Gå til innhold

Feriehelvete hvert år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei dette maset om ferie fra barnefar hvert år! Vi har en avtale som jeg prøver å forholde meg til (han har laget den, jeg bare jatta med) men han er overhodet ikke interessert i å følge den når det kommer til ting som ikke gagner han.

Sommerferien har hvert år, siden jeg flyttet ut, bestått i at jeg føyer meg for hans ønsker uansett. Kanskje prøvd å snike meg til en uke jeg hadde lyst på (når jeg har ferie), men stort sett har han fått det som han ville.

Avtalen er at vi skal ha 3 uker hver, det skal bestemmes innen 1 april, og dersom vi ikke blir enige så skal vi bestemme annehvert år.

Så er det nå en gang sånn, at jeg iløpet av 9 år alltid har lagt til rette for han. For 2 år siden endret jeg min ferie, 2 kollegaer endret sin for å hjelpe meg, for at hans SAMBOER skulle få ha ferie med vårt barn?! Han jobba, men han syns det var så viktig at de fikk ha ferie alene...

I fjor fikk han bestemme akkurat som han ville, som han stort sett alltid gjør, men i år vil jeg faktisk bestemme dette. Han sendte mail og sa han ville ha barnet de og de ukene i sommer, jeg svarte med at det ikke gikk for da skulle vi bort. Så snakker han med barnet, overtaler henne, venter i 1 1/5 mnd og skriver "Ungen vil være her"... Det er så utrolig råttent gjort! Jeg skrev tilbake at det var unødvendig å sette henne opp mot meg på den måten der når han visste at vi skulle bort.

Jeg spurte ungen hva de skulle (han har tidligere fristet med både det ene og det andre for å få henne til å si at hun vil være der, og det er vanskelig å si nei når slike ting lokker i andre enden) men nei, hun skulle på stranda med stemor. Thats it. De andre barna de har skal i barnehagen. Hun og stemor skulle være 2 uker sammen, alene. Hvorfor?? Jeg har bare 3 uker ferie og de vil jeg gjerne ha med henne! Jeg har aldri ferie sammen med mannen min fordi jeg har barn fra før, vi er heldige om vi får en uke på sommer'n.

Er det virkelig sånn at jeg må tilrettelegge for at HUN skal få ha ferie med mitt barn??

Anonymous poster hash: e74f9...bd4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å prate direkte med henne? Hun har jo ikke gjort noe galt, men får du henne på ditt "lag" blir det vanskligere for faren å overkjøre deg.

Ellers ta det med familievernkontoret og kjør ditt eget løp for en gangs skyld.

Anonymous poster hash: 3ae96...e3a
Skrevet

Når du gir etter hvert år har du ingen andre å takke enn deg selv.

Lær deg å sette grenser!

Anonymous poster hash: 5d35e...3e1

Skrevet

Har du forsøkt å prate direkte med henne? Hun har jo ikke gjort noe galt, men får du henne på ditt "lag" blir det vanskligere for faren å overkjøre deg.

Du tenker på stemor? For å si det sånn, jeg sa til henne at det var veldig lite ålreit for meg å måtte bytte min ferie, ødelegge for andre kollegaer, for at hun skulle ha ferie med mitt barn... da sa hun bare "jaa......" Hun er ødelagt av mannen, det er ingenting jeg får gjort!

Familievernkontoret har vi vært på flere ganger, men det hjelper ikke.

Jeg kan godt kjøre en hard linje og si nei, for i år er det faktisk "min tur" til å bestemme. Men det går jo bare utover ungen! Skal hun dra på ferie med oss å tenke på at pappaen vil ha henne der?? Det er jo helt forferdelig, og uansett hva jeg gjør så er det jeg som blir den store stygge ulven :(

Skrevet

Når du gir etter hvert år har du ingen andre å takke enn deg selv.

Lær deg å sette grenser!

Anonymous poster hash: 5d35e...3e1

Jeg er helt enig. Men som skrevet i svaret over, det er vanskelig når ungen selv vet at pappaen vil ha henne der...

HI

Skrevet

Vel, ungen har heller ikke godt av at faren hennes behandler moren hennes som dritt. Sett ned foten, selv om det går utover barnet. Bestill ny time på fvk.

Hva enn du gjør, IKKE gi deg, selv om det er vanskelig!

Anonymous poster hash: 1ce76...574
Skrevet

Du tenker på stemor? For å si det sånn, jeg sa til henne at det var veldig lite ålreit for meg å måtte bytte min ferie, ødelegge for andre kollegaer, for at hun skulle ha ferie med mitt barn... da sa hun bare "jaa......" Hun er ødelagt av mannen, det er ingenting jeg får gjort!

Jeg kan godt kjøre en hard linje og si nei, for i år er det faktisk "min tur" til å bestemme. Men det går jo bare utover ungen! Skal hun dra på ferie med oss å tenke på at pappaen vil ha henne der?? Det er jo helt forferdelig, og uansett hva jeg gjør så er det jeg som blir den store stygge ulven :(

Jeg kan bare si dette som en som har vært i situasjonen til din datter. 

Du må spille litt du og for det er du som sitter igjen som svarteper. Min far var en mester på å få meg og min søster til å få dårlig samvittighet. Dette gjorde at vi fikk ett dårlig forhold til min mor. Hun kjempet aldri for å få det som hun ville. 

Ikke det at du skal gi datteren din dårlig samvittighet, er ikke det det står på. Men hva med å fortelle datteren din om deres planer da. 

Anonymous poster hash: f8eaf...213

Skrevet

Jeg hadde nok satt hardt mot hardt og ikke gitt etter. Du bør ikke gi deg hver gang, ender bare med at han tror han kan bestemme hvert år (slik at tydeligvis har gjort de siste årene). Jeg hadde forholdt meg til avtalen deres og ingenting annet. Bråker han får han heller kalle deg inn på fvk og da kan du preisere der at barnet har krav på ferie med sin far - IKKE kun sin stemor.

Skrevet

Her også blir det alltid problemer, og får han ikke viljen sin gidder han ikke ha dem i ferien.

Anonymous poster hash: 692c4...3e0
Skrevet

Jeg kan bare si dette som en som har vært i situasjonen til din datter. 

Du må spille litt du og for det er du som sitter igjen som svarteper. Min far var en mester på å få meg og min søster til å få dårlig samvittighet. Dette gjorde at vi fikk ett dårlig forhold til min mor. Hun kjempet aldri for å få det som hun ville. 

Ikke det at du skal gi datteren din dårlig samvittighet, er ikke det det står på. Men hva med å fortelle datteren din om deres planer da. 

Anonymous poster hash: f8eaf...213

Takk for godt og nytt synspunkt, sånn har jeg ikke tenkt på det før.

Joda, hun vet hva vi skal og hun vil jo gjerne være med. Men så kommer hun derifra og sier at hun bare vil være her den siste uka vi planla, ikke de to første. De to ukene skal vi bort, og vi får besøk, så det er ikke "bare være hjemme å sture", men hun tør ikke si imot han.

Har vært på FVK, men jeg føler ikke jeg når frem der. De lar oss ikke prate, om du skjønner. Sist konstaterte psykologen bare med at barken ikke var tørr, og regna med at det gikk seg til. Men, det går seg aldri til. Og jeg forstår at det er vanskelig for de som ikke står i det å forstå hvilken idiot han faktisk er, for det han sier og gjør er virkelig hinsides alt man kan tenke seg at en tilsynelatende oppegående voksen mann gjør...

HI

Skrevet

Her også blir det alltid problemer, og får han ikke viljen sin gidder han ikke ha dem i ferien.

Anonymous poster hash: 692c4...3e0

Hva gjør du da da? Synes du ikke det er trist for ungene? Det er jo det jeg tenker på, at hun får dårlig samvittighet...

Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet da, siden pappa spiller henne opp sånn?

Er hun så gammel at hun "velger" å være hos pappa istedenfor å bli med på deres planer må det jo være litt størrelse på henne og da ville jeg vært ærlig jeg altså.

Det går an å være ærlig uten å svartmale pappa helt, si til henne at når man er flere mennesker i en stor familie så må alle være med å bestemme. Pappa kan bestemme noen ganger, også må mamma bestemme andre gangen, men det er dere voksne som skal bestemme og ikke barna. Pappa bestemte når du skulle være der i år, derfor er det mamma som skal bestemme i år, neste år er det pappa som skal bestemme igjen, det blir rettferdig.

Jeg tror ikke hun har vondt av å høre at pappa ikke kan ombestemme seg sånn. Du kan jo pakke det inn litt og si at du skjønner at pappa plutselig angret litt og ville ha henne her, men det var ikke han som skulle bestemme i år så da tenker han seg nok godt om når han skal bestemme neste år. Pappa og mamma lærer av sine feil de også veit....

Det er ikke barnet som skal bestemme feriesamværet, det er foreldrene!

Anonymous poster hash: d8091...071
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ungen har rett på ferie med far, ikke stemor ALENE, mens pappa jobber og småsøsken er i barnehagen. Hadde nektet på det. Skal han ha ferie, så må han ta henne selv, ikke overlate henne alene til et fremmed for meg menneske. Stemor har ingen krav på å ha samvær med sitt stebarn.

Skrevet

Min erfaring er at all ferieplanlegging må gjøres tidlig. Så tett oppi ferien som det er nå, er det ikke mulig for noen egentlig å være fleksibel, men allikevel få det som man vil. Neste år sender du derfor beskjed i mars om at dere bestiller ferie uke XX-YY. "Siden vi alltid har tilpasset oss deres ønsker, regner jeg med at det er greit". Fortell det til barnet også, da vet barnet det hvis faren begynner å tulle.

For ferien i år, vet jeg ikke hvor lett det er å komme til enighet. I hvert fall ikke når barnet har landet på en konklusjon selv.

Skrevet

Min erfaring er at all ferieplanlegging må gjøres tidlig. Så tett oppi ferien som det er nå, er det ikke mulig for noen egentlig å være fleksibel, men allikevel få det som man vil. Neste år sender du derfor beskjed i mars om at dere bestiller ferie uke XX-YY. "Siden vi alltid har tilpasset oss deres ønsker, regner jeg med at det er greit". Fortell det til barnet også, da vet barnet det hvis faren begynner å tulle.

For ferien i år, vet jeg ikke hvor lett det er å komme til enighet. I hvert fall ikke når barnet har landet på en konklusjon selv.

detta startet i starten av april, da jeg fikk beskjed om at han ville ha henne da og da. Jeg sa nei, og han lurte på når jeg hadde tenkt at han skulle ha henne. Svarte bare at det fikk de nesten finne ut av selv, men at vi hadde planer de ukene. Han vet jo selv at han alltid bestemmer, så det er ikke sånn at jeg bør måtte forklare han det...

Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet da, siden pappa spiller henne opp sånn?

Er hun så gammel at hun "velger" å være hos pappa istedenfor å bli med på deres planer må det jo være litt størrelse på henne og da ville jeg vært ærlig jeg altså.

Det går an å være ærlig uten å svartmale pappa helt, si til henne at når man er flere mennesker i en stor familie så må alle være med å bestemme. Pappa kan bestemme noen ganger, også må mamma bestemme andre gangen, men det er dere voksne som skal bestemme og ikke barna. Pappa bestemte når du skulle være der i år, derfor er det mamma som skal bestemme i år, neste år er det pappa som skal bestemme igjen, det blir rettferdig.

Jeg tror ikke hun har vondt av å høre at pappa ikke kan ombestemme seg sånn. Du kan jo pakke det inn litt og si at du skjønner at pappa plutselig angret litt og ville ha henne her, men det var ikke han som skulle bestemme i år så da tenker han seg nok godt om når han skal bestemme neste år. Pappa og mamma lærer av sine feil de også veit....

Det er ikke barnet som skal bestemme feriesamværet, det er foreldrene!

Anonymous poster hash: d8091...071

Hun er snart 10, men han har holdt på sånn lenge...

Og jeg skrev det og, at det er vi som må bli enige om ferie, ikke hun. Jeg har til gode å ha 3 uker ferie med henne, det vil jeg ha nå.

Skrevet

Du må være tydelig. Gi faen i han og hva han mener, hvis han virkelig er så hjernedød at han ikke skjønner at han ikke kan overkjøre deg på denne måten kan han faktisk bare drite og dra.

Ungen er 10 år og da skjønner hun fint at dere voksne bestemmer, så enkelt er det. Du skal fortelle henne at det ikke er noe hun kan gjøre med det, at dere voksne skal bestemme annenhver ferie, og det nytter ikke å ombestemme seg for noen. Si også at hun ikke skal tenke på hva faren sier, for det er faktisk sånn at alle må bytte på å bestemme. 

Anonymous poster hash: 7500d...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...