Gå til innhold

Erfaringer med IVF klinikken?


Stjernestøvet

Anbefalte innlegg

Hei  :rolleyes: 
Er ny her inne, og prøver nå å samle litt informasjon. 
Jeg og samboeren min snakker nå om å prøve for første gang, og jeg har forsøkt å komme i kontakt med riksen (VELDIG vanskelig skal det vise seg). Men har snakket med noen andre som forteller at det er 9-12 mnd ventetid. 
Så derfor sitter jeg nå å ser litt på det private tilbudet her i Norge. Jeg har ringt å snakket med IVF klinikken på telefonen, og fikk et veldig positivt inntrykk da.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har blitt gravid ved inseminasjon der og hvordan deres opplevelse av klinikken var?  :rolleyes: 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tvillinger i magen som straks kommer ut (uke 35+5), de er laget ved ivf-klinikken :-) Det tok fem inseminasjonsforsøk.

 

Vet ikke hvor mye du vet, men det er noen ting hvor riksen og ivf skiller seg, særlig hva gjelder donor. På ivf får du velge selv, på riksen velger de for deg. På ivf kan du kjøpe sæd til søskenforsøk, på riksen er det slik at du kan være heldig og de har sæd fra samme donor når du skal ha søskenforsøk, men de kan ikke reservere. På ivf prøver de naturlig syklus først, på riksen går alle rett på samme hormonkur. Hovedforskjellen er selvsagt ventetiden... På ivf kan du ha første forsøk bare få uker etter at du tar kontakt.

 

Åh, ja, selvsagt: Prisforskjell...!! Ivf insem ca 7500, ivf ca 27000 + et strå sæd ca 3000. Riksen 1500 kr. Stor forskjell :-)

 

Begge steder er de kjempehyggelige og vil gjerne hjelpe dere med å få barn!! :-)

 

Vi var i kø på riksen, og tok forsøk på ivf-klinikken mens vi ventet. Vi hadde økonomisk mulighet og en stor dose utålmodighet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt gravide på ivf klinikken med inseminasjon. Jeg er gravid i uke 16 nå og det tok bare to forsøk i naturlig syklus. I tillegg har vi et barn på 1,5 år fra før som også ble til på andre inseminering ved ivf klinikken. Vi har,nok vært veldig heldige siden det klaffet så fort...

 

Vi er veldig fornøyde selv om det koster litt. Det er kort ventetid, og man får alltid plass slik at man kan gjøre forsøk kontinuerlig. Da slipper man "unødvendige" opphold på grunn av stor pågang.

 

Vi bestillte 5 strå til første forsøk, og da oppbevare klinikken de 3 stråene vi ikke brukte til neste gang uten at vi ba om det. Heldigvis var det fler barneretter på donoren, så da kunne vi bruke disse denne gangen :)

 

Så lenge vi hadde mulighet økonomisk var det ikke tvil om hva vi skulle velge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, gratulerer til dere begge to <3
Heller veldig mye mot IVF klinikken nå, spesielt pga ventetiden... Ville aller helst hatt baby i går  :wink: 
Hvis man bestiller flere strå på en gang blir det da billigere eller er det fortsatt 300 euro pr strå? 
Tviler ikke på at begge stedene vil hjelpe deg, men har lest tidligere at mange føler seg som på "samlebånd" på Riksen, og at de gjør det litt mer privat og koselig på IVF klinikken. Har lest om en del av de som har vært i Danmark, og der var de veldig fornøyd med hvordan selve inseminasjonen fungerte. I tillegg er det noe med det "konekoneogbarn" skriver, jeg ønsker ikke opphold i forsøkene, med mindre det er nødvendig.. 

Men hvordan er det med prøver osv som skal tas før man får starte? Har ikke lært meg alle forkortelsene her inne, men har forstått at det er enkelte undersøkelser som kan være ganske smertefulle :/ Hva var deres erfaring med det? 

Og var det viktig for dere å få velge donor selv? Vi vil gjerne ha den muligheten, og ønsker jo gjerne en med samboeren sine "farger" da jeg er lys og hun er mørk. 

Tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve strået koster det samme, ingen kvantumsrabatt, men sendingen koster også mye, så lurt å ta flere på en gang.

 

Ja, opphold i forsøk, det forestiller jeg meg må være enormt frustrerende. Etter hva jeg forstår, er de i DK mer opptatt av å gjøre det "koselig" rundt forsøkene enn her i Norge. Jeg opplevde ikke ivf-klinikken som veldig koselig, selv om det helt sikkert er mindre samlebåndsfølelse enn riksen!

 

Hsg-røntgen er ikke nødvendigvis særlig behagelig, de krever at du tr det på riksen, men ikke på ivf. De andre prøvene er bare som på vanlig gyn undersøkelse.

 

Vi syntes faktisk først det var rart å skulle bestemme donor selv, men nå er jeg veldig glad for det. Når det er sagt, så tror jeg donorens genetiske bidrag slutter å være viktig etter hvert som barnet blir til. Jeg har fått mindre og mindre fokus på det gjennom graviditeten, og jeg hører andre si at når barna kommer, så glemmer man donor litt, for barna er jo bare seg selv :-)

 

Masse, masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, rart egentlig hvor dyrt det skal være bare for "frakt". Men ja, kan kanskje lønne seg da å kjøpe til flere forsøk på en gang. Men hvordan vet jeg om det er "søskenrett" på donoren, prøvde å se på siden der men så ikke noe om at det stod noe sted? 

Bidraget blir som du sier mindre viktig etterhvert, men for meg er det vitkigste at samboeren føler at hun får være med mest mulig og ha noe å si, og ikke minst som jeg sa at barnet også har muligheten til å få hennes farger. 

Tusen tusen takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frakten inkluderer frysetank som også skal sendes i retur til sædbanken, og det er ca like mye som prisen for et strå...

 

Du må nesten sende en mail å spørre om de har mer enn en barnerett tilgjengelig. Og hvis du vil sikre deg barnerett til nr.2 et det lurt å kjøpe det med en gang, for det er ingen garanti for at de ikke blir utsolgt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D <3 
Blir nok å sende en søknad inn der etter sommerferien er over! :) 
Har dere planlagt graviditeten i forhold til barnehagefrist? Fikk egentlig tips om å gjøre det :/ Men er det virkelig så "viktig" å henge seg opp i? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke planlagt etter barnehage.. Her ble det november barn med første mann og termin i november nå også :) Man vet jo aldri hvor lang tid denne prosessen vil ta, så det er jo ikke så lett å planlegge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nylig blitt gravid etter andre inseminering hos ivf-klinikken. Er i slutten av uke 9 nå. Vi forsøkte først fem ganger på samboeren min, så til sammen ble det jo syv forsøk. Alt i alt har vi vært fornøyde med ivf-klinikken. Når de har det travelt kan det være gjort i et jafs, sånn at det nesten virker litt uvirkelig etterpå. Andre ganger har de hatt bedre tid. Den aller første gangen var det storm og forsinket fly, og da kom Johan tilbake på jobb på ettermiddagen for å inseminere. Da var det med svært god tid, stille og rolig, en veldig ok opplevelse. Etter insemineringen fikk vi komme inn på labben og se på svømmerne i mikroskop, det var ganske fantastisk.

Men de senere gangene har det stort sett gått ganske kjapt for seg. 

Samboeren min som har blitt inseminert av fire ulike, mener de har litt ulike teknikker, og at det er vondere når enkelte utfører greia. Men litt ubehagelig og vondt er det uansett, en liten stund. Det går fort over. Det er bare å puste i vei, så går det meste bra.

Fordi vi har hatt mulighet til å betale det det koster, har vi ikke vært i tvil om at vi heller vil ha inseminering hos ivf-klinikken enn prøverørsbehandling, som jo er en betydelig mer omfattende og krevende greie.

Lykke til med valgene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...