Gå til innhold

Sønnen til en venninne blir mobbet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 8 år, blir mobbet på skolen av andre gutter i samme klasse. Hun er litt usikkert på hvordan hun skal be sønnen reagere på dette. Hun har allerede tatt det opp med skolen og med foreldrene til disse guttene, men det skjer ikke mye der altså. Guttene sier unnskyld og at de skal forandre seg og bla bla bla, men forsetter med mobbingen og truer gutten sånn at han ikke sier noe. Nå vet hun ikke hvordan hun og sønnen skal håndtere det hele, burde han ta igjen?

Anonymous poster hash: 4e1b7...74d
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hun burde stille skolen og foreldrene til veggs!

Skrevet

Hun lurer sikker på hvordan man stiller skolen og foreldrene til veggs, ellers ville hun jo ikke spurt...Å "stille noen til veggs" er nok litt mer komplisert enn det det kan høres ut som.

Anonymous poster hash: db379...9fa

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun lurer sikker på hvordan man stiller skolen og foreldrene til veggs, ellers ville hun jo ikke spurt...Å "stille noen til veggs" er nok litt mer komplisert enn det det kan høres ut som.

Nå er det liksom venninnen som spør her. Eller er det hun selv...?

Skrevet

Det er venninnen min som lurer, og hun spør fordi hun IKKE vet hva hun skal gjøre, så det hjelper ikke mye med svaret ditt

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er venninnen min som lurer, og hun spør fordi hun IKKE vet hva hun skal gjøre, så det hjelper ikke mye med svaret ditt

Hun spør deg, eller hun spør oss?

Sånn som det (ganske overflatisk) er beskrevet av deg, høres det ut som om både skolen og de andre foreldrene har overlatt dette til en gjeng 8-åringer som "lover å endre seg".

Det er IKKE å ta fatt i problemet, og jeg skjønner ikke at hun har akseptert det som "tiltak" i det hele tatt. Skolen har vist unnfallenhet, og hva jeg skriver her hjelper null og niks hvis hun ikke selv går til rektor og sier at det ikke er noen som tar mobbeproblematikken på alvor. Det MÅ starte der. Ikke her.

Skrevet (endret)

Be moren kreve tiltak! Det har de rett og krav på. Ingen skal mobbes i skolen. Hvis tiltaket de har gjort ikke hjelper, finner man nye tiltak.

Hun må ikke gi seg!!

Endret av Havhesten
Skrevet

Be skolen om å skissere konkrete forslag til tiltak - tiltak som også involverer mobbernes foreldre. Og gi dem kort frist til å lage forslag til tiltak!

Anonymous poster hash: 130b3...af1
Skrevet

Be om en kontaktdagbok. Der skriver læreren hver dag hvordan dagen til barnet har vært. Det tvinger læreren til å følge med. Foreldrene kan skrive tilbake hver dag hva barnet har fortalt hjemme om hvordan dagen har vært.

Sak bør meldes til rektor av lærer som mobbesak. Be om å få se skolens pliktige mobbeplan og be om at de følger det som står der. Involver skolens helsesøster. Be om møter med tverrfaglig team og få mange på sin side som hjelper til med å purre opp skolen på hva de gjør.

Gråter inni meg av barn som blir mobbet.

Anonymous poster hash: a0078...d16

Skrevet

Ekstraordinært foreldremøte - hvor gjerne moren kan ha med seg sosiallærer (hvis de har det) som støtteperson.

Starte tiltak i klassen som vennegrupper - man deles i grupper på fire elever som ikke henger så mye sammen fra før. Så bytter man på å være med hjem etter skolen (skal da selvfølgelig være en voksen til stede). Spiser middag sammen, og leker sammen. Er vanskeligere å mobbe en en faktsik har en relasjon til. Dette er et mye benyttet tiltak for å forebygge mobbing, og å avhjelpe skrantende klassemiljøer.

Siste utvei er å skremme dritten av den som er verst til å mobbe - ta'n for deg og skrem han med både juling og barnehjem når ingen hører... he he... neida... hadde av og til bare vært litt fristende med drittunger som oppfører seg stygt mot andre barn og har foreldre med holdningen "det-kan-aldri-mitt-barn-ha-gjort"!!! Men det er jo stakkar ikke drittungen sin skyld at han ikke får oppdragelse...

Anonymous poster hash: b9f7b...d48
Skrevet

Be om en kontaktdagbok. Der skriver læreren hver dag hvordan dagen til barnet har vært. Det tvinger læreren til å følge med. Foreldrene kan skrive tilbake hver dag hva barnet har fortalt hjemme om hvordan dagen har vært.

Sak bør meldes til rektor av lærer som mobbesak. Be om å få se skolens pliktige mobbeplan og be om at de følger det som står der. Involver skolens helsesøster. Be om møter med tverrfaglig team og få mange på sin side som hjelper til med å purre opp skolen på hva de gjør.

Gråter inni meg av barn som blir mobbet.

Anonymous poster hash: a0078...d16

Tusen takk for dette tipset (jeg er ikke HI), har skolebarn til høsten som skal starte som samme skole jeg gikk på. Samme skole som jeg ble mobbet i 9 år. Har lenge fundert på hvordan jeg skal gripe det ann om det skulle vises seg at vårt barn skulle bli mobbet og dette er det beste rådet jeg har fått på lenge.

Nå er barne vårt veldig sosialt og får lett venner, men samtidig veldig hårsår og tar lett til tårene. Krysser fingrene for at h*n får en lettere hverdag enn det jeg fikk på skolen.

Anonymous poster hash: 4f90a...e31

Skrevet

Kjenner jeg blir så sint når jeg hører om barn som mobbes. Gi skolen en uke til å komme opp med konkrete tiltak, mottar hun ikke dette vil hun dessverre se seg nødt til å anmelde skolen og kontakte barnevernet for barna som mobber.

Anonymous poster hash: ee054...8b7
Skrevet

Jeg har ingen råd. Opplevde det samme gjennom hele grunnskolen, og da jeg var 9 år ble vi jentene samla på et rom fordi vi skumle " ordne opp". De sa mye fint når lærern var der, men med en gang hu gikk ble de stygge mot meg igjen. Den dag idag sliter jeg med sosialangst, mye pga alle de åra...

så jeg håper virkelig skolen får ordnet opp i dette!!

Anonymous poster hash: 5afd0...d1f

Skrevet

Det bør sendes en klage til fylkesmannen. Dette vil iverksette tilsyn av skolen. Klagen trenger overhodet ikke være en lengre avhandling skrevet i fagspråk, men en grei gjennomgang av hva gutten har blitt utsatt for, hvilket tiltak som er gjort, og tidsperiode. Dersom fylkesmannen trenger flere opplysninger vil de be om det i saken. Bare pass på at skolen ikke lyver i sine svar, for det skjer ofte.

Anonymous poster hash: c9be5...8fc
Skrevet

se manifest mot mobbing. rydder ikke skolen opp kan det anmeldes, både skole og de foresatte til mobberne

Anonymous poster hash: d1e74...ede

Skrevet

Det finnes et eget skjema som brukes for å sende offisiell klage på at skolen ikke sikrer gutten et godt læringsmiljø. Der står henvisninger til lovverket ol.

Be foreldrene ta kontakt med helsesøster på skolen. Hun skal ha et hefte om mobbing ol der dette skjemaet også finnes.

Gjøres det på den måten kan ikke skolen vri seg unna. De kan ikke si at de ikke viste eller at de ikke trodde det var så alvorlig. Sett krav til at det utarbeides planer som sikrer gutten og sett tidsfrister.

Anonymous poster hash: af79c...ada

Skrevet

Har slitt med det samme selv. Veien å gå er følgende: Du ber skolen åpne en §9 sak (som går på mobbing/ungers miljø). Nekter de dette - klager du skolen inn til Fylkesmannen. De er pliktige til å åpne en §9 sak når slikt skjer.

Når det blir åpnet, skal skolen ordne et vedtak som går på hvordan de vil løse problemet. Er man ikke fornøyd med oppfølgingen av vedtaket fra skolens side så gir man beskjed til skolen at den blir klaget inn til Fylkesmannen.

Det er også lurt å kontakte helsesøster (via mail) og fortelle hva som skjer. Blir det fysisk mobbing/skader så skal skolen levere et skademeldingsskjema, og da kommer helsesenteret inn uansett.

Anonymous poster hash: 6824c...5d5
Skrevet

Han er 8 år, blir mobbet på skolen av andre gutter i samme klasse. Hun er litt usikkert på hvordan hun skal be sønnen reagere på dette. Hun har allerede tatt det opp med skolen og med foreldrene til disse guttene, men det skjer ikke mye der altså. Guttene sier unnskyld og at de skal forandre seg og bla bla bla, men forsetter med mobbingen og truer gutten sånn at han ikke sier noe. Nå vet hun ikke hvordan hun og sønnen skal håndtere det hele, burde han ta igjen?

Ja, han burde ta igjen. Likevel kan overmakten bli for stor for han så mor må bare stå på sitt og kreve at skolen ordner opp.

Anonymous poster hash: c2e23...477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...