Gå til innhold

Hjelp til valg av bilstol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på jakt etter bilstol som går fra 9-18/25 kilo. Vi har per i dag ikke isofix i bilen, og ikke mulig å ettermontere. Vi snakker om å skifte ut bilen til en med isofix, men pga økonomi blir ikke dette mulig før 6-12 mnd til, og barnet er rett og slett blitt for lang for babystolen. 

Et annet problem vi har, er at barnet får armene sine ut av selene. Det er trepunktsele hun har nå (Maxi Cosi Cabriofix), og uansett hvor godt vi strammer selene, klarer hun av og til å vri minst en arm ut, så selen ender under armen hennes. Hun er en mester på det, det ser vi i både vogna og i spisestolen hennes også (spisestolen er firepunktsele, vogna er fempunkt). Så jeg er redd hun vil klare å vri seg ut av alle slags bilstoler som har egne belter. Vil da en fremovervendt stol kanskje være tryggere (en som bruker bilens egne belter, f.eks Kiddy Guardian Pro 2, 9-36 kg), mtp at hun ved en kollisjon kan ha fått armen/e ut uten at vi har klart å oppdage det? 

Jeg leser testresultat etter testresultat, og stolene kommer med mye forskjellige resultater i de ulike testene - ingen som kommer særlig godt ut ved beltebruk... 

Jeg har valgt å følge forbrukerrådets test (http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1175934?_ts=14641e7912e), hvor Akta Graco Duologic II kommer best ut (men likevel med dårlige resultater), men jeg blir skeptisk - i en annen test ble man frarådet denne stolen, den kom dårligst ut av alle. Mange sier (både folk og tester) at Britax er stolen å velge, både Hi-Way II og Max-Way, men begge stolene er kommet veldig dårlig ut i test i forbrukerrådets test... 

I følge forbrukerrådets test, er stolene gode på ulike ting. Britax får gode resultater ved frontkollisjon, men dårlig ved sidekollisjon (og fare for feilmontering er visst høy), Akta Graco DuoLogic II er jevnt over middels på nesten alt. 

Så kjære dibbere, hva har du valgt/ville du valgt til ditt barn? (jeg vil ha svar på hva du ville valgt mtp at barnet ditt hadde klart å vri seg ut av stolens egne belter i babystolen). 

Anonymous poster hash: 0317e...34a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med besafe izi plus? Går til 25 kg bakovervendt, også bruker dere beltesamler, da skal hun få vansker med å vei seg ut av selen.

Skrevet

Vi har også en bilstolmakk. Men beltesamler til ca 70 kr løste hele problemet. :-)

Anonymous poster hash: 70329...1c0

Skrevet

IKKE forovervendt!!! Kjøp heller slik beltesamler fra besafe som du kan tre over selene. Jeg kjøpte nettopp en slik i dag for 69kr tror jeg det var!

Vi har valgt britax multitech II til eldste som snart er over 18 kg. Han sitter bakovervendt. Dette setet komme godt ut på sikkerhet, men dårlig på brukervennlighet, og har derfor gjort det dårlig i en del tester. Vi har valgt dette fordi han som stor gutt kan sitte bakovervendt. Når han skal over på beltestol forovervendt kommer vi til å kjøpe nytt sete i stedet for å snu multitechen, dette fordi multitech har fått dårlig score forovervendt.

Til minste har vi et besafe med isofix 0-18 kg, fordi det er lettere å installere, og fordi han kan arve storebrors multitech når han blir over 18 kg, da er nemlig storebror kommet over i forovervendt beltestol.

Hvis dere har liten plass i bilen kan dere se på britax maxway, men dette setet er også mindre, så eldstemann hos oss har det mye trangere når han sitter på med bestemor som har dette setet.

Alternativt har besafe nå et nytt sete (i alle fall nytt for meg) som heter besafe plus (eller noe lignende), som er uten isofix og opp til 25 kg. Hva med å se på det?

Anonymous poster hash: 830bb...a7b

Skrevet

Jeg visste ikke om beltesamlere! Det første jeg skal gjøre i morgen, er å handle inn det! Vil jo ha bakovervendt stol, så hvis beltesamlerne funker, blir det totalt uaktuelt med noe annet. 

Nå har jeg sett litt på Besafe Plus, og den virker jo veldig aktuell. Vi har ingen liten bil (Passat), men mannen her er veldig langbeint... Men kan ta turen innom feks Barnas Hus, og teste setet i bilen om de har setet inne. Stolen er ikke testet i noen test da som jeg kunne finne, men Besafe gjør det generelt godt i tester, noe som er en trygghet. 

Tusen takk, kjære dibdamer!

Hi

Anonymous poster hash: 0317e...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...