Gå til innhold

Spørsmål om barneoppdragelse på fire åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bestemt og selvstendig niese jeg passer en del. Stort sett veldig grei men slår knute på seg innimellom.

Som i morges. Nektet å vaske seg med klut og helvete brøt løs.

Nå har det seg slik at vi skal noe veldig gøy i dag som jeg vet hun vil.

Vil en fire åring forstå "hvis du ikke vasker deg NÅ vil vi ikke reise til xxxxx SENERE i dag"

Er litt usikker på om hun ser konsekvensen tre timer frem i tid.

Er litt dårlig på dette da jeg ikke har egne barn ennå. Spør som regel "eksperter" før jeg gjør en test av metoder. :-)

Anonymous poster hash: 89b4b...d46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, min fireåring forstår konsekvenser fram i tid.

men pass på at konsekvensen står i forhold til det hun nekter.

ville aldri nektet henne badeland fordi hun ikke ville vaske seg feks.

jeg ville heller sagt at da går vi og gjør noe annet, og så tar vi vasken litt senere.

Anonymous poster hash: a99eb...9ed

Skrevet

Ok. Jeg sa det altså ikke. Men vurderte det i min frustrasjon.

Lot henne sitte på krakken og furte. Gav henne tilbud å vaske seg tre ganger. Tre minutters mellomrom. På tredje tilbud takket hun ja og er nå fornøyd igjen.

Skrevet

Det forstår de godt, og som regel er trusselen nok til at de ordner seg. 

Min har ingen mulighet til å forstå at det du gjør i dag gjør at vi ikke skal gjøre det morsomme neste uke, det blir for langt fram i tid. Han er litt der at alt som skjedde før dagen i dag skjedde i går, selv om det kanskje var en mnd siden :P Null begrep om tid, annet enn at noe er lenge til og noe er snart.

Anonymous poster hash: 662e5...a79
Skrevet

Det forstår de godt, og som regel er trusselen nok til at de ordner seg. 

Min har ingen mulighet til å forstå at det du gjør i dag gjør at vi ikke skal gjøre det morsomme neste uke, det blir for langt fram i tid. Han er litt der at alt som skjedde før dagen i dag skjedde i går, selv om det kanskje var en mnd siden :P Null begrep om tid, annet enn at noe er lenge til og noe er snart.

Anonymous poster hash: 662e5...a79

jeg er av typen som distraherer barna mine når de låser seg og tuller og tøyser til de glemmer trassen og gjør det de skal:)

kluten har blitt fiende nummer en her, av en eller annen grunn, men med "riktig klut" med barnemotiv og en klut som finner på mye rart under vasking så går det som regel fint. disse vaskeklutene kan nemlig finne på mye sprell;) de kan finne på å angripe mammas ansikt, ta neser og spise de opp etc., de kan prate og elsker å spise nesebuser ;) 

tannpuss har blitt en kamp med minstemann, men når jeg må lete etter togbaner, tunneler og hus som karius og baktus har konstruert i tennene, mens jeg "småkjefter" og himler med øynene etter alle rampestrekene karius og baktus har funnet på i løpet av dagen mens jeg børster tennene har jeg en solstråle som ler seg skakk:)

folk må tro vi er hakka gærne, men ungene er blide og morgen- og kveldsstell går uten de store kampene og trass;)

Anonymous poster hash: 5cacc...3a2

Skrevet

Det forstår de godt, og som regel er trusselen nok til at de ordner seg.  . Anonymous poster hash: 662e5...a79

Men det er likevel viktig å tenke gjennom hva du er villig til å gjøre hvis trusselen ikke fører til at de gir seg. Ville du da være villig til å gjennomføre konsekvensen du har truet med? Hvis man truer barnet med en konsekvens, må man også være villig til å stå løpet ut. Og gjennomføre.

Jeg vet ikke hva for noe morsomt dere hadde planlagt hi, men hvis du f.eks truet barnet med at det ikke blir badeland hvis hun ikke vasker zeg, da må du også være forberedt på å kutte ut badeland. For det kan godt hende at trusselen alene ikke er nok til å få barnet til å gi seg.

Skrevet

Det det går ann å si er at dere skal noe morsomt etterpå og jo lenger hun bruker på å vaske seg, jo kortere tid får dere brukt dit dere skal. 

Dette er en såkalt "naturlig konsekvens" og er visstnok lettere å forstå for mindre barn. For det er jo ikke en straff. men et faktum.

Anonymous poster hash: cf7b2...147
Skrevet

Jo da. Det fungerer som regel å avlede men ikke alltid, og noen ganger må tulltakene få en konsekvens.

Og da er det viktig konsekvensen er forståelig og står i stil til hva hun har gjort.

Jeg er under opplæring så spør heller litt for mye. :-)

HI

Skrevet

Jeg mener at så små barn må få en umiddelbar konsekvens. Det er for lang avstand i tid og rom når det du tar bort er seinere i dag. Barn er veldig "her-og-nå" i den alderen, og det kan lett oppleves som helt meningsløs straff når du senere i dag må si "husker du at du ikke ville vaske deg til morgenen i dag? Nå kan vi ikke gjøre det morsomme vi skulle". Barnet som nå kanskje oppfører seg helt eksemplarisk og er i harmoni innvendig vil nok oppleve det som urettferdig, uforståelig, og mest sannsynelig trigger du muligens en ny konflikt.

Truer du med noe MÅ du gjennomføre det. Er bedre å fjerne seg fra situasjonen og å ta bort noe der og da, som: "skjønner at du ikke har tenkt å gjøre som jeg sier nå, det synes ikke jeg er greit. Det blir ikke noe barnetv eller iPad (eller hva som er tilgjengelig sånn umiddelbart) før du hører på meg og jeg får vaske ansiktet ditt." Så kan du gå derifra, og gir hun seg ikke er det på'n igjen etter 5-10min. Med en 4-åring er det jo heller ikke vanskeligere enn at du kan stå på ditt og si "jo, det skal du", også med et enkelt grep vaske over ansiktet med kluten selv om hun ikke vil. Bare forklare at sånn er det for alle, og alle må vaske seg om morgenen.

Ellers støtter jeg avledningsmanøvre. Bare det ikke blir heeelt sirkus, så ungene trasser for å få sirkus, hvis du skjønner...

Anonymous poster hash: d5bf6...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...