Gå til innhold

"Jeg er så glad jeg ikke har din jobb!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør at mennesker sier slikt?
Jobber som sykepleier og hører det hele tiden fra andre. Når jeg var yngre jobbet jeg et par år som renholder og fikk jeg virkelig høre det hele tiden. Er skikkelig lei av slikt og syns det er frekt å si (sies gjerne i en sånn tone "er sååååå glad for....").

Flere av disse menneskene jobber med ting som jeg selv aldri kunne tenkt meg å jobbe med, men jeg føler likevel ikke for å påpeke det til det kjedsommelige?

Anonymous poster hash: ed406...e3d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe passer for noen, andre ting passer for andre... hadde nok ikke tenkt så mye over det, men det er meg da :)

Skrevet

Folk må dessverre ha noe negativt å komme med dessverre. Neglisjer det og kos deg med jobben. Er den som gir det mat på bordet :) Fikk samme kommentar da jeg jobbet som hjelpepleier... "at du orker assa" Tørke møkk hver dag.....

Skrevet

Det er vell en ærlig sak det, folk er da forskjellig med ulike preferanser. Har selv opplevd og høre denne kommentaren, men aldri blitt fornærmet.

Anonymous poster hash: fded7...53a

Skrevet

Hm, jeg tror nok de mener det som et kompliment. At du klarer noe som de vet med seg selv de ikke ville taklet så godt.

Klønete måte å si det på, men ift sykepleien vil jeg tro det er det de mener.

Anonymous poster hash: 9f29e...f23

Skrevet

Er vel ikke noe å ta seg nær av vel? Jeg har heller ikke lyst å jobbe som sykepleier, men har stor respekt for dere og setter stor pris på at noen vil gjøre den jobben! Vær stolt av yrket ditt!

Anonymous poster hash: fbc0e...11d
Skrevet

Tror nok også som hun over, det er mer et kompliment enn noe annet. Du gjør en jobb de ikke hadde klart.

Skrevet

Jeg har det på samme måte. Er også sykepleier og får stadig høre det. På en måte litt kjedelig å høre om og om igjen. Men jeg må innrømme at jeg selv har sagt at jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber i bhg. Det hadde jeg ikke takla. Men enig i at det er teit når enkelte må påpeke dette stadig.... Syns det er litt synd at mange "ser ned" på vårt yrke. Men de vet ikke hva de snakker om. Det er den tanken jeg får etter noen har sagt slikt. De vet ikke hvor fantastisk jobben vår faktisk ofte er. ;)

Anonymous poster hash: 40c0f...0e7

Skrevet

Svigerbroren min jobber ikke. Jeg sa til han at de søkte folk på min arbeidsplass. Da fikk jeg tilbake som svar at han skulle ikke ha sånn taper jobb. 

Etter det har jeg gitt faen i å prøve å hjelpe han med å få jobb for makan til drittunge oppørsel!

Anonymous poster hash: 0f7eb...fcf
Skrevet

Jeg er så glad jeg ikke er kjendis jeg...

Anonymous poster hash: ee3c1...791

Skrevet

Kjenner til den. Jeg svarer alltid; Godt vi er forskjellige for jeg kunne aldri tenke meg din jobb heller :)

Skrevet

Glad vi har sykepleier, uten de hadde legen ikke visst helt hva de skal gjøre, selvom jeg er veldig glad vi har leger også :D:P 

SÅ, hadde jeg hatt penger hadde jeg blitt sykepleier :D Kan jeg FÅ jobben din ? ;) 

Anonymous poster hash: f613b...37a
Skrevet

Jepp, får høre det ofte faktisk, når det er på det trangeste inni i kjøkkenet på flyet fordi at ALLE skal på do samtidig

-ja det er trangt-men hva får jeg gjort med det??? INGENTING :)

Men når jeg hører kommentarer som "stakkars dere som har det såååååååååå trangt på arbeidsplassen deres" og lignende kommentarer så tenker jeg i mitt stille sinn at: det blir ikke noe bedre at DERE alle står her inne samtidig som sild i en tønne, hehe, men svarer med et smil at jeg kunne ALDRI tenke meg en kontorjobb f eks( som mange har) for DET hadde jeg blitt gal av!!

Dessuten blir jeg like forbauset over at folk fortsatt er sjokkerte over at DET ER trangt inne i et fly, hallo, jeg visste veldig godt hva jeg gikk til da jeg tok jobben ;)

Men igjen, folk står i veien mens "stakkars meg" flyr rundt og prøver å gjøre jobben min, haha :D

Anonymous poster hash: 3e0cf...d61

Skrevet

Jeg kunne fint ha funnet på å sagt noe liknende. Men da mer som, "jeg kunne aldri hatt en slik jobb". Og med det mener jeg at jeg innser hvilken innsats det krever, og hvor psykisk tungt det må være å ha en slik jobb! Jeg jobber i butikk selv, så jeg er ikke akkurat "høy på pæra" når det gjelder yrkesvalg. De jeg beundrer mest for yrkesvalg er de som jobber i skole/ barnehage, og må ha med barn å gjøre hele dagen. Det hadde jeg aldri hatt tålmodighet til. Så sjarmerende er ikke andre sine barn. Samt de som jobber innen helsesektoren. Her gjelder det både tunge løft, mye stress, og ikke minst den psykiske delen av at du kommer tett innpå folk som har det vondt i egen sykdom, eller for sine nærmeste.

Anonymous poster hash: f81e1...fa7
Skrevet

Jeg kan godt si til mine venninner som er sykepleiere at jeg kunne aldri i verden hatt den jobben. Ikke fordi den er så dårlig, men det ansvaret kunne ikke jeg stått i. Jeg beundrer alle sykepleierne i vårt land, de gjør en strålende jobb og skulle hatt mye mer betalt enn hva de får nå. Men, aldri i verden om jeg kunne jobbet som sykepleier selv.

Anonymous poster hash: 76d67...a12
Skrevet

Jeg har selv tenkt en gang disse ordene i mitt stille sinn en gang i min ungdom, om andre yrkesgrupper, som telefonselgere, barnehageassistenter, hjelpepleiere, for å nevne noen. Det var ikke før jeg brått hørte det selv at jeg skjønte hvor stor fornærmelse det var. Jeg jobbet i et firma, den eneste som sto under meg på lønningslista var renholdspersonalet. En gang sa en god venn og avdelingsleder i en av de flere avdelingene i firmaet, noe lignende som det du nevner, som om han var svært glad for at noen klarte å utføre denne jobben jeg gjorde, for det ville ikke han selv klart.

Jeg svarte da med, at om det var så innmari flott det jeg gjorde, hvorfor ble jeg da så lavt lønnet? Han hadde ikke noe godt svar, og han skjønte ikke helt hva jeg mente før jeg spurte han om han kunne ha sagt noe lignende til en bankansatt i låneavdelingen, en vokalist i et anerkjent band, senterlederen på kjøpesenteret eller mora si. Da skjønte han at han ubevisst hadde kamuflert en fornærmelse, og han skjønte plutselig hvordan hele yrkeshierarki var bygd opp.

Gratulerer til han, og gratulerer til meg som endelig fikk karret meg opp på skolebenken igjen og fikk meg et yrke hvor ingen forteller meg slike ting, men snakker til meg med respekt i stemmen istedenfor. Og jeg er lei meg for at det faktisk er så mange som tillater seg å snakke slik til andre i det hele tatt. Og i fare for å gå i samme fella selv, så vil jeg bare si at jeg har etter to fødsler og sykdom i familien fått en respekt for omsorgsarbeidere jeg aldri tidligere hadde trodd var mulig. Hold hodet høyt når noen sier noe slik til dere, og fortell dem at det krever flere helt spesielle evner for å mestre en slik jobb, og det derfor er likegreit at vedkommende ikke søker på en slik stilling heller.

Anonymous poster hash: 1aedf...aa6
Skrevet

Jeg har selv tenkt en gang disse ordene i mitt stille sinn en gang i min ungdom, om andre yrkesgrupper, som telefonselgere, barnehageassistenter, hjelpepleiere, for å nevne noen. Det var ikke før jeg brått hørte det selv at jeg skjønte hvor stor fornærmelse det var. Jeg jobbet i et firma, den eneste som sto under meg på lønningslista var renholdspersonalet. En gang sa en god venn og avdelingsleder i en av de flere avdelingene i firmaet, noe lignende som det du nevner, som om han var svært glad for at noen klarte å utføre denne jobben jeg gjorde, for det ville ikke han selv klart.

Jeg svarte da med, at om det var så innmari flott det jeg gjorde, hvorfor ble jeg da så lavt lønnet? Han hadde ikke noe godt svar, og han skjønte ikke helt hva jeg mente før jeg spurte han om han kunne ha sagt noe lignende til en bankansatt i låneavdelingen, en vokalist i et anerkjent band, senterlederen på kjøpesenteret eller mora si. Da skjønte han at han ubevisst hadde kamuflert en fornærmelse, og han skjønte plutselig hvordan hele yrkeshierarki var bygd opp.

Gratulerer til han, og gratulerer til meg som endelig fikk karret meg opp på skolebenken igjen og fikk meg et yrke hvor ingen forteller meg slike ting, men snakker til meg med respekt i stemmen istedenfor. Og jeg er lei meg for at det faktisk er så mange som tillater seg å snakke slik til andre i det hele tatt. Og i fare for å gå i samme fella selv, så vil jeg bare si at jeg har etter to fødsler og sykdom i familien fått en respekt for omsorgsarbeidere jeg aldri tidligere hadde trodd var mulig. Hold hodet høyt når noen sier noe slik til dere, og fortell dem at det krever flere helt spesielle evner for å mestre en slik jobb, og det derfor er likegreit at vedkommende ikke søker på en slik stilling heller.

Anonymous poster hash: 1aedf...aa6

Var akkurat dette jeg skulle frem til, takk!

HI

Anonymous poster hash: 66801...534

Skrevet

Jeg er revisor og får høre det samme. Og sier det samme om lærere og statsvitere. Og sykepleiere og leger og personlig trenere. Jeg er så glad for at jeg har den jobben jeg har, hadde hverken vært dyktig eller lykkelig i noen annen jobb.

Anonymous poster hash: 92476...ed9
Skrevet

Det har jeg opplevd at folk sier til meg og, og jeg har jobbet som alt fra pleiemedhjelper til nå lege. Har tatt det som et kompliment jeg :P De sier jo at jeg gjør noe de aldri hadde fått til, og det tolker jeg positivt. 

Anonymous poster hash: b90c9...319
Skrevet

Det har jeg opplevd at folk sier til meg og, og jeg har jobbet som alt fra pleiemedhjelper til nå lege. Har tatt det som et kompliment jeg :P De sier jo at jeg gjør noe de aldri hadde fått til, og det tolker jeg positivt. 

Men hva når man sier det til en renholder da? Man vet jo alle hadde greid jobben, så det er jo ikke derfor de sier det. Det er ikke akkurat status å ha det yrket og man føler seg virkelig ikke mer vel av den kommentaren.

Og det er like mye med tonen ting blir sagt i som hva som blir sagt...

Skrevet

Jeg opplever også det av og til. "Hvordan orker du", "jeg hadde ikke taklet en slik jobb" osv. Tolker det dithen at jeg har en jobb som er krevende, og definitivt ikke passer for alle, og tar det heller som et kompliment enn en fornærmelse.

Jobber i barnevernet.

Anonymous poster hash: ab5c9...ec7

Skrevet

Mange er glade for at de ikke har min jobb, og det kan jeg godt forstå :) Selvmord, seksuelle overgrep og andre tragedier er en del av min arbeidshverdag, og jeg kunne aldri tenke meg å bytte jobb. Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke jobber som butikkmedarbeider, revisor eller med data. Heldigvis er mangfoldet blandt oss mennesker så stort at alle har mulighet til å finne seg en jobb de trives i, jeg har en bekjent som tar doktorgrad innen kloakkfaget ;)

Anonymous poster hash: ffd5e...287

Skrevet

Men hva når man sier det til en renholder da? Man vet jo alle hadde greid jobben, så det er jo ikke derfor de sier det. Det er ikke akkurat status å ha det yrket og man føler seg virkelig ikke mer vel av den kommentaren.

Er langt i fra alle som hadde greid å jobbe som renholder :) Jeg ser virkelig ikke ned på dem som jobber som det heller, finnes vel knapt en viktigere jobb!

Enig at tonen har alt å si, men samtidig så har ens egen tolkning av tonen også alt å si. 

Skrevet

Enig at tonen har alt å si, men samtidig så har ens egen tolkning av tonen også alt å si. 

Sant det, men er noe med når det nevnes til det kjedsommelige gang på gang...

Skrevet

Uansett hvordan det er ment så høres det litt nedlatende og frekt ut. Og det er stor forskjell på å si "jeg hadde aldri taklet/mestret din jobb" og "jeg er glad jeg ikke har din jobb"

Anonymous poster hash: 83a90...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...