Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Grunnen til at jeg lurer, er at et familiemedlem har fått påvist svulster i endetarmen. Pga dette må hun ha strålebehandling 5 dager i uka i 5 uker. Saken er den at sykehuset hun skal få behandlingen på ligger to timer fra der hun bor. Så hun har fått beskjed om å pendle dit hver dag i 5 uker. Hun har ikke rett på noe pasienthotell. Hun blir veldig sliten og utmattet av dette. Pluss at det blir rimelig kostbart da det blir over 500 kr dagen med buss... Dette blir jo over 10000 kr pluss 100 timer i reising. Er det slik det skal være å bli pasient om man bor litt utenfor? Er det noe hun har rett på? Kan søke om? Få på forsikring eller noe? Noen som vet ang slike ting? Blir så fortvilet på hennes vegne.. Hun hadde hatt det mye bedre om hun kunne oppholdt seg i nærheten av sykehuset disse ukene dette pågikk. Anonymous poster hash: 6d6e8...492
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Helseekspressen? Om den ikke er i nærheten så søke nav. Anonymous poster hash: 56ce2...679
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Det er dessverr langt mer krevende for de som bor utenfor de store sykehusene når de skal gjennom slik behandling :/ Det er pasientens almenntilstand mens behandlingen pågår som bestemmer om hun har rett på pasienthotell eller ikke. Men reisen vil jeg tro hun skal få dekket uansett. Eventuelt er Helseekspressen et godt alternativ der denne finnes. Jeg har vært borti ei som måtte reise over fire timer en vei, og det er tøft. Unødvendig tøft etter min mening. Ta en kikk på dette skrivet, er fra Ålesund sykehus fra i fjor høst. http://www.helse-mr.no/HelseMR/%C3%85se%20hotell/Rutiner%20for%20refusjon%20av%20kostnader%20ved%20overnatting%20ved%20%C3%85se%20hotell.pdf Ellers anbefaler jeg dere å ta kontakt med Kreftforeningen, de vil trolig ha oversikt over slike rettigheter. Håper det går bra med hun som er syk <3 Anonymous poster hash: b09fc...07a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 Man får dekket reise minus egenandel. Dersom man har frikost er det ingen egenandl heller. Og som andre sier; det er almenntilstanden og behov grunnet sykdom/behandling som avgjør om man får dekket pasienthotell. Dersom sykehuset har avgjort at hun ikke får dekket pasienthotell, må hun i tilfelle klage til sykehuset. Anonymous poster hash: b4aba...a9f
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Helseekspressen? Om den ikke er i nærheten så søke nav. Anonymous poster hash: 56ce2...679 Nav har ingeting med transport tilbehandling å gjøre. Transport ligger under Pasientreiser (pasientreiser.no) Anonymous poster hash: b4aba...a9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå