Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 Finnes det noen lov som sier psykisk utviklingshemmede ikke kan dra på stranden å bade uten personal med livredningskurs? Jeg tenker ikke alene altså, de er da frie mennesker selv om de har en diagnose, men om hvem som helst kan være med? Anonymous poster hash: bdad1...2fd
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Nei. Eneste er at det kan være krav om det hvis de bor i bofellesskap. I all hovedsak kan utviklingshemmede, beroende på funksjonsnivå, gjøre som personer uten nedsatt psykisk/fysisk funksjonsevne. Anonymous poster hash: f76c7...fd2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #3 Skrevet 2. juni 2014 Beklager, misforsto spm. Ja, du kan ta med personen på stranda uten livredningskurs. Positivt om du i alle fall kan svømme;-). Hør med vedkommendes støtteapparat om det er noe særskilt du bør tenke på/følge med på, eller om vedkommende skal ha på armringer/vest eller lignende. Anonymous poster hash: f76c7...fd2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 Det kan jeg ikke tenke meg. Det er jo helt vanlig at foreldrene tar med sine psykisk utviklingshemmede barn på stranden for eksempel og ingen sjekker om de har livreddningskurs. Hvis det derimot dreier seg om noen som er ansatt for å passe på vedkommende er det mulig det stiller seg annerledes. Lærere og barnehagepersonell må i hvertfall ha livreddningskurs for å ta med barn i svømmehallen eller ut i båt. På stranden vet jeg ikke. Anonymous poster hash: d83e2...e54
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Du misforstod ikke, jeg mente av ansatte. Hvor står det isåfall at de må ha kurs? Jeg er en ansatt, og prøver å nøste i hva vi kan eller ikke kan, for å ha noen argumenter. Jeg finner ikke noe noen plass. Det er jo ikke barn, det er ikke opplæring, de er myndige, men de har en diagnose og mottar tjenester i en eller annen grad. De ansatte kjenner jo brukerne, og vet hva de kan eller ikke kan, hvor trygge de er, hvilke forhåndsregler som må taes. Hva med støttekontakter? Anonymous poster hash: bdad1...2fd
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 Om det skulle skje noe, er det lureat for seg som ansatt å ha kurs. Skulle det skje noe går det ut over deg og arb.plass. Jeg jobber i det private, vi har hlr kurs, men ikke noe utover det, så vet neimen ikke om det står noe sted. Jeg tar med meg brukerne uansett. Som støttekontakt er det heller ingen krav, etter hva jeg har fått opplyst. Anonymous poster hash: f76c7...fd2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har vært støttekontakt, tok ofte med meg brukeren i svømmehallen, har aldri tenkt på om jeg skulle hatt kurs. Ingen som reagerte på det da hvert fall. Annet enn positivt.. Anonymous poster hash: 58f26...24c
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 Hva er da forskjellen på støttekontakt og miljøarbeider/-terapeut? At det er lurt å ha kurs er jo en ting. Men det er et ganske omfattende kurs når det skal gjelde ute, og det har blitt holdt på våren med en vanntemperatur på 12 grader. De fleste ansatte kvier seg selvsagt for det. Må virkelig brukerne lide for det og ikke kunne få bade som alle andre? Jeg har tenkt å ta det opp med leder, men skulle gjerne hatt noe konkret å komme med mht lovgivning. Dersom det faktisk ikke er det så kan man vel lage interne regler? Anonymous poster hash: bdad1...2fd
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Jeg jobber i bolig for psykisk utviklingshemmede.Hos oss avlyses badeturer dersom ingen av de ansatte som er på jobb har livreddningskurs. (Vi prøver selvsagt å unngå dette, men det hender det skjer ved sykdom, fordi få av ringevikarene har kurs.) Anonymous poster hash: b64e5...6b7
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Jeg er lærer og vi kan ikke ta med elever på stranden uten at en av oss voksne har livredningskurs. En selvfølge at det er en slik regel spør du meg! Anonymous poster hash: b8216...4e5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 Jeg jobber i barne og avlastningsbolig, og vi kan ikke ta med barna på badetur uten livredningskurs. Anonymous poster hash: 2a789...303
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 Jeg er lærer og vi kan ikke ta med elever på stranden uten at en av oss voksne har livredningskurs. En selvfølge at det er en slik regel spør du meg! Anonymous poster hash: b8216...4e5 Jeg jobber i barne og avlastningsbolig, og vi kan ikke ta med barna på badetur uten livredningskurs. Anonymous poster hash: 2a789...303 Helt enig i deres tilfelle, da det er snakk om barn. Jeg snakker om voksne. Anonymous poster hash: bdad1...2fd
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Vi var ofte i bassenget med psykisk utviklingshemmede, når jeg jobbet med de. Da var det ingen krav til livredning da det er livvakter der. Senere jobbet jeg på en skole og under bassengundervisningen så var det krav, husker ikke i farten hvordan de var men det måtte iallefall være to med livredningskurs i basseng for et bestemt antall barn. Der var det ikke livreddere. På stranda vet jeg ikke, ville tatt det opp med leder. Anonymous poster hash: 29362...f3b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #15 Skrevet 2. juni 2014 Vi var ofte i bassenget med psykisk utviklingshemmede, når jeg jobbet med de. Da var det ingen krav til livredning da det er livvakter der. Senere jobbet jeg på en skole og under bassengundervisningen så var det krav, husker ikke i farten hvordan de var men det måtte iallefall være to med livredningskurs i basseng for et bestemt antall barn. Der var det ikke livreddere. På stranda vet jeg ikke, ville tatt det opp med leder. Anonymous poster hash: 29362...f3b De psykisk utviklingshemmede jeg jobbet med var forresten voksne. Anonymous poster hash: 29362...f3b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #16 Skrevet 2. juni 2014 Er ikke krav om det noen av stedene jeg jobber. Kun voksne. Anonymous poster hash: d05b1...786
Kliko Skrevet 2. juni 2014 #17 Skrevet 2. juni 2014 På jobben min (aktivitetssenter for voksne funksjonshemmede) må vi ha livredningskurs for å ha med brukere i vann. Dette er både for deres og våres trygghet. Foreldre må selsagt ikke ha det.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #18 Skrevet 2. juni 2014 Hva er da forskjellen på støttekontakt og miljøarbeider/-terapeut? At det er lurt å ha kurs er jo en ting. Men det er et ganske omfattende kurs når det skal gjelde ute, og det har blitt holdt på våren med en vanntemperatur på 12 grader. De fleste ansatte kvier seg selvsagt for det. Må virkelig brukerne lide for det og ikke kunne få bade som alle andre? Jeg har tenkt å ta det opp med leder, men skulle gjerne hatt noe konkret å komme med mht lovgivning. Dersom det faktisk ikke er det så kan man vel lage interne regler? Anonymous poster hash: bdad1...2fd Jeg jobber i barnehage og tar livredningskurs en gang i året. At kurset er noe mer omfattende fordi om det skal gjelde ute har jeg aldri hørt om, vanntemperatur på 12 grader, mener du at kurset holders ute? Vi har kurs hver høst i innendørs basseng og kurset gjelder for all aktivitet ved vann - båt, basseng og strand Anonymous poster hash: 53951...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå