Gå til innhold

Barnet mitt har kanskje hypermobile ledd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter mi (2 år) har veldig myke ledd. Mistanke om hypermobile ledd. Noen her som har barn med hypermobile ledd? Noen som kan anbefale noen gode sko? Sandaler/joggesko.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hypermobile ledd, søsteren min har det og datteren min har det..

Det er flere grader av dette, noen har mer plager enn andre. Jeg og datteren min er myke (jeg har stivnet litt med alderen da), men har lite eller ingen plager av det. Vi er bare myke i leddene, på datteren min ser man det tydeligst på ryggen, hun kan bøye ryggen veldig langt bakover. Vi er også mye i håndleddene, hoftene (går lett i spagaten uten noen gang å ha tøyd f.eks, og kan stå rett opp og ned med føttene pekende hver sin vei). Jeg kjøper stabile sko, men ikke noe spesielt merke, prøver bare skoene og kjøper noen som sitter godt på. Joggesko handler jeg i sportsbutikken med hjelp så jeg får noen som stabiliserer godt rundt hælen. Tar ingen spesielle hensyn på datteren min enda, hun får vanlige sko med god kvalitet (kjøper ikke sko til henne på Eurosko eller Sparkjøp f.eks)

Søsteren min er mye verre enn oss, hun er i midten av 20-årene og har mye plager og smerter. Pga ustabiliteten i særlig ankler og knær blir det feilbelastninger og overbelastninger. Hun har mye smerter i knærne. Blir en del behandlinger hos naprapat/kiropraktor på nakke og rygg også for hun belaster mye feil.

Anonymous poster hash: fb791...a2a
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg har hypermobile ledd, eneste plagene jeg har av det er at jeg kan få litt vondt i leddene noen ganger. Skomessig burde man vel bare tenke på det samme som man ellers tenker på, stabile og gode sko :)

Skrevet

Jeg har også hypermobile ledd. Lett i spagaten, gikk lett i bro med ryggen, vrikket veldig lett føttene som liten. Men tenkte aldri over at det var noe spesielt "galt" med meg. Ble bedre med en gang jeg fikk mer muskler.

Kan bare gi råd om gode joggesko og sandaler med støtte.

Når jeg var liten synes jeg det var fantastisk å kunne "vise" meg fram ved spagater og bro o.l. Men jeg sliter en del med ryggen i dag:-/ 

Anonymous poster hash: d4c69...0e3
Skrevet

Jeg har hypermobile ledd. Det har stivnet litt til med alderen, men jeg verker lett i fingrene og håndleddene. Da jeg var liten var jeg veldig tøyelig. Jeg vrikket ofte føttene og tilbrakte mye tid med støttebandasje. Ellers så måtte jeg teipe fingre, håndledd og ankler da jeg spilte volleyball. Utenom dette har jeg ikke merket mye til det. Jeg ville gått for sko som er litt høye og stive. Ekko er veldig gode å gå i, men de kan være litt smale i passformen. Ellers har jeg god erfaring med superfit til ungene mine.

Anonymous poster hash: 8f61c...0aa
Skrevet

Har en sønn på 10 år som har det, han går alltid i gode sko med god støtte rundt ankler. Beste forebyggende er å være veldig aktiv og ha god muskulatur rundt ledd, om de da faller vil muskulaturen "redde" de fra brudd. Var hvertfall dette vi fikk beskjed om da han fikk diagnosen for mange år siden. Han er i full vigør uten problemer:)

Anonymous poster hash: ad0a9...13d

Skrevet

Det er flere grader av dette, noen har mer plager enn andre. Jeg og datteren min er myke (jeg har stivnet litt med alderen da), men har lite eller ingen plager av det. Vi er bare myke i leddene, på datteren min ser man det tydeligst på ryggen, hun kan bøye ryggen veldig langt bakover. Vi er også mye i håndleddene, hoftene (går lett i spagaten uten noen gang å ha tøyd f.eks, og kan stå rett opp og ned med føttene pekende hver sin vei). Jeg kjøper stabile sko, men ikke noe spesielt merke, prøver bare skoene og kjøper noen som sitter godt på. Joggesko handler jeg i sportsbutikken med hjelp så jeg får noen som stabiliserer godt rundt hælen. Tar ingen spesielle hensyn på datteren min enda, hun får vanlige sko med god kvalitet (kjøper ikke sko til henne på Eurosko eller Sparkjøp f.eks)

Søsteren min er mye verre enn oss, hun er i midten av 20-årene og har mye plager og smerter. Pga ustabiliteten i særlig ankler og knær blir det feilbelastninger og overbelastninger. Hun har mye smerter i knærne. Blir en del behandlinger hos naprapat/kiropraktor på nakke og rygg også for hun belaster mye feil.

Hva er galt med Eurosko?

Anonymous poster hash: 45cb9...909

Skrevet

Jeg har det også, var ikke klar over det før fysioterapeuten min kommenterte det. Jeg har store problemer med skuldre/hals/brystrygg, muligens pga feilbelastning som resultat av at skulderleddene sitter ikke godt nok. Den ene skulderen er veldig svak og er ofte på nippet til å gå ut av ledd. Det er ekkel følelse! Det er ellers mange i familien som har det, datteren til min kusine er hardt rammet, hennes mor "dro" henne engang opp fra sengen på armene (ikke voldelig, men jenta som er tenåring strakte ut armene og ba mor om å dra seg opp!) og da løsnet et ribbenet og "poppet ut", så de måtte til legevakten for å dytte det inn.. :-o

Anonymous poster hash: 44786...c62

Skrevet

Hva er galt med Eurosko?

Hva er galt med Eurosko?

Sorry, mente Sparkjøp. Aner ikke hvorfor jeg skrev Eurosko for det var Sparkjøp jeg tenkte på. Kanskje fordi butikkene ligger nærmest vegg i vegg.... Eurosko har mange gode merker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...