Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er ingen hekler, men har tenkt til å lage små baller med bjeller inni til et lite prosjekt. Vil ha helt runde baller i størrelsen 4-5 cm i diameter. Har prøvd meg på noen, der man øker 6 masker hver runde på samme plass. Syns det blir så stygt fordi det blir "streker" opp etter der man øker. Går det an å unngå dette? Hva skjer om jeg bruker 8 masker i ringen i stedet for 6 i den første ringen for eksempel? Anonymous poster hash: e3a3d...070
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Vet ikke om jeg skjønte heelt hva du mente nå, men jeg hekler som en spiral. Synes det ser best ut, i tillegg til at det er enkelt å "forholde" seg til Anonymous poster hash: 3ab82...13d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Har du oppskrift på det da:)? Anonymous poster hash: e3a3d...070
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 Nå er det en stund siden jeg heklet dem, og siden jeg ikke brukte oppskrift husker jeg ikke heelt hvordan jeg gjorde det.Begynte vel med 4 luftmasker, heklet dem sammen med en kjedemaske. Nå står det dønn stille for meg hva de ulike maskene heter også, men videre heklet jeg to fastmasker(?) i hver luftmaske. Heklet én luftmaske for å øke mellom runde nr. 1 og nr.2, forresten, og til neste runde. På 3. runden begynte jeg med spiralheklingen. Fortsatte med to fastmasker(?) i hver "luke" (altså masken i runde nr. 2).Fortsatte sånn, til hekletøyet dekket bunnen av kulen, og fortsatte utifra hvordan kulen var. Øke litt, og hekle videre Når kulen gikk nedi hekletøyet, fortsatte jeg uten å øke - altså én ny maske i hver av de forrige. Når hekletøyet kom utenfor kulen (håper du skjønner hva jeg mener nå ), begynte jeg fellingen av masker. Det gjøres jo på samme måte som med økingen, bare motsatt. Det blir én fastmaske i annenhver maske fra forrige runde. Håper dette hjalp deg litt, men jeg er hverken god på å forklare eller å drive med oppskrifter. Fellingen er likevel ganske grei, siden man kun skal forme tøyet til kulen Det fine med hekling er jo at man kan ta opp igjen feil uten å ødelegge alt man har gjort Lykke til (Og spør bare videre om du lurer på noe) Anonymous poster hash: 3ab82...13d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Nå er det en stund siden jeg heklet dem, og siden jeg ikke brukte oppskrift husker jeg ikke heelt hvordan jeg gjorde det. Begynte vel med 4 luftmasker, heklet dem sammen med en kjedemaske. Nå står det dønn stille for meg hva de ulike maskene heter også, men videre heklet jeg to fastmasker(?) i hver luftmaske. Heklet én luftmaske for å øke mellom runde nr. 1 og nr.2, forresten, og til neste runde. På 3. runden begynte jeg med spiralheklingen. Fortsatte med to fastmasker(?) i hver "luke" (altså masken i runde nr. 2).Fortsatte sånn, til hekletøyet dekket bunnen av kulen, og fortsatte utifra hvordan kulen var. Øke litt, og hekle videre Når kulen gikk nedi hekletøyet, fortsatte jeg uten å øke - altså én ny maske i hver av de forrige. Når hekletøyet kom utenfor kulen (håper du skjønner hva jeg mener nå ), begynte jeg fellingen av masker. Det gjøres jo på samme måte som med økingen, bare motsatt. Det blir én fastmaske i annenhver maske fra forrige runde. Håper dette hjalp deg litt, men jeg er hverken god på å forklare eller å drive med oppskrifter. Fellingen er likevel ganske grei, siden man kun skal forme tøyet til kulen Det fine med hekling er jo at man kan ta opp igjen feil uten å ødelegge alt man har gjort Lykke til (Og spør bare videre om du lurer på noe) Anonymous poster hash: 3ab82...13d Om jeg husker rett, vrengte jeg hekletøyet halvveis, sånn at den "rette" siden blir utsiden Anonymous poster hash: 3ab82...13d
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Er muligens dette jeg har prøvd, men uten kule inni da;) Anonymous poster hash: e3a3d...070
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #7 Skrevet 4. juni 2014 Er muligens dette jeg har prøvd, men uten kule inni da;) Anonymous poster hash: e3a3d...070 Men den "streken" synes ikke på de første rundene, vel? Er kun i starten og slutten man går opp en runde. Resten bare hekler man rundt og rundt, oppå den forrige runden. Jeg får ingen strek, hvert fall Anonymous poster hash: 3ab82...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå