Gå til innhold

Alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 15 år som går siste året på ungdomsskolen. Vi har foreløpig ikke hatt noen store utfordringer i forhold til typiske ungdomsproblemer. Det som nå bekymrer er at et foreldrepar har begynt å sende med datteren (15år) alkohol når hun ønsker i helgene. De anses som meget ressurssterke foreldre. De serverte også champagne til klassekamerater av datteren min i forbindelse med skoleball. Jeg ønsker ikke å ta opp problemet med de direkte da jeg ikke kjenner de godt men vurderer å melde fra til barnevernet da jeg synes det er helt uakseptabel oppførsel av foreldrene. Det at noen har med ( og nærmest så mye hun vil bl.a av vodka) skaper et unødig drikkepress på de andre ungdommene. Hva er deres erfaring? Flere som tenker som meg at det er greit å melde? Vil bv gjøre noe i en slik sak?

Anonymous poster hash: 235e7...392

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen anelse, men de burde være interessert. Det er ulovlig å lange alkohol til mindreårige, og en 15-åring... Det kan faktisk straffes med fengsel!

Jeg ville tatt en telefon til bv og fortalt at du er bekymret og hva du eller de kan gjøre.

Anonymous poster hash: 5df90...78c
Gjest Moonstruck
Skrevet

Bv før man tar en prat med foreldrene faktisk...

Skrevet

Barnevernet først.

Foreldre bryter loven og skjenker sin egen datter. Nei, få de inn i systemet.

Anonymous poster hash: 87f91...b24

Skrevet

Tja.. Jeg begynte selv å drikke i den alderen, og man får alltid tak i. Vi hadde eldre venner som handlet for oss, eller som vi handlet hjemmebrent av. 

Noen har foreldre som oppdager drikkingen og vil heller handle inn til ungdommen selv, slik at de ikke tar sjanser med hjemmebrent o.l For drikke vil de gjøre uansett om de har begynt, så bedre å ha kontrollen på hva de drikker, og hvor mye.

Jeg ville snakket med foreldrene først, for å høre hvor landet lå, for det kan jo hende at det er nettopp derfor de handler for henne, for å ha en noenlunde kontroll i en ellers ukontrollerbar situasjon.

Anonymous poster hash: 002c3...095
Skrevet

Tja.. Jeg begynte selv å drikke i den alderen, og man får alltid tak i. Vi hadde eldre venner som handlet for oss, eller som vi handlet hjemmebrent av. 

Noen har foreldre som oppdager drikkingen og vil heller handle inn til ungdommen selv, slik at de ikke tar sjanser med hjemmebrent o.l For drikke vil de gjøre uansett om de har begynt, så bedre å ha kontrollen på hva de drikker, og hvor mye.

Jeg ville snakket med foreldrene først, for å høre hvor landet lå, for det kan jo hende at det er nettopp derfor de handler for henne, for å ha en noenlunde kontroll i en ellers ukontrollerbar situasjon.

Men man har ingen garanti for at det foreldre kjøper til barna evt bare kommer i tillegg. Det var tilfelle hos meg. Mora til ei venninne handla for oss. Hun sa det var så greit for da hadde kun kontroll på hva vi drakk, vel...det hadde hun ikke for å si det sånn.

Anonymous poster hash: fb45d...411

Skrevet

Så feig du er.

Anonymous poster hash: 41f89...486

Skrevet

Med mindre det er snakk om alvorlig omsorgssvikt og vanskjøtsel synes jeg det er temmelig drøyt å melde foreldre uten å ha snakket med dem først. De gangene jeg har sendt bekymringsmelding har jeg alltid informert foreldrene først. Har kun meldt i jobbsammenheng, men likevel. Jeg ville vært ærlig og fortalt at du ville melde, dersom du har tenkt å gjøre det da. For ordens skyld: jeg synes overhode ikke det er akseptabelt å sende med 15 åringer alkohol. Litt usikker om jeg synes det er en sak for bv.tjenesten da..

Anonymous poster hash: cc12c...569

Skrevet

Jeg hadde kjøpt argumentet ditt, hade det vært snakk om en flaske peach canei på 6%.

Men en flaske vodka?! Da kan hun jo drikke seg fra sans og samling. Ikke bra!

Jeg hadde ringt bv, ja. Det sender også et sterkt signal til barna. At det faktisk er ulovlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...