Gå til innhold

Baby og brødskiver... :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi blir 7 mnd den 16 juni. Har lest at så mange gir brød rundt den tiden. Min har ikke en gang fått en eneste tann :P haha. Hva kan jeg gi av "voksenmat" (brød, middag, osv) når hun ikke har tenner enda? :-)

Hun har hittil kun fått grøt, smoothie og litt middagsglass :)

Anonymous poster hash: 3b63e...56e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brødskalk er bra for gummene. Kok grønnsaker eller frukt og lag mos :)

Startet med dette rundt fem måneder og ingen tenner :)

Anonymous poster hash: 7a688...4db

Skrevet

Jada, de "tygger" med gummene.

Jeg begynte med å gi små biter brød (uten skorpe) dyppet i morsmelk som de suttet på. De må venne seg til å svelge klumper, og mange brekker seg første gangen noe skal forbi svelget som ikke er flytende, du må prøve deg frem litt.

Her har ikke overgangen til klumpete mat være noe problem med noen av ungene, så her økte vi fort til litt større brødterninger med f.eks leverpostei og de sugde, tygde med gummene, moste mellom tunga og ganen osv før de svelget. 

Anonymous poster hash: d25c7...5dd
Skrevet

Her er det et knøtt på 9 mnd som fremdeles ikke har fått en eneste tann. Og jeg blir overrasket over hva hun får i seg allikevel.

Her spises det brødskiver, frukt og grønt, skorper osv. Ikke noe problem, det er bare å prøve seg frem :)

Skrevet

Så morro! :) jeg er bare så innmari redd hun skal sette fast noe i halsen og miste pusten, huff. Men ja, hun må jo bli vandt til noe litt mere fast snart :-) får dyppe litt i melk. Takk for svar :)

Skrevet

Så morro! :) jeg er bare så innmari redd hun skal sette fast noe i halsen og miste pusten, huff. Men ja, hun må jo bli vandt til noe litt mere fast snart :-) får dyppe litt i melk. Takk for svar :)

Jeg syns det har fungert veldig bra her å gi henne store biter som hun har gumlet på. F.eks så deler jeg brødskiven i 4. Da er det så stort at hun holder det fint selv, og tar biter som passer henne.

Jeg syns det har vært mer kaving, og at hun nesten har satt ting i halsen med mindre biter. Virker som hun mister litt kontrollen da.

Skrevet

Det er helt vanlig å engste seg for at de skal sette noe i halsen, men naturen er som vanlig finurlig innrettet, for små barn/babyer har en mye kraftigere brekningsrefleks enn oss voksne. Kommer noe litt galt avsted nedi halsen der så brekker de seg så det kommer opp igjen som et prosjektil :)

Når man tenker på hvor mange babyer det er som venner seg til fast føde hver dag så er det veldig få som blir kvalt av maten....

Anonymous poster hash: d25c7...5dd
Skrevet

Jeg gir min lille snupp på 7 mnd brødskiver i veldig små biter. Hun har to tenner men de tygger hun lite med :) hun brekker seg litt, men jeg passer på å gi vann eller melk ved siden av  slik at hun får litt hjelp av væsken til å løse opp brødet :)

Og jeg gir sakte, så det måltidet tar tid :)

Anonymous poster hash: ec52b...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...