Gå til innhold

Rusmidler og graviditet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 20 her. Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, er ca 5-6 uker på vei. Den siste mnd, har jeg tatt litt mdma (ecstasy), røykt hasj og tatt kokain i helgene. Jeg er ikke en person som er avhengig, langt ifra, men spørsmålet mitt er hvor stor sjangsen er for at fosteret kan ha blitt skadet av dette? Er det større risiko des lengre man går uviten og fortsetter med det man gjorde iforhold til så tidelig i svangerskapet?

Jeg og kjæresten har ikke bestemt oss ennå på hva valg vi skal ta, men jeg tror med meg selv at mest sannsynlig beholder barnet. Men begge er bekymret for at det har skadet barnet..

Anonymous poster hash: d6741...0a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det ikke bra å ruse seg (gravid eller ikke), men når det er sagt så er det få holdepunkter for at fosteret tar skade av så tidlig bruk. Går ut fra at du nå ikke ruser deg, nå som du vet om graviditeten da. Vi er så genialt innrettet at de første ukene av svangerskapet får fosteranlegget næring fra slimhinnene i livmoren, og der lagres ikke rusmidlene i samme grad som senere når det kobles på ditt blodomløp. Dermed har de aller fleste rukket å finne ut av graviditeten slik at man rekker å legge om livsstil og vaner før det resulterer i større skader. Men før dere bestemmer dere for veien videre vil det være godt å få snakket med en jordmor eller lege, gjerne en som har litt ekstra kunnskap om rus og graviditet. Vil tro du kan kontakte feks en ruspolitikk for rådgivning.

Ønsker deg alt godt.

Skrevet

Dette går sannsynligvis bra. Men siden du har tatt alt det dopet går jeg ut i fra at du har drukket også? Det er faktisk farligere, men er det snakk om et pat fester går dette fint. Det er misbruk over tid som fører til skader. Men kutt for guds skyld ut alt nå, og mdma'n synes jeg du bør legge på hylla for godt. Det et noe svineri.

Skrevet

Jeg sniffet kokain 1 gang da jeg var ca 3 uker på vei. Har gått bra med barnet. Han er en frisk og fin gutt på 5 år. Men legg for all del denne livsstilen på hylla, for deg og barnets skyld. Jeg kjenner ei som ikke klarte det, og de ungene har det ikke godt. Det er like før de blir tatt av bv, minste ble født med abstineser.

Lykke til og gratulerer med graviditet :)

Anonymous poster hash: 7e850...bb1
Skrevet

Jeg fant sent ut av graviditeten og brukte mye rusmidler. Gikk heldigvis bra med barnet mitt og han var frisk. Jeg var veldig bekymret, men fortalte alt til legen og fikk mye hjelp, kjempegod oppfølging fra alle instanser. Mest sannsynlig har det gått helt fint med barnet ditt, men det er viktig at du slutter helt. Om du er veldig bekymret ville jeg pratet med legen, jeg syntes det var veldig betryggende med ekstra oppfølging i svangerskapet.

Anonymous poster hash: b42bf...436

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...