fikas Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Nå går vi mot noen år hvor far blir ukependler i jobben og jeg blir alene med barna de fleste ukedagene. To barnehagebarn på 1 og 5 år. Har dere noen gode tips? Jeg vet jo at jeg er effektiv når jeg må og får ting unna, men allikevel gruer jeg meg litt 😝 har avtale med svigers om at de henter i bhg en fast dag i uken, den dagen blir det ukeshandling på vei hjem fra jobb. Jeg kommer også til å gå ned til 80% kontortid for å slippe laaange dager hver dag (må pendle litt for å jobbe). Hva gjør dere for at dagene skal gå opp og er alrighte for både store og små? ☺️
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Er alene hele tiden, og ingen som henter i bhg noen dager. Handler en dag før jeg henter han og ellers legger jeg opp ettermiddagene med middag, så turer eller annen lek. Så kveldsmat og barnetv, og leggetid. Så gjør jeg husarbeid når han har lagt seg. Ingen avlasting i helger eller ellers, og synes det går veldig fint egentlig, selv om jeg kan bli litt sliten av og til. Vi gjør ting sammen som er hyggelig, enten turer som sagt, kan være på lekeplassen, stranda, akebakken, osv, eller film eller spill, formingsaktiviteter, besøk til andre. Anonymous poster hash: 5f5fb...861
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Lager klar matpakker og middag til neste dag på kvelden. Da blir det verken stress på morgenen eller ettermiddagen. Ikke la fem-åringen begynne på en drøss aktiviteter. Masse ute-tid så sant været er levelig. Nå på sommeren spiser vi kveldsmat ute hver dag. Da blir det mindre rydding på kveldstid. se om du får tak i en barnepike en kveld i uka, så du får luftet deg litt selv ☺ Her i huset har vi hatt en pendlende pappa bestandig. Har du en venninne som er alenemor, eller har pendlende mann? lag fast middagsavtale en dag i uka, f. Eks annenhver tirsdag hos deg og ho. Sosialt, og man får servert middag i ny og ne ☺ vi lager enkel middag, og huset ser ut som det gjør. Spiser kveldsmat før besøket drar hjem. Anonymous poster hash: fc6cc...e73
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 Nå er ikke mine så små, så vi er stort sett på farta. Hjemme kl 16, ofte ut døra kl 16.30 og hjemme igjen til 19. Fotball, bursdager, vennebesøk, korps, etc etc. Jeg begynner litt senere og går litt før når jeg er alene med ungene, så tar jeg det igjen når mannen ikke er borte. Han jobber dog 50 timer hver uke (DVs, han pendler så det er da han er borte) så jeg er mye alene med de alltid. Han er sjeldent hjemme før 18. Dagene går nå, synes jeg... Det er bare å holde seg fast Anonymous poster hash: c4be3...c49
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Ukesmeny, så jeg har middagsplanen klar. Tar barna med å handler rett fra Bhg. De syns det er stor stas. Lager alltid mye middag, så jeg kan fryse ned det som er til overs og ha en eller to middager til. Gjør litt husarbeid hver dag. Har fordelt arbeidet på 1 uke, så jeg kommer igjennom alt i løpet av 1 uke (eller to hvis ikke alt går etter planen). Smører mat og legger fram klær på kvelden så det er klart. Bor veldig nære jobb og Bhg så jeg trenger heldigvis ikke å bruke noe tid på pendling. Ha gode rutiner på det meste, og at alle ting har en plass for å unngå rot. Lær barna å bidra og rydde opp etter seg. Kast ut TV'en Hilsen Alenemor til to små Anonymous poster hash: 9a632...c96
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Vært alene med barna fra de var små, barnefri ca en helg annenhver måned. Ingen familie som kunne hjelpe. Jo mindre de var, jo mer hektisk føltes ting. Men nå som begge går på barneskolen, så er det byttet med lekser, aktiviteter og venner på besøk. Jeg har blitt student, og det er deilig. Da har jeg en dag fri i uken, da kan jeg handle, gjøre husarbeid, og ikke minst slappe av litt. En ting jeg og har lært er at rot er faktisk ikke farlig, det ser jo ikke helt bomba ut her, og vasker jo jevnlig. Men rot og en hybelkanin eller 2 er ikke farlig. Anonymous poster hash: a7da7...f97
Pengetreet Skrevet 4. juni 2014 #7 Skrevet 4. juni 2014 Er alene med ett barn. Jobber 100 % Handler rett før jeg henter på sfo. Hjem og lager middag, lekser, så gjør vi litt sammen leser, perler, sykler en tur el.l. kveldsmat kl 19.30 og i seng kl 20. Legger samtidig frem klær til neste dag. Forsøker å lage store middagsposjoner, slik at de kan fryses ned. Rydder om kvelden etter at frøkna har lagt seg. Står opp en halvtime før frøkna, slik at jeg får dusjet og ordnet matpakker til oss begge.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #8 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er alene (mannen pendler og reiser mye med jobben) med 4 barn, eldste er 7år og yngste 6mnd. Rutiner er stikkordet. - Sjekke værmelding og legge frem klær til alle på kvelden - Pakke sekker/gymbag osv på kveld - Forberede middager kvelden før - Handle for flere dager - Lager store porsjoner av f.eks kjøttkaker/lapskaus slik at det bare er å ta opp fra fryseren -La barna hjelpe til med enkle ting - Ordne alle barna samtidig på badet, og så lese/synge for alle hver for seg på hver sitt rom. Begynn med yngste og end med eldste. Da får alle alenetid med deg og en liten kosestund. Og eldste legger seg dermed sist. - Rydde/støvesuge for kvelden, mens barna ser barnetv. - Leke masse ute Alt går om man bare er positivt innstilt til det Lykke til! Anonymous poster hash: 8881f...801
Havhesten Skrevet 4. juni 2014 #9 Skrevet 4. juni 2014 Mange gode råd her. Mitt er at du må passe på å få noe egentid til det du liker også, for eksempel til trening eller å møte en venninne osv Vi har mange tenåringer i strøket til barnevakter. Betaler mellom 60-100 kr timen ettr alder og erfaring og om de skal legge eller ikke. Bruk barnevakt, det er penger vel brukt! Spør eventuelt noen assistenter i barnehagen om det kniper. Hva med en kveld i uka eller hver annen uke hvor du får gått eller løpt deg en tur eller møtt noen? Lykke til!
fikas Skrevet 4. juni 2014 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2014 Supert med mange erfaringer! 😃 Kommer til å legge frem klær og gjøre klart til frokost før jeg legger meg. De leker veldig fint sammen (hvis lillesøster gjør som storebror sier 😝) så håper å få gjort litt småting av husarbeid mens de er våkne . Orker ikke å ta alt etter de har lagt seg. Har nyoppusset treningsrom i kjelleren, så det blir prioritet på kvelden. Det er det jeg er mest redd for - at det blir for lite tid til trening! Å fryse middager er en klar favoritt- baren huske å ta opp kvelden før så en faktisk sparer tid ( tar ikke såå lang tid å lage middag syns jeg). Jeg vet vi er veldig, veldig heldige med mye familie i umiddelbar nærhet og med tre av fire besteforeldre som jobber skift er det mulig å få barnevakt 'på minuttet' om det skulle knipe. I tillegg har vi ei nabodame som har store unger (15 og 21) som har vært veldig klar på at de er tilgjengelige alle tre om det skulle være noe. Så om jeg ikke skulle få rutinen på hjemmetrening så er 15åringen en klar favoritt for kveldspass ☺️ Har holdt litt på med home parties de siste årene, men det er det første som må vike. Skal jeg først ha barnevakt så vil jeg bruke den på trening eller venninnebesøk 😝 Og tipset med faste middagsavtaler er jeg en stor tilhenger av! Det er så alrighte å ha folk/komme på besøk til hverdagsmiddag en helt vanlig onsdag! Skal man alltid ha en anledning eller man skal planlegge noe i helgene så syns jeg det har så lett for å 'forsvinne' og ikke bli noe. Ja, det lir spennende dette her 😝 tror nok det går veldig bra, men man er jo alltid litt spent når det blir skifte i rutiner osv 😊 tenkesett blir godt for mannen og meg å savne hverandre litt også 😉
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #11 Skrevet 4. juni 2014 Nå går vi mot noen år hvor far blir ukependler i jobben og jeg blir alene med barna de fleste ukedagene. To barnehagebarn på 1 og 5 år. Har dere noen gode tips? Jeg vet jo at jeg er effektiv når jeg må og får ting unna, men allikevel gruer jeg meg litt har avtale med svigers om at de henter i bhg en fast dag i uken, den dagen blir det ukeshandling på vei hjem fra jobb. Jeg kommer også til å gå ned til 80% kontortid for å slippe laaange dager hver dag (må pendle litt for å jobbe). Hva gjør dere for at dagene skal gå opp og er alrighte for både store og små? ☺ Har vært alenemor i mange år, men er nå tobarnsmor og samboer, han er mye borte for tiden da og det blir lange dager hjemme alene med dem. En på 5 år og en baby 2 mnd. Legger alltid fram klær så den eldte kan kle på seg, handler mest i helgene, smører matpakker dagen før. Husarbeidet tar jeg kun når dem sover Anonymous poster hash: 89e57...903
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå