Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #1 Skrevet 31. mai 2014 Jeg lurer på et par ting jeg håper noen vil svare. :-) •Er studiene vanskelige? •Hvor mye ligger lønna på? •Pluss/minus med å være lærer? Håper på mange svar! Anonymous poster hash: 48316...652
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #3 Skrevet 31. mai 2014 •Er studiene vanskelige? Jeg synes ikke det. Gikk ut med omtrent kun A og B i alle fag. •Hvor mye ligger lønna på? Startet med 350 000 i året. Er nå adkomst med opprykk og 4 års andiennitet. Tjener 424000+ evt kontaktlærertillegg. •Pluss/minus med å være lærer? Fordelene er spennende jobbhverdag, være med å forme fremtiden, aldri kjedelig, avspaseringen. Ulempene er mye kveldsarbeid, litt sjokk over arbeidsmengden de to første årene, aldri fri-tar med meg jobben hjem i helger og ferier, utfordrende å være lærer for en generasjon som forventer mye gratis eller krever belønning for å prestere. Vanskelig å få fast stilling. Jeg er fortsatt vikar, men elsker jobben min!! Den gir meg mye, og man får lønn for strevet! Og når man gir av seg selv får man tidlig tilbake. Anonymous poster hash: 09517...ec5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #4 Skrevet 31. mai 2014 Lønna er tariffstyrt etter utdanningsnivå. Man lærer hele tida noe nytt som lærer - og hvis man liker å jobbe med unge mennesker så er det en ypperlig jobb. Har tidligere hatt fleksible dager, men til tider stor arbeidsmengde. Med KS og siste forslag til arbeidstidskontrakt forsvinner fleksibiliteten og du blir låst til din arbeidsplass - noe som på VGS betyr en ekstra byrde til lærerhverdagen. Ikke fordi man er tilgjengelig hele tiden, men fordi mange har teoretisk tunge fag som krever mye for- og etterarbeid som krever et klart hode og etter 6-7 timer med undervisning er man som regel "tom i toppen". Stadig mistillit og reformer fører til at jeg ikke ville anbefalt yrket til mine barn. Og tro meg, jeg trives med å være lærer og er en god lærer - men... Anonymous poster hash: 499b0...01c
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #5 Skrevet 31. mai 2014 jeg er lærerstudent, men kan svare på det første. Har 1 år igjen av utdanningen. - Jeg synes studiene har gått greit, jeg har til nå gjort det bedre i fagene enn jeg gjorde i de samme fagene på vgs. feks, selv om det ikke er helt sammenlignbart da det er en ganske annerledes måte å jobbe med fagene på. Jeg har fått veldig gode karakterer, men samtidig har jeg også jobbet for det. Der jeg går er det 80% tilstedeværelsesplikt, og 100% når det er praksis (blir man syk må man ta igjen de dagene). I tillegg er det mye innleveringer gjennom året. Når jeg ser på vennene mine som studerer andre ting, så jobber nok jeg helt klart hardest, når man tenker på antall innleveringer og tid jeg bruker på å lese til eksamen. Jeg synes det var mye mer avslappene å jobbe i barnehage enn å studere! Men det er litt vanskelig å si, for er så forskjellig hva folk synes. Men viktig å være klar over at velger du 1.-7. -linjen, så må du ta mye forskjellige fag (både norsk og matte feks). Utdanningen er i alle fall veldig spennende, synes jeg! Og det er veldig tilfredsstillende å få bruk for absolutt all kunnskap man har opparbeidet seg gjennom livet:)Gleder meg også veldig til å bli lærer. Har hatt veldig fine praksisperioder, der jeg virkelig føler at jeg er på rett sted! Anonymous poster hash: fb479...759
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2014 #6 Skrevet 31. mai 2014 Lønna er tariffstyrt etter utdanningsnivå. Man lærer hele tida noe nytt som lærer - og hvis man liker å jobbe med unge mennesker så er det en ypperlig jobb. Har tidligere hatt fleksible dager, men til tider stor arbeidsmengde. Med KS og siste forslag til arbeidstidskontrakt forsvinner fleksibiliteten og du blir låst til din arbeidsplass - noe som på VGS betyr en ekstra byrde til lærerhverdagen. Ikke fordi man er tilgjengelig hele tiden, men fordi mange har teoretisk tunge fag som krever mye for- og etterarbeid som krever et klart hode og etter 6-7 timer med undervisning er man som regel "tom i toppen". Stadig mistillit og reformer fører til at jeg ikke ville anbefalt yrket til mine barn. Og tro meg, jeg trives med å være lærer og er en god lærer - men... Anonymous poster hash: 499b0...01c signerer denne. Hilsen realfagslektoren. :-) Anonymous poster hash: df515...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå