Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Ser på sjakk og legger merke til at den ene programlederen (eller sjakkeksperten) kan ikke si bokstaven R. Har faktisk lagt merke til det ofte i det siste, altså voksne mennesker på radio og tv som ikke kan si ordentlig R. Helt upjoblematisk det, altså, jeg bare lurer på en ting. Jeg har aldri opplevd at noen ikke kan si R her jeg bor. Dersom noen har talevansker går det oftest på bokstaven S, en slags tverrlesping, ellers stamming eller hakking, aldri problem med bokstaven R. Jeg bor altså i skarre-R-land, og jeg har jo fått med meg at skarre-R er lettere å lære enn rulle-R, så hvorfor lærer ikke f.eks østlendinger skarre-R heller hvis de har problemer med rulle-R, i stedet for å ende på en snodig L der R skulle vært? Noen som vet noe om dette? Anonymous poster hash: 95ecc...38f
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Fordi skarre-r er det styggeste som finnes? Får frysninger av skarring. Anonymous poster hash: 6e865...192
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Jeg er fra rulle-r by og kjenner folk som ikke kan si r som skarrer i stedet. Kjente også ei som lagde r-en så utydelig at du nesten ikke kunne merke det. Men har også hatt en lærer som lagde j-lyd i stedet. Tror alle finner sin måte å prate på og den yngre garde får nok mer hjelp og oppfølging enn for 20 år siden. Anonymous poster hash: 3ea6b...0ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå