Anonym bruker Skrevet 1. juni 2014 #1 Skrevet 1. juni 2014 Jeg har en jente som snart blir 5 år, og som vi vurderer å melde til PPT i første omgang, og siden BUP (vi må gjennom PPT her vi bor for å komme til BUP). Datteren min har alltid vært veldig krevende, og jeg mistenker ADHD. Nå er jeg fullstendig klar over at mange barn litt aktive og stae barn lett tyr til å tenke diagnose, spesielt i disse tider der det nesten er blitt litt "in", men min mistanke stikker litt dypere. For det første har hun en storebror med diagnosen, og for det andre later det til å ligge i familien (etter at gutten vår fikk diagnosen ser jeg bl.a. at min mor antagelig har det som kalles ADD på folkemunne). Hun er altså i en mye større risikogruppe enn mange andre barn. Det viktigste er jo selvsagt likevel måten hun er på. "Problemet" er at hun er ganske velfungerende i barnehagen. Da hun gikk på småbarnsavdelingen kommenterte de riktignok at hun krevde like mye hun alene som alle de andre barna til sammen at påpass, men på storebarnsavdelingen har de lenge ment at hun er helt innenfor normalen. Joda, de har vært enig i at hun er mer urolig enn de andre barna, finner på flere ablegøyer og har en større evne til å ikke høre etter enn de andre, men hun er jo så godt likt og fungerer så godt sosialt. Hjemme har det derimot vært en evig kamp med henne og de helt ekstreme humørsvingningene hennes. Hun er mye mer utfordrerne enn den broren som har alt har ADHD-diagnosen, og tusen ganger mer utfordrerne enn de to "normale" barna våre. Men pga at de i barnehagen mener at hun er så veltilpasset, og siden hun er så liten, har vi valgt å ikke gjøre noe. Enda. Nå lurer jeg på om det har vært gal avgjørelse. Den siste tiden har ped.leder fortalt at de begynner å skjønne mer av hva jeg snakker om når jeg forteller om hvordan jenta er hjemme. For før var det som om vi snakket om to helt ulike barn, og jeg begynte å lure på om det bare var vi foreldre som var litt "sprø" og overreagerte. Men jeg er så usikker på hvor mye PPT/BUP vil kunne gjøre når barna er så små? Utredningsprosessen er tross alt en enorm påkjenning, og jeg vet jo at vi ikke vil klare å svare på alt de lurer på, f.eks. om utholdenhet, oppmerksomhet osv. Hun er jo sjeldent i situasjoner der dette er påkrev uansett. Dere som har erfaring, hvordan opplevde dere å utrede et barn som fortsatt gikk i barnehagen? Anonymous poster hash: 7179a...c2a
klg,2 boys now:) Skrevet 1. juni 2014 #2 Skrevet 1. juni 2014 Sønnen vår ble utredet i Bhg.gikk først webster stretton også ble senere testet av bup teamet. Heldigvis ble det oppdaget tidlig så når det var klart for skolestart var alt lagt til rette.og skolestarten gikk som en drøm og langt over våre forventninger.ser ikke poenget med og drøye det ut,like greit og kunne hjelpe så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2014 #3 Skrevet 1. juni 2014 vi utredet ikke før i 2.klasse, og i 3. begynte han på medisiner - herlig både for han og oss. (tilrettela selvfølgelig m andre tiltak også!) Men tror du kan komme til bup fra fastlegen i alle kommuner i norge, er vel ikke forskjell på det - er jo spesialisthelsetjeneste. Anonymous poster hash: 66dc3...24a
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2014 #4 Skrevet 1. juni 2014 Har igen personlig erfaring med dette, men jeg jobber i ppt. Jobber med van i skolen, men vi får inn mange henvisninger for utredning av Bhg barn. I kommunen jeg jobber i har alle barnehager rutinemøter en gang i måneden. Da kan Bhg ansatte med eller uten foreldre sitt samtykke drøfte saker med en sakkyndig fra ppt. Dette gjøres anonymt om ikke foreldrene har samtykket. Du kan også ringe og drøfte saken med ppt for anbefaling. Det er mange barn i barnehage alder som utredes for ulike ting. Barnet kan bli testet om ppt finner det nødvendig og dere damtykker, og det vil bli skrevet en sakkyndig vurdering. Om barnet trenger assistent eller spesial timer i skolen eller har krav på tilrettelagt undervisning (i regi av skolen, ikke et eget tiltak) vil det være en fordel om dette er klart før skolestart. Ppt henviser videre til bup ved mistanke om ADHD. Jeg kan desverre ingenting om bup sitt arbeid annet enn at de er veldig dyktige i "min" kommune. Anonymous poster hash: a7eaf...77f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2014 #5 Skrevet 1. juni 2014 Har igen personlig erfaring med dette, men jeg jobber i ppt. Jobber med van i skolen, men vi får inn mange henvisninger for utredning av Bhg barn. I kommunen jeg jobber i har alle barnehager rutinemøter en gang i måneden. Da kan Bhg ansatte med eller uten foreldre sitt samtykke drøfte saker med en sakkyndig fra ppt. Dette gjøres anonymt om ikke foreldrene har samtykket. Du kan også ringe og drøfte saken med ppt for anbefaling. Det er mange barn i barnehage alder som utredes for ulike ting. Barnet kan bli testet om ppt finner det nødvendig og dere damtykker, og det vil bli skrevet en sakkyndig vurdering. Om barnet trenger assistent eller spesial timer i skolen eller har krav på tilrettelagt undervisning (i regi av skolen, ikke et eget tiltak) vil det være en fordel om dette er klart før skolestart. Ppt henviser videre til bup ved mistanke om ADHD. Jeg kan desverre ingenting om bup sitt arbeid annet enn at de er veldig dyktige i "min" kommune. Anonymous poster hash: a7eaf...77f Du kan selvfølgelig sende et eget henvisningsskjema til ppt, Bhg trenger ikke være den som henviser. Du vil da innen fire uker få en bekreftelse på at henvisning er mottatt og når oppstart i saken vil være og vil bli innkalt til et inntaksmøte. Kommunens nettsider skal ha skjemaet og det postlegges til ppt. Barnehagen vil etterhvert bli underrettet. Anonymous poster hash: a7eaf...77f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå