Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Jeg er sykemeldt fra jobben. Den gjør meg syk. Nå vil jeg si opp og ser at oppsigelsen først løper fra 1. hver måned. Jeg leverer den i morgen og den begynner 1 juli - frem til 1 august. Nå venter en ny jobb på meg i august, men hva med ferie? Hva sier jeg til den nye arbeidsgiveren? Planen er å ta ut 4 uker i august da jeg står i jobben hele juli (men i sykemelding): Dette vil jeg jo ikke at ny arb.giver skal vite og tenke på. Skal til samtale neste uke og lurer på hva i hekkan jeg skal si! ? Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5
GeeGee Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Altså, du har fått ny jobb fra 1. august? Du kan ønske deg ferie fra den datoen, men du kan ikke kreve det. Siden det er ny arbeidsgiver vil du jo uansett ikke få betalt ferie, hva med å si at du kan begynne litt senere i stedet? Det virker litt mer ryddig enn å kreve ferie fra den dagen du begynner i ny jobb...
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 Altså, du har fått ny jobb fra 1. august? Du kan ønske deg ferie fra den datoen, men du kan ikke kreve det. Siden det er ny arbeidsgiver vil du jo uansett ikke få betalt ferie, hva med å si at du kan begynne litt senere i stedet? Det virker litt mer ryddig enn å kreve ferie fra den dagen du begynner i ny jobb... Tenkte å fortelle at oppsigelsen er ferdig 1 august og at jeg da har ferie fra gammel arbeidsgiver. Er det frekt å spør om å begynne 1 september da? Selvfølgelig uten lønn! Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5
fisken2015 Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Selvfølgelig kan du spørre om det. Vanlig at en avvikler ferie, så har du ikke tatt ut ferie tidligere så må den jo tas ut en gang. En har krav på tri uker sammenhengende imellom 1.mai (tror heg) og 1.sept.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Selvfølgelig kan du spørre om det. Vanlig at en avvikler ferie, så har du ikke tatt ut ferie tidligere så må den jo tas ut en gang. En har krav på tri uker sammenhengende imellom 1.mai (tror heg) og 1.sept. Det er ikke sånn at ny arbeidsgiver tenker: men hvorfor ikke ta ut ferie i oppsigelsetiden? Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Selvfølgelig kan du spørre om det. Vanlig at en avvikler ferie, så har du ikke tatt ut ferie tidligere så må den jo tas ut en gang. En har krav på tri uker sammenhengende imellom 1.mai (tror heg) og 1.sept.Det er ikke sånn at ny arbeidsgiver tenker: men hvorfor ikke ta ut ferie i oppsigelsetiden? Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Jo, det tenker sansynlig vis ny arbeidsgiver. 4 uker har du uansett ikke krav på, bare 3. Å kreve ferie med en gang gir ikke noe godt førsteinntrykk. Anonymous poster hash: cc776...b1b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 Selvfølgelig kan du spørre om det. Vanlig at en avvikler ferie, så har du ikke tatt ut ferie tidligere så må den jo tas ut en gang. En har krav på tri uker sammenhengende imellom 1.mai (tror heg) og 1.sept.Det er ikke sånn at ny arbeidsgiver tenker: men hvorfor ikke ta ut ferie i oppsigelsetiden? Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Jo, det tenker sansynlig vis ny arbeidsgiver. 4 uker har du uansett ikke krav på, bare 3. Å kreve ferie med en gang gir ikke noe godt førsteinntrykk. Anonymous poster hash: cc776...b1b Hva hadde du gjort? Hoppet rett over i ny jobb og blitt totalt utslitt? Snakk om pedagogisk leder stilling som er krevende. Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Selvfølgelig kan du spørre om det. Vanlig at en avvikler ferie, så har du ikke tatt ut ferie tidligere så må den jo tas ut en gang. En har krav på tri uker sammenhengende imellom 1.mai (tror heg) og 1.sept.Det er ikke sånn at ny arbeidsgiver tenker: men hvorfor ikke ta ut ferie i oppsigelsetiden? Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Jo, det tenker sansynlig vis ny arbeidsgiver. 4 uker har du uansett ikke krav på, bare 3. Å kreve ferie med en gang gir ikke noe godt førsteinntrykk. Anonymous poster hash: cc776...b1b Hva hadde du gjort?Hoppet rett over i ny jobb og blitt totalt utslitt? Snakk om pedagogisk leder stilling som er krevende. Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Du hopper jo ikke rett over. Du er sykmeldt 100 % så hva er forskjellen?? Friskmeld deg fra 1.juli og ta ferien din i hele juli så starter du i august. Å starte en ny arbeidsplass med ferie er hårreisende og gir et særdeles dårlig inntrykk. Anonymous poster hash: a118a...e4b
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Kan ikke helt se hvorfor du trenger ferie etter så lang tid med sm og ferie? Det er jo bare å si til ny arbeidsgiver at du ikke kan starte før 1. september. Hvis oppsigelsestiden din er ute 1. august så er du jo ferdig med gammel arbeidsgiver og kan selvsagt ikke ta ferie fra denne da.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 Jeg er arbeidsgiver og ville stusset ved noen som ba om ferie rett etter oppstart. Jeg ville tenkt det var naturlig at de tok ferien sin i juli. Hadde du bedt om ferie rett etter oppstart, ville jeg spurt om hvorfor. Hvis det var pga sykemelding ville jeg blitt mer skeptisk enn hvis du spurte fordi du hadde bestilt den optimale ferien fra 1. august for lenge siden. Hadde jeg hatt flere godkjente og dyktige arbeidssøkere, ville jeg valgt å ansette den som kunne begynne når faktisk jobben startet. Anonymous poster hash: 944d5...056
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Du blir vel ikke utslitt av å være sykemeldt? Høres veldig rart ut.... Man starter ikke i ny jobb med å be om ferie, det gir et veldig galt førsteinntrykk. Er arbeidsgiver selv og hadde virkelig stusset om jeg ansatte en person som ville begynne ansettelsesforholdet med ferieavvikling. Den nye arbeidsgiveren din har vel uansett krav på å vite om sykemeldingsperioden din, du bruker jo av sykepengerettighetene dine og det kan være greit for også den nye arbeidsgiveren å vite. Anonymous poster hash: f6bf1...145
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har fått stillingen og skal til samtale for å avtale oppstart. Har tro på at den nye arbeidsgiveren min forstår at jeg trenger ferie etter gamlejobben Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har fått stillingen og skal til samtale for å avtale oppstart. Har tro på at den nye arbeidsgiveren min forstår at jeg trenger ferie etter gamlejobben Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Gamlejobben som du ikke har vært på i hele juni og juli..... Din nye arbeidsgiver har krav på å få vite hva du har brukt av egenmeldinger og sykemeldinger siste året i tilfelle du blir syk igjen, så det er ikke meningen du skal holde skjult at du nå har gått hjemme sykemeldt i flere måneder. Anonymous poster hash: f6bf1...145
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #15 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har fått stillingen og skal til samtale for å avtale oppstart. Har tro på at den nye arbeidsgiveren min forstår at jeg trenger ferie etter gamlejobben Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Gamlejobben som du ikke har vært på i hele juni og juli..... Din nye arbeidsgiver har krav på å få vite hva du har brukt av egenmeldinger og sykemeldinger siste året i tilfelle du blir syk igjen, så det er ikke meningen du skal holde skjult at du nå har gått hjemme sykemeldt i flere måneder. Anonymous poster hash: f6bf1...145 Jeg snakket med legen min og han sa ny arbeidsgiver ikke har rett på å få den informasjonen Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #16 Skrevet 2. juni 2014 Selvfølgelig kan du spørre om det. Vanlig at en avvikler ferie, så har du ikke tatt ut ferie tidligere så må den jo tas ut en gang. En har krav på tri uker sammenhengende imellom 1.mai (tror heg) og 1.sept.Det er ikke sånn at ny arbeidsgiver tenker: men hvorfor ikke ta ut ferie i oppsigelsetiden? Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Jo, det tenker sansynlig vis ny arbeidsgiver. 4 uker har du uansett ikke krav på, bare 3. Å kreve ferie med en gang gir ikke noe godt førsteinntrykk. Anonymous poster hash: cc776...b1b Hva hadde du gjort? Hoppet rett over i ny jobb og blitt totalt utslitt? Snakk om pedagogisk leder stilling som er krevende. Anonymous poster hash: 2ccd4...5f5 Regner med at du skal jobbe i barnehage da? Har du virkelig tenkt å ta ferie i en ny jobb i den aller travleste måneden hvor det er oppstart med nye grupper og nye barn? Anonymous poster hash: 2d915...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå