Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Ikke alle vaksiner du får som barn, gir beskyttelse livet ut. For noen vaksiner trengs det gjentatte oppfriskningsdoser i voksen alder for å opprettholde beskyttelsen mot de aktuelle sykdommene. Det anbefales oppfriskning av vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt hvis det er gått mer enn 10 år siden forrige vaksinasjon. Anbefalingen gjelder for alle voksne, også personer som ikke har tenkt seg på utenlandsreise. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6496:0:25,6567&Content_6496=6178:110062:25,6567:0:6562:1:::0:0 Er dere like flinke til å vaksinere dere selv som dere er til å vaksinere barna deres? Hva med flokkimunitet og samfunnsansvar? Ser mange kaller det for egoistisk å ikke vaksinere barna sine, men det må da være like egoistisk å ikke følge opp vaksineprogrammet i voksen alder, spesielt når en vet at feks. spedbarn med kikhoste ofte er blitt smittet av voksne. Kikhoste kan være så mild i voksen alder at den som er smittet tror at det bare er en vanlig forkjølelse, men er selvsagt like smittsom for det. Så ikke glem dere selv i vaksineprogrammet, når man er voksen må man passe på seg selv. Anonymous poster hash: 7c348...8e2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 Hvor vanlig er det egentlig å ta disse boostervaksinene som voksen? Nesten ingen av de jeg kjenner som gjør det. Hvor blir det da av at "vi vaksinere for vi tenker på de som ikke kan ta vaksiner og det ville vært egoistisk å ikke vaksinert"? Tipper denne treffer mange. Det er vel derfor ingen har svart på denne tråden. Så hva er din unskyldning for å ikke følge opp vaksineprogrammet som voksen? Anonymous poster hash: 7c348...8e2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 Jeg kjenner ingen, absolutt ingen, som har tatt disse boostervaksinene som voksen. Ikke en gang de som hisser seg ENORMT opp hvis en familie ikke vaksinerer barna sine. Og en av favorittargumentene deres for barnevaksinasjonsprogrammet er nettopp det med flokkimunitet. Det er rett og slett folk som ikke har satt seg inn i hva de snakker om i det hele tatt. Jeg kommer ikke til å ta flere vaksiner selv. Hadde en reaksjon etter vaksinen jeg fikk på ungdomsskolen, fikk over natta mye dårligere syn. Har ikke tenkt å risikere noe annet. Anonymous poster hash: 677ca...c7b
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 Jeg og mannen følger opp de jeg må inn å ta stivkrampesprøyten igjen nå til høsten. Anonymous poster hash: e07bb...568
Leselyset Skrevet 3. juni 2014 #5 Skrevet 3. juni 2014 Jeg er av de som følger opp dette i voksen alder.. Mannen startet opp med det når han fikk kronisk sykdom som går utover immunforsvaret hans.
Tipp topp Skrevet 3. juni 2014 #6 Skrevet 3. juni 2014 Ja, har tatt de på nytt i voksen alder og må snart gjøre det på nytt.
Temmelig hemmelig Skrevet 3. juni 2014 #7 Skrevet 3. juni 2014 Helsepersonell har fått tilbud om gratis poliovaksine nå, pga Norge skal ta imot Syriske flyktninger. Pga krigen har de ikke fått fulgt opp vaksinasjonsprogramet og det har brutt ut polio. Det kommer derfor uvaksinerte flyktninger hit. Av den grunn kan det være lurt å fylle på vaksinene sine.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #8 Skrevet 3. juni 2014 Jeg følger opp dette, men det er ikke noe jeg snakker om til føk jeg kjenner. Så dere som så skråsikkert påstår at dere ikke kjenner noen som gjør det... Er dere helt sikre på det? Anonymous poster hash: 304f7...474
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. juni 2014 #9 Skrevet 3. juni 2014 Følger opp og følger opp. Det har vel vært satt en booster av stivkrampe et par-tre ganger, så der er jeg dekka. Tok alle vaksinene for 4 år siden, så bør vel strengt tatt fylle på igjen om noen år.
Liv & Røre Skrevet 3. juni 2014 #10 Skrevet 3. juni 2014 Vi revaksineres hvert 10.år for alt. I samme periode som vi voksne tok sist gang fikk tenåringen kikhoste. Vi trodde hun var trygg enda. En vekker for oss om viktigheten av at voksne også revaksineres.
Vaffelstrikk Skrevet 3. juni 2014 #11 Skrevet 3. juni 2014 Jeg tar alt som bør tas for reising i grisgrendte strøk, både boostere og nye. Hovedsaklig på grunn av feltarbeid i tropene, men kjekt å ha uansett. Blir oppgitt av vaksinehysteriet. Altså antivaksienhysteriet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 #12 Skrevet 3. juni 2014 Både jeg og samboeren min har tatt oppfrisking av vaksinene. Det gjør fleste av våre venner også. Anonymous poster hash: d616c...6e4
Gjest mphs Skrevet 3. juni 2014 #13 Skrevet 3. juni 2014 Selvfølgelig gjør vi det. Er så voksen at jeg har gjort det flere ganger. Samme har mannen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå