Gå til innhold

Begynner å få hetta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Keisersnitt på fredag!

Og nå holder jeg på å svime av.. Kjempe nervøs!!!! :(

Fikk beskjed om at jeg dkulle få spinal bedøvelse. Ikke epidural. Har dette noe å si?

Kvir meg til opplevelsen. Vondter.. Alt!

Skal bare bli så godt å bli ferdig! !

Anonymous poster hash: 9d2a7...5b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si noe om forskjellen på bedøvelsene, men ønsker deg lykke til. Dette går nok bra! Pust ut, slapp av og tenk at du i overimorgen får møte babyen din.

Anonymous poster hash: a9f20...7b1

Skrevet

Det kommer til å gå kjempebra :)

KS er en flott fødselsopplevelse. Jeg var i toppform etterpå. Etter å ha hørt flere skrekkhistorier om rupturer, rier i flere døgn og smerter fra helvete fra venninner etc. priser jeg meg lykkelig over at jeg fikk KS.

Skrevet

Så vidt jeg har forstått benyttes lavdose-epidural kun til fødsel eller postoperativ smertelindring, så om du hadde fått epidural under snittet ville de satt en såpass høy dose at du uansett ville vært bedøvet fra rundt brystbeinet og ned, noe som kan bety betydelig lengre tid på overvåkning/oppvåkning, da du er delvis eller helt følelsesløs fra brystben og ned.

Fordelen med spinal er, så vidt jeg har forstått det, lavere infeksjonsrisiko fordi det som hovedregel er en engangsdose, mindre medikamentbruk (fordi man legger medikamentene rett i spinalrommet istedenfor i epiduralrommet), samt at det tar relativt mye kortere tid før man er klar for operasjon (et par minutter ved spinal, en halvtime med epidural). Kortere virkningstid gjør jo at keisersnittet blir raskere ferdig, med alt hva det innebærer når det gjelder ressursbruk (helsepersonell og operasjonssal).

Epidural kan påvirke respirasjonsevnen ved høy dose, da den settes høyere enn spinalbedøvelse, derfor er spinalbedøvelse bedre valg.

Anonymous poster hash: d236a...043
Skrevet

Epidural kan påvirke respirasjonsevnen ved høy dose, da den settes høyere enn spinalbedøvelse, derfor er spinalbedøvelse bedre valg.

Tull.  Både spinal og epidural kan påvirke respirasjonseven ved overdosering. Epidural ved keisersnitt settes i samme nivå som en spinal. 

Ved epidural kan en la den ligge etter keisersnittet og dermed smertelindres med den i ettertid. Det er imidlertid uvanlig å la den ligge for smertelindring etter et ks. 

En spinal er lettere å sette med mindre trente hender. En epidural kan også ta ulikt på sidene av kroppen, dette kan en korrigere med det tar jo litt ekstra tid. Dette slipper en med spinal. 

Og dersom en skulle stikke en epidural for langt inn så er faren større for hodepine den første påfølgende uken. 

Det er lettere å titre seg frem med en epidural til optimal dose, siden slangen blir liggende. 

Ved et keisersnitt er det ingen forskjell i infeksjonsfare (som forøvrig er mikroskopisk). 

Epidural og spinal er jevngodt for keisersnitt. Men siden spinal er raskere å sette og enklere, så er dette førstevalg på de fleste sykehus. 

Ikke gru deg HI, keisersnittet til kommer til å gå helt fint. 

Anonymous poster hash: 8d129...db6

Skrevet

Jeg fikk spinal ved siste ks. Gruet meg vanvittig på forhånd. Hadde hørt mange skrekkhistorier om spinal.

Anestesilegen roet meg ned og sa jeg ikke ville kjenne noe. Det kan ikke gjøre vondt sa han, for du må sitte stille. Først satte han lokalbedøvelse, et lite stikk.Kjente at han tok på meg men ikke noe mer. Så sa han plutselig at han var ferdig, og jeg hadde ikke kjent noenting.

Masse lykke til, det blir en fin opplevelse :-)

Anonymous poster hash: 93aac...a31

Skrevet

♥♥♥♥ takk♥♥♥♥♥

Så vidt jeg har forstått benyttes lavdose-epidural kun til fødsel eller postoperativ smertelindring, så om du hadde fått epidural under snittet ville de satt en såpass høy dose at du uansett ville vært bedøvet fra rundt brystbeinet og ned, noe som kan bety betydelig lengre tid på overvåkning/oppvåkning, da du er delvis eller helt følelsesløs fra brystben og ned.

Fordelen med spinal er, så vidt jeg har forstått det, lavere infeksjonsrisiko fordi det som hovedregel er en engangsdose, mindre medikamentbruk (fordi man legger medikamentene rett i spinalrommet istedenfor i epiduralrommet), samt at det tar relativt mye kortere tid før man er klar for operasjon (et par minutter ved spinal, en halvtime med epidural). Kortere virkningstid gjør jo at keisersnittet blir raskere ferdig, med alt hva det innebærer når det gjelder ressursbruk (helsepersonell og operasjonssal).

Skrevet

Så deilig å høre ♡ :)

Jeg fikk spinal ved siste ks. Gruet meg vanvittig på forhånd. Hadde hørt mange skrekkhistorier om spinal.

Anestesilegen roet meg ned og sa jeg ikke ville kjenne noe. Det kan ikke gjøre vondt sa han, for du må sitte stille. Først satte han lokalbedøvelse, et lite stikk.Kjente at han tok på meg men ikke noe mer. Så sa han plutselig at han var ferdig, og jeg hadde ikke kjent noenting.

Masse lykke til, det blir en fin opplevelse :-)

Anonymous poster hash: 93aac...a31

Skrevet

For meg var også planlagt ks en kjempefin opplevelse, kjente ikke når de stakk, annet enn det lille stikket fra bedøvelsen, kjente vel bare litt press om jeg husker riktig. Fikk et lite blodtrykksfall etter baby var ute, det var det eneste som var ubehagelig:) Fin form etterpå, ikke store smerter, kunne reise hjem etter 1,5 døgn.

Lykke til! Keisersnittet blir nok en flott opplevelse. Dessuten får du en nydelig baby;)

Anonymous poster hash: d8a27...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...