Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er litt over halvannet år. Og det er et halvt år siden faren hans gjorde det slutt, og jeg og lillegutt flyttet ut. Hele tiden har han sagt at han gjerne vil ha så mye samvær som mulig, aller helst 50/50(skjer ikke. Tror ikke barn har godt av det.) men samtidig så gjørr han nesten alltid motstand når jeg spør om han kan ha gutten litt utenfor de få samværene han har gått med på å ha.(som er to ettermiddager i uken + en natt annenhver helg. sist da jeg hadde omtrent 40 i feber og ikke hadde fått i meg mat på to dager. han skreiv "å buhu" til at jeg var dårlig. Endte med at jeg hadde gutten hjemme...

Men jeg må også mase på han til å ha det samværet som er satt opp. Hver helg må jeg spørre han om hvilke dager han skal ha gutten den kommende uken. "kan sikkert ta han da og da hvis du MÅÅÅ ha fri" svarer han.... og minne han på henting i BHG de dagene han har sagt han skal hente. 

Jeg er lei av det.

Lurer på om jeg skal slutte å mase, og kanskje spørre barnehagen om de kan sende melding til meg når han har blitt hentet av far, så jeg veit om jeg må hente eller ikke... (Det siste med BF er nemlig at han bestemte seg for at han ikke ville snakke mer med meg fordi jeg tydeligvis fornærmet han på en dårlig dag.... Det var ikke min intensjon)

Anonymous poster hash: 02e2b...355
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet. Er han ikke interessert nok i sønnen sin til å gidde å passe på samværeavtalen selv, så får det bare være! Er jo også merkelig at han sier at samvær er for at du skal få fri. Han er enten særdeles umoden eller stokk dum. I begge tilfeller er det kanskje greit for alle parter med litt avstand.

Skrevet

Bestill time på Familievernkontoret og få en skikkelig avtale. Blir bedre for barnet og dere.

Skrevet

Hei, siden han i utgangspunktet var høy og mørk og snakket om 50/50 var nok for å skremme deg.. men når han ser du er positiv til at han skal ha samvær så er det ikke så nøye for han. Jeg hadde sluttet å spørre han og la han følge opp henting selv de dagene han skal ha han. Si fra til bhg så de kontakter deg om han ikke kommer. Om han ikke møter er det er meget stort tillitsbrudd og dere bør skrive om avtalen. Du bør ha barnet mest mulig siden det ikke er bra å sende barnet sitt til en som tilsynelatende bryr seg så lite... Så ta han med på familievernkontoret å still han ett åpent spørsmål der om hvor mye han ser for seg han vil ha samvær. Barnet er lite enda også og har godt av å være mest med deg(nå blir jeg sikkert hengt her)... 

Skrevet

Bestill time på Familievernkontoret og få en skikkelig avtale. Blir bedre for barnet og dere.

Det var på FVK vi satte opp avtalen... Og der sa han og at han gjerne ville ha 50/50, og i tillegg klagde han på meg fordi jeg hadde foreslått å SNART begynne med hele helger, eller ihvertfall to netter av gangen. hvilket veileder også mente at var dumt, fordi så små barn bør ikke være lenger borte fra hovedomsorgsperson enn en natt av gangen... (tanken min var et par måneder fram i tid, men han la det frem som om jeg ville starte på dagen da vi var der...)

Skrevet

Hei, siden han i utgangspunktet var høy og mørk og snakket om 50/50 var nok for å skremme deg.. men når han ser du er positiv til at han skal ha samvær så er det ikke så nøye for han. Jeg hadde sluttet å spørre han og la han følge opp henting selv de dagene han skal ha han. Si fra til bhg så de kontakter deg om han ikke kommer. Om han ikke møter er det er meget stort tillitsbrudd og dere bør skrive om avtalen. Du bør ha barnet mest mulig siden det ikke er bra å sende barnet sitt til en som tilsynelatende bryr seg så lite... Så ta han med på familievernkontoret å still han ett åpent spørsmål der om hvor mye han ser for seg han vil ha samvær. Barnet er lite enda også og har godt av å være mest med deg(nå blir jeg sikkert hengt her)... 

Jeg henger deg ihvertfall ikke :)

Jeg er enig i det siste du skriver.. Men jeg trenger noen timer avogtil etter jobb til å jobbe med oppgaver(er lærling så har en del ekstraarb etter den vanlige arb.tiden min) bortsett fra det nyter jeg den tiden jeg får med gutten, siden vi er borte fra hverandre så mye på dagtid. men jeg syns også at de to bør få mest mulig tid med hverandre....

Takk, gode råd du kommer med :)

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet. Er han ikke interessert nok i sønnen sin til å gidde å passe på samværeavtalen selv, så får det bare være! Er jo også merkelig at han sier at samvær er for at du skal få fri. Han er enten særdeles umoden eller stokk dum. I begge tilfeller er det kanskje greit for alle parter med litt avstand.

Absolutt umoden. Ble gravide alt for fort og, før jeg rakk å bli skikkelig kjent med han...

Skrevet

Men hva kan jeg be barnehagen om i denne situasjonen da? Sende meg melding hvis/hvis ikke far henter?

Skrevet

Jeg hadde villet forklart barnehagen situasjonen slik den er. De vil helt sikkert bistå med å kontakte deg om han ikke kommer. Da har du faktisk bevis på at han ikke holder avtaler han selv har vært med på å lage. Barnet er så lite at han eller hun tenker nok ikke over at det er hans "dag" og at du dukker opp. 

Jeg er sikker på at om du hadde holdt tilbake eller vist han at du var redd for å sende barnet dit så ha han sikkert sagt han skulle ha hele omsorgen... 

Han tar ikke ansvar som en far skal gjøre iallefall. 

Be om en samtale med leder i bhg og forklar det der. Ved første anledning han ikke dukker opp, så kontakter du fvk og får satt opp en ny realistisk plan på hvordan ting skal være. Så håper jeg han er såpass realitetsorientert at han ikke gaper over mer enn han greier å følge opp.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg hadde villet forklart barnehagen situasjonen slik den er. De vil helt sikkert bistå med å kontakte deg om han ikke kommer. Da har du faktisk bevis på at han ikke holder avtaler han selv har vært med på å lage. Barnet er så lite at han eller hun tenker nok ikke over at det er hans "dag" og at du dukker opp.

Jeg er sikker på at om du hadde holdt tilbake eller vist han at du var redd for å sende barnet dit så ha han sikkert sagt han skulle ha hele omsorgen...

Han tar ikke ansvar som en far skal gjøre iallefall.

Be om en samtale med leder i bhg og forklar det der. Ved første anledning han ikke dukker opp, så kontakter du fvk og får satt opp en ny realistisk plan på hvordan ting skal være. Så håper jeg han er såpass realitetsorientert at han ikke gaper over mer enn han greier å følge opp.

Lykke til:)

takk for gode råd :)

men han har hatt for vane å ta buss til BHG som er der ca 16:10, og bhg stenger 16:30. Ofte ikke ferdig med henting før de ansatte der sier ifra at det er stengt. Selv er jeg syklist, ferdig på jobb i min bhg 16:00 (vanligvis), og bruker mellom 15 og 25 min på den sykkelturen. Så å be de si ifra når far ikke kommer føles litt vanslelig.. han har og egentlig to faste dager i uka, men han pleier å flytte på dem (påstår at jeg bytter...) så tenker at det kanskje er bedre at jeg alltid regner med å måtte hente, og sykler dit så fort jeg kan, og heller kan ta det rolig dersom han faktisk henter..?

Skrevet

Dytter

Skrevet

Jeg ville gitt ham skriftlig beskjed om å holde seg til avtalen. Blir ikke barnet hentet får barnehagen ringe til far og be ham om å hente barnet.

Hvorfor skal man sy puter under armene på far og gjete på ham for å ta vare på eget barn? Minn ham på avtalen, si at den skal følges og ønsker han ikke å følge den så får han bestille nye time på fvk.

Anonymous poster hash: d9934...8e6
Skrevet

Jeg ville faktisk fortsatt å mase på bf for samvær. Det dummeste du gjør er å tenke "han er jo ikke interessert i ungen, så da kan det være det samme".... For det er ikke det, for BARNET ditt!

Den fremste prioriteten må være ungen, og han taper på ALLE fronter om han 1. har en umoden far som tilsynelatende ikke bryr seg om han og 2 har en kalkulerende mor som velger å bruke ungen som en brikke for å se hvor interessert barnefar er.

Det du gjør som mor er å spørre barnefar direkte om hvorfor det er så vanskelig for han å følge samværsavtalen, men unngå å virke både dømmende og sur/sint. Spør om det er slik at han trenger å få den endret til å passe bedre for han. Deretter skriver du ned alle tidspunkt han ikke kan ha ungen i henhold til samværsavtalen over en tidsperiode. Noter gjerne også om det var vanskelig å få gjennomført samvær++ Så går du til FVK, og da har du klare "bevis" på at han er veldig vanskelig å samarbeide med, og legger frem dokumentasjon på dette, samtidig som du sier at det du ønsker er f.eks normalt samvær som hver 2 helg eller lignende.

Jeg tror det er utrolig viktig at barna får ha sin far i livet, og at de får en mulighet til å bli kjent med han og hans familie. Selvfølgelig ikke for en hver pris, men i ditt tilfelle tror jeg det er en rutine som må gå seg til for barnefar og deg. Det er helt klart at det er barnefar som er en umoden guttevalp, og oppfører seg kjipt ikke bare mot deg, men mest mot sitt eget barn. Og mange mener nok, hvorfor skal han kunne oppføre seg som en dritt og ture frem som han vil, mens du er stuck med alt ansvaret? Svaret er at han skal ikke det, men slik situasjonen er, så er det du som sitter med hovedansvaret, og da er det helt klart lettere for han å vike unna, enn det er for deg.

Du kan nå velge hvilken mor du ønsker å være. Jeg personlig har valgt å være den moren som svelger 1000 kameler for at mitt barn skal ha forutsetningen til å ha et best mulig forhold til sin far, selv om det betyr litt mer ubehag for meg.

Lykke til HI :)

Anonymous poster hash: fe320...f8d
Skrevet

Jeg ville faktisk fortsatt å mase på bf for samvær. Det dummeste du gjør er å tenke "han er jo ikke interessert i ungen, så da kan det være det samme".... For det er ikke det, for BARNET ditt!

Den fremste prioriteten må være ungen, og han taper på ALLE fronter om han 1. har en umoden far som tilsynelatende ikke bryr seg om han og 2 har en kalkulerende mor som velger å bruke ungen som en brikke for å se hvor interessert barnefar er.

Det du gjør som mor er å spørre barnefar direkte om hvorfor det er så vanskelig for han å følge samværsavtalen, men unngå å virke både dømmende og sur/sint. Spør om det er slik at han trenger å få den endret til å passe bedre for han. Deretter skriver du ned alle tidspunkt han ikke kan ha ungen i henhold til samværsavtalen over en tidsperiode. Noter gjerne også om det var vanskelig å få gjennomført samvær++ Så går du til FVK, og da har du klare "bevis" på at han er veldig vanskelig å samarbeide med, og legger frem dokumentasjon på dette, samtidig som du sier at det du ønsker er f.eks normalt samvær som hver 2 helg eller lignende.

Jeg tror det er utrolig viktig at barna får ha sin far i livet, og at de får en mulighet til å bli kjent med han og hans familie. Selvfølgelig ikke for en hver pris, men i ditt tilfelle tror jeg det er en rutine som må gå seg til for barnefar og deg. Det er helt klart at det er barnefar som er en umoden guttevalp, og oppfører seg kjipt ikke bare mot deg, men mest mot sitt eget barn. Og mange mener nok, hvorfor skal han kunne oppføre seg som en dritt og ture frem som han vil, mens du er stuck med alt ansvaret? Svaret er at han skal ikke det, men slik situasjonen er, så er det du som sitter med hovedansvaret, og da er det helt klart lettere for han å vike unna, enn det er for deg.

Du kan nå velge hvilken mor du ønsker å være. Jeg personlig har valgt å være den moren som svelger 1000 kameler for at mitt barn skal ha forutsetningen til å ha et best mulig forhold til sin far, selv om det betyr litt mer ubehag for meg.

Lykke til HI :)

Anonymous poster hash: fe320...f8d

veit du, de to første avsnittene av det du skrev, stemmer ikke her. Resten av det du skrev er jeg enig i.

jeg vil virkelig at de skal bli kjent med hverandre. Og at lillegutt blir kjent med fard familie. Men far har kun mor og tre søsken. Noen tanter, onkler og søskenbarn i en annen verdensdel. Og de som bor her, faktisk i samme by, har han kun kontakt med en sjelden gang de tilfeldigvis møtes på kjøpesenteret.

grunnen til at jeg ikke vil mase, er fordi jeg tror lillegutt vil merke det når far "ikke ønsker" å ha samvær. For når han er i dårlig humør er han veldig tydelig på det. Han er som en furten drittunge, rett og slett...

og det er så og si aldri at han faktisk ikke kan, men han gidder ikke fordi han "skjønner ikke ar jeg trenger fri når jeg koser meg med sønnen vår"...

Skrevet

Først: Dokumenter alt! Skriv opp alle meldinger, ta evt. utskrift dersom det er mulig. Lag deg en dagbok der du noterer all kommunikasjon du har med far, absolutt alt. Hold det nøytralt, ikke skriv ting som "den drittsekken sa.." selv om det er fristende. Disse notatene kan du bruke dersom far senere truer med rettssak for å ta over omsorgen for eksempel.

Så er jeg enig med de som sier at du bør slutte å mase. Slik det er nå, tror far at han gjør deg en tjeneste ved å ha samvær. Innstill deg på at du er alene uten avlasting, og ta det heller som en bonus dersom far faktisk dukker opp. Avtal faste dager ha skal ha samvær og la ham ta ansvaret selv. Skolearbeidet ditt kan du kanskje gjøre etter barnets leggetid?

Snakk med de ansatte i barnehagen, forklar situasjonen. Si at du vil komme så fort som overhodet mulig dersom far ikke dukker opp. Hvis han kommer med bussen kl 16.10 vet de ansatte før stengetid at han ikke kommer, selv om han vanligvis holder på til de kaster ham ut. De er helt sikkert behjelpelig med å sende deg en melding eller ringe.

Det er selvsagt viktig for et barn å ha kontakt med sin far, og det er prisverdig at du prøver åå få til dette. Men det er ikke bra for et barn å være sammen med en voksen som betrakter samværet som noe bortimot en straff, og som tror at han gjør barnets mor en tjeneste ved å ha det noen timer.

Men først og sist: Dokumenter alt! Skriv, skriv, skriv. Med datoer og klokkeslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...