Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny her. Så jeg aner ikke hva jeg gjør og hvor jeg legger dette innlegget.

Men jeg bare lurer på noe. Helt siden jeg var liten så har jeg hatt tannlegeskrekk, da jeg bare var 5-6 år så måtte jeg i narkose fordi jeg var livredd tannlegen, og det sitter i meg enda. Jeg reiser ikke til tannlegen før det er for sent. Sist jeg var hos legen satte de bare midlertidig fylling som jeg skulle tatt for snart et år siden. Og den falt av nå og jeg har begynt å få smerter. Men jeg vil ikke reise. Jeg blir så nervøs og redd at jeg kaster opp. Enten avlyser jeg timen, eller så møter jeg ikke opp. Tannlegen har blitt veldig frustrert av og til fordi jeg har strittet imot og endt med å grine. Dette er noe jeg ikke er stolt over, men som sagt. Dette har jeg vært livredd for siden jeg var liten.

Men det er så mye å gjøre med tennene mine at det vil ta flere mnd å bli ferdig med dette. Men jeg vil ikke ta dette når jeg er våken. Kan jeg ringe til tannlegen og høre med dem? De er godt kjent med meg og de vet at jeg er livredd.

Blir dette henvist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ring dem å hør! Og føler du at tannlegen blir frustert, så bytter du. De skal være flinke til å ikke få deg til å føle deg til bry, dette er jobben deres. 
Ikke alle tilbyr narkose, men du kan også spørre om vival eller lignende :)
Dette klarer du! :)

Anonymous poster hash: 2b3b4...03e
Skrevet

Jeg fikk narkose for mange år siden da tannlegeskrekken hadde låst seg helt. Årsaken var skoletannlege fra marerittene som gjorde alt feil. Men etter at jeg fikk ordnet det som var å ordne i narkose så greide jeg å begynne å gå til tannlegen igjen :) Så innstill deg på at du også vil greie det når du vet at alt er ordnet, da får du en ny start og kan gå på kontroller hvor du trolig ikke trenger å gjøre noe, da er det ikke så skummelt. Jeg hadde mange år med kontroller før det ble nødvendig å gjøre et bittelite arbeid på en tann, og det gikk greit :) Etter det har jeg hatt enda flere år bare med kontroller og null hull.

Ikke ta til deg at tannlegen du har hatt kontakt med blir irritert, men ha forståelse for det. Når du ikke møter opp tar du fra andre mulighet til å ta den timen - såsant du ikke gir beskjed et døgn før timen.

Gjentar det seg stadig så risikerer tannlegen å tape penger på det fordi det ikke er alltid de får andre inn på kort varsel. Om du avbestiller for sent så skal du jo egentlig betale for timen og det blir dyrt for deg.

Jeg sier bare dette for å gjøre irritasjonen til tannlegen forståelig, selv om jeg mener at du med din tannlegeskrekk ikke skal ta dette for mye inn over deg. Tenk på tannlegens irritasjon som en forståelig sak, men den er ikke rettet mot deg personlig.

Jeg må nå gjøre et større arbeid med en tann, og jeg har jobbet masse med meg selv for å takle dette. Skal på første time tirsdag. Ny tannlege, nytt sted, stor jobb på den tannen. Nok til å sette meg helt ut. Men jeg tror jeg skal greie dette nå. Jeg har i grunn ikke noe valg, jeg må greie det, for dette er noe som også påvirker helsen min ellers akkurat nå.

Fra en annen tråd her inne husket jeg navnet på en klinikk som tilbyr narkose.

Ta en kikk på denne, og bor du i nærheten så kanskje det er noe for deg. Hvis ikke finner du sikkert en i nærheten av deg.

http://fornebu-tannlegesenter.no/Behandling/Narkose-og-Lystgass/

Jeg fokuserer nå alt på hvor deilig det skal bli å bli ferdig, og hvor god mestringsfølelsen min skal være når jeg er ferdig. Se om du også greier å fokusere på det. Finn en tannlege som er god på tannlegeskrekk, og som kan ordne det under narkose. Normalt anbefaler jeg ikke unødvendig narkose, men når tannlegeskrekken er så sterk så er det en fantastisk måte å få en ny start :)

Så dette greier du! Masse lykke til :)

Anonymous poster hash: 92591...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...