Gå til innhold

Løgn om alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et litt merkelig dilemma som ikke påvirker meg direkte, men jeg skjønner bare ikke motivasjonen.

Jeg har jobbet med en person i 9 år. Denne personen har hevdet å være født i 1974 i alle år, noe jeg har tatt for god fisk. For noen år siden søkte jeg han opp i skattelistene (jada, jeg var en nysgjerrig snoker) og fant da ut at han er født i 1976! Har sjekka flere ganger senere, får samme informasjon i alle skattelistene jeg har sjekka.

Nå snakker han om å feire stort at han fyller 40. Veit seriøst ikke vennene hvor gammel han er?

Har ikke sett legitimasjon før og kan ikke akkurat konfrontere karen med det. Synes bare hele greia er merkelig.

Skattelistene juger vel ikke om alder?

Anonymous poster hash: 07050...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har du sjekket året vi lever i

Vi er i 2016 !!

Anonymous poster hash: f2c8f...842

Skrevet

Et litt merkelig dilemma som ikke påvirker meg direkte, men jeg skjønner bare ikke motivasjonen.

Jeg har jobbet med en person i 9 år. Denne personen har hevdet å være født i 1974 i alle år, noe jeg har tatt for god fisk. For noen år siden søkte jeg han opp i skattelistene (jada, jeg var en nysgjerrig snoker) og fant da ut at han er født i 1976! Har sjekka flere ganger senere, får samme informasjon i alle skattelistene jeg har sjekka.

Nå snakker han om å feire stort at han fyller 40. Veit seriøst ikke vennene hvor gammel han er?

Har ikke sett legitimasjon før og kan ikke akkurat konfrontere karen med det. Synes bare hele greia er merkelig.

Skattelistene juger vel ikke om alder?

Underlig at du i det hele tatt har giddet å sjekke dette. Og er du så sikker på at du har rett skattekommune da? Har selv et familiemedlem med et svært sjelden navn, men vet at det finnes en person til som er født to år etter med eksakt samme navn i en nabokommune.

Anonymous poster hash: aac82...7e4

Skrevet

Tror ikke jeg er den eneste som sjekker skattelister. ;) Veit at det er han og ikke en annen.

Skrevet

1: du ser på feil person

2: han har oppgitt å være eldre enn han er for å få jobben (for eksempel påstått at han er 18 og ikke 16 for å få sin første jobb) og så har fødselsåret blitt hengende ved.

3: han har løyet på alderen for eksempel for å komme inn i landet som mindreårig og ikke voksen.

4: han vet faktisk ikke hvor gammel han er. Ikke alle kulturer er så opptatt av det.

5: ?????

Anonymous poster hash: 34245...1a8
Skrevet

Haha. Takk for alle mulighetene. :P

Dessverre kan nok ingen stemme. Fyren er ikke innvandrer. :P

Skrevet

Jeg ble nylig kjent med en fyr som mente han var 36 år. Jeg kom til å søke han opp av helt andre grunner, og fant ut at skattelister fra 2009 og der omkring oppgir årstallet 1988 som fødselsår. Jeg spurte han, og han fortalte at han og moren hadde blitt utsatt for svindel da han var liten. Faren hadde søkt om falske kredittkort. Fyren hadde fått slettet mye på nettet, men disse skattelistene er ikke oppdaterte, og kommer heller ikke til å bli slettet.

Jeg har ikke peiling på hvordan slik svindel foregår, men jeg kan egentlig ikke gjøre annet enn å stole på han. Han ser jo ikke ut som en 26-åring heller...

Kanskje din kollega er utsatt for noe lignende?

Anonymous poster hash: ede65...e2c
Skrevet

Men jeg har jo også søkt på skattelistene til skatteetaten, og disse er selvfølgelig korrekte, de henter jo fra ligningen, som igjen også er basert på fødselsnummer og alt det der. Hvis denne fyren du har blitt kjent med står med et helt annet årstall selv inne hos altinn, hadde jeg blitt litt betenkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...