Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #1 Skrevet 2. juni 2014 3,5 mnd, 6 kg og 62 cm ca. Bare fordi ho har lagt på seg litt mer enn ho har pleid de siste ukene. Hun mener at ho skal legge pp seg 140 gram i uka men har ligget over dette. Sier også ting som "det gjør ikke noe om denne babyen hopper over et måltid" og lignende. Syns ikke ho er tjukk i det hele tatt? Kan da ikke gi babyen mindre mat heller?? Anonymous poster hash: 0e4f1...bc3
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #2 Skrevet 2. juni 2014 Hvis du ammer så skal du ikke hoppe over ett måltid. Anonymous poster hash: 1ada0...7bc
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #4 Skrevet 2. juni 2014 Min var større ved samme alder og fikk høre at det var en stor og fin baby som fulgte sin egen kurve. Nå ved 5 mnd er vi begynt i str 80 i klær. Ikke bry deg. Så lenge du ammer så tar baby det hun trenger, det går seg til når de begynner å gå Anonymous poster hash: 13987...7d3
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #5 Skrevet 2. juni 2014 Idioti! Sorry at jeg sier det slik! Men det er det!! La det ligge og ikke la deg stresse! Ha det kun i bakhodet. Har vært borti det selv, og da både med det de definerte som for lett og en gang for tung baby. Jeg ble skittstresset siste gang og det gikk over melkproduksjonen. I ettertid så er begge ungene supersunne og flotte, ingen som kommenterer noe på de;) Så la det ligge! Anonymous poster hash: 4aaa2...65d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #6 Skrevet 2. juni 2014 På den tiden la min på seg ca 200g i uka, helsesøster sa ikke noe på det. Han er 7 , nd nå og litt større en gjennomsnittet men innenfor normalen. Skal du hoppe over et måltid, la ungen sulte og hylskrike av sult? En gang for dag for å "slanke" babyen? Nei huff, ikke hør på denne helsesøstra. Anonymous poster hash: 9e517...11b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #7 Skrevet 2. juni 2014 Ammer du? Eller gir du mme? En må vel være litt mere forsiktig med å gi fir mye melk hvis det er mme. Hvis du ammer, så bryr du deg ikke hva ei hysterisk kurvefokusert helsesøster sier. Anonymous poster hash: cdae0...3c8
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #8 Skrevet 2. juni 2014 For en dum helsesøster. Min eldste la på seg opptil 500g i uken,men fulgte sin egen kurve perfekt. Han var forøvrig 8kg på 3mnds kontrollen. 140g i uken er jo et gjennomsnitt. Noen legger på seg mer og noen mindre. Anonymous poster hash: f74de...1e8
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #9 Skrevet 2. juni 2014 Jeg gir mme, kan ikke amme. Hun drikker ca 120-170 ml 5 ganger i døgnet. Hi Anonymous poster hash: 0e4f1...bc3
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #10 Skrevet 2. juni 2014 Jeg ammet bare, og min gikk fra å være tynn/mager som nyfødt til en liten bolle. Fikk høre at jeg hadde fløte i puppene (som en spøk) av familie. Fikk heldigvis aldri høre slikt tull du fikk høre av hs, og gutten min er nå en helt perfekt, veldig aktiv, normalvektig treåring. Om noe så synes jeg han innimellom spiser litt lite, men sånt går i rykk og napp med min heldigvis, så det tar jeg helt med ro. Kos deg med babyen din og overse det hun sa du. Anonymous poster hash: 8ee96...e52
prekæs Skrevet 2. juni 2014 #11 Skrevet 2. juni 2014 Jeg tipper det kommer et ras av svar her som forteller at du skal blåse i hva helsesøster sier og følge din egen magefølelse. En haug med velmenende råd fra ukjente muligens helt uten noe som helst helsebakgrunn. En helsesøster kommer vel i utgangspunktet med råd man bør lytte til og ikke ta som en fornærmelse.
VE-G Skrevet 2. juni 2014 #12 Skrevet 2. juni 2014 De skal jo legge på seg mellom 150 og 250 gram i uka. (Som snitt da, viktigste er jo at de følger kurven sin). Høres ut som ei sær helsesøster. Mengden mme er jo heller ikke for stor. Spiser jo helt normale mengder. Om noen måneder blir barnet mye mer aktivt, og da skal du se vekten stagnerer litt. Min sønn veide 6870 og var 64,5 når han var rett over 3 måneder. Følgte kurven sin bra, men er og har alltid vært lang og tynn. Ligger høyt opp på kurven på høyde, midt på kurven på vekt, og litt under på vekt i forhold til høyde. Så kan ikke skjønne at barnet ditt kan være noe mye for stor.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #13 Skrevet 2. juni 2014 HJelpes... For en helsesøster. NEI hun har ikke peiling på hva hun snakker om! Hadde det vært en svær bolle av en baby som du presset i altfor mye mat så hadde jeg skjønt det. Noen babyer er direkte tjukke - sålenge de følger sin kurve så skal de ikke SLANKES. Herregud! Tenk på all næringen den lille hurtigvoksende kroppen trenger, da... Man kutter ikke ut måltid til barn som vokser om ikke de er overvektige og spiser alt fr mye pølser og brus hver dag. Man kutter ikke ut måltider til gravide, eller tenåringer i puberteten. Noen ganger i livet så kjører kroppen sin eget løp og trenger all den næringen den kan få... MME mengden virker helt normal synes jeg, synes ikke babyen din er så tung heller (3,5 mnd og 6 kilo? Noen babyer er født 5 kg, de må vel på slankekur med en gang?) Så lenge du ikke blander melka med saft så ser jeg virkelig ikke problemet... Anonymous poster hash: 58748...ac7
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #14 Skrevet 2. juni 2014 Knis. Min baby var 3,5 kg ved fødsel, og da vi var på 6-ukers kontroll (baby var 7 uker) veide hun 5,5 kg. Anonymous poster hash: 6771a...907
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #15 Skrevet 2. juni 2014 Hvis en helsesøster vil slanke din baby enten det er mm eller mme ville jeg byttet og hørt med fastlegen tvert! Anonymous poster hash: f6a23...fb2
SuperFries Skrevet 2. juni 2014 #16 Skrevet 2. juni 2014 Det er bare tøys. Babyer spiser det de trenger. Dersom de får for mye, gulper de det gjerne bare opp igjen. Gi det ungen vil ha. Min gutt har alltid ligget 2 percentil-streker over den øverste streken :-) Ingen som noen gang har snakket om at han er for tykk. De vokser mye, og trenger mye mat.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #17 Skrevet 2. juni 2014 Helsesøster synes babyen min også er tykk. Hun er nå 6,5 mnd og 9,3 kg og 70 cm. Men hun var 4,5 kg og 54 cm ved fødsel. Hun spurte meg på forrige kontroll "ja, du er begynt full rulle med måltider du nå da? Oisann altså...". Da hadde jeg såvidt begynt med smaksprøver som hun rådet meg til kontrollen før det.. Anonymous poster hash: 9cf25...e4e
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #18 Skrevet 2. juni 2014 Hun var kun 2500 gram ved fødsel så ho har kanskje lagt på seg mye i forhold til det? Hva med mme? Er noen mme typer mer fetende enn andre? Hun får collett. Hun mente jeg burde kutte nattmåltidet allerede, hvordan i all verden skal jeg greie det?? Da skriker hun jo. Hi Anonymous poster hash: 0e4f1...bc3
Kanutten83 Skrevet 2. juni 2014 #19 Skrevet 2. juni 2014 Gjennomsnittsvekt i følge percentilskjema er 6,5 kg for en lengde på 62 cm, datteren din er så absolutt ikke tykk! Helsesøster er faktisk helt på jordet her. Datteren min var 7,4 kg og 65 cm på 3 mnd kontrollen, stor ja, men helt harmonisk i forhold til vekt/lengde
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #20 Skrevet 2. juni 2014 Jeg tipper det kommer et ras av svar her som forteller at du skal blåse i hva helsesøster sier og følge din egen magefølelse. En haug med velmenende råd fra ukjente muligens helt uten noe som helst helsebakgrunn. En helsesøster kommer vel i utgangspunktet med råd man bør lytte til og ikke ta som en fornærmelse. Helsesøstre er alt for opphengt i kurver og tall. Alle barn skal være a4 og like. Men de er ikke det! Jeg har en av hver, en sønn som alltid vært mager og spist som en hest, han er 10 år og høy og syltynn. Spiser gjerne 4 kjøttkaker og 3 poteter til middag, og 4 skiver til kvelds. Så har jeg en skolefrøken som har alltid ligget ideelt på midten av alle kurver, og fortsatt gjør det. Minste er kraftig plugg, var over 4 kilo ved fødsel og har vært smellfeit i ammeperioden, og skikkelig glupsk. Etter at hun begynte å gå og løpe så gikk hun kraftig ned i vekt, og ser ut som mellomste frøken. Anonymous poster hash: 26e3d...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå