å bare gjøre veldig lite for hele familien. Gjerne sammen :-)

Lykke til med jobben din, tipper det blir spennende tider! Ta med noe god musikk i bilen om du må kjøre litt, så får du litt moro tid før og etter jobb :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...