Gå til innhold

Hva tenker dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor i en studentby, i blokk, og har to barn på 2 og 4 (nyinnflyttet). Siden barna er så små så må de jo bestandig ha tilsyn av en voksen ute. Dette selv om jeg kan se dem på lekeplassen fra der jeg bor. Dette kan også en av mine andre naboer gjøre,men de slipper sin 2 åring ut alene og ber søstra på 4 passe på han!? De bor i 6.etasje og jenta på 4 stakkars har jo ingen kontroll over gutten på 2 år...

Denne gutten leker ikke bare på lekeplassen, men også i områder hvor biler kan kjøre. Noe som skjer titt og ofte. Selv om min 2-åring er någen lunde stille i forhold til dem som er superaktiv, kunne jeg aldri ha gjort det samme. Det er i en by, masse ukjente folk, ungen er bare 2 !?, ting kan skje fort osv...

Er så bekymret for denne gutten som svinser over alle hauger :( Hva tenker dere? Hva ville dere ha gjort?

hi

Anonymous poster hash: 599fd...418
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er uansvarlig. Ville ringt på og snakket med foreldrene

Skrevet

ALDRI om jeg hadde sluppet ut en 2 åring slik nei. Synes du skal snakke med foreldrene jeg :)

Skrevet

Bah, kjenner jeg kvier meg sånn for det altså! Dette er et utrolig trivelig utenlandsk par...Men dem er sterkt religiøs (barna får ikke være ute å leke sånne og sånne tidspunkt på dagen for da skal det leses i koranen)...

Kjenner at det pga dette føles vanskelig for meg som dame å gå der å fortelle som en bedreviter... Det er selvfølgelig slik JEG føler det i og med at jeg ikke kjenner dem og vet hvordan dem reagerer. Jeg har bare hatt en tidligere episode med noen andre som har en utenlandsk opprinnelse som har vært uheldig, og ubehagelig for meg :(

Hi

Skrevet

Skjønte med en gang at de var utlendinger. Slike hører ikke på deg uansett, så bare hold deg unna. Forhåpentligvis så slår barnet seg bare litt slik at de forstår.

Anonymous poster hash: 5d563...001
Skrevet

4åringen min er ute alene og leker med venner, men jeg kunne aldri gitt henne ansvar for et yngre barn.

Anonymous poster hash: c14e5...860
Skrevet

Det er utrolig dårlig gjort å la en 4-åring ha ansvar for en 2¨-åring! Tenk om det skulle skje noe. Tenk på den dårlige samvittigheten som den stakkars ungen må leve med... Nei dette er ikke greit!!

Anonymous poster hash: c80a8...6d7
Skrevet

Nei, synes jo ikke dette er greit jeg heller.. er redd for denne 2-åringen som vimser rundt overalt og det er jo helt tydelig at de ikke følger med siden ungen var avgårde flere blokker uten at foreldrene reagerte. Dette er jo et område som sagt hvor det er mye trafikk og masse ukjente mennesker.

Samtidig har jeg ikke lyst som alenemamma å gå der å lage uvennskap mellom naboer. Tenker da spesielt for min egen del og barnas del. Jeg kjenner dem jo ikke og vet ikke hvordan dem vil reagere. Derfor ønsker jeg jo å være forsiktig. 

Kanskje jeg kan varsle til helsestasjonen. Regner jo med at disse som går i norsk barnehage følges opp av det norske helsevesnet, eller? Det er jo ikke å melde til barnevernet iaf

Hi

Skrevet

Du må nok regne med at hvis du sier dette til helsestasjonen og oppgir foreldrenes navn, vil helsestasjonen sende en melding til bv.

Og da vil meldingen få mer autoritet bak seg enn dersom du bare sender den selv.

Anonymous poster hash: 777c1...a63
Skrevet

Her må du gjøre noe, enten melde til barnevernet, helsestasjonen, eller gi beskjed til foreldrene. 

Stakkars barn.

Anonymous poster hash: 78dcb...707
Skrevet

Jeg fatter virkelig ikke at det går an! Nå kjenner jeg at jeg bare har lyst flytte på landet og bli der hvor det er 1 km til nærmeste nabo :(

Der jeg bodde før jeg flyttet hit hadde jeg en nabo som tydeligvis banket og kjæftet på barna så ungene ble tatt i fra dem. Jeg, i blant flere av naboene, varslet. Men siden jeg bodde vegg i vegg var det meg det gikk utover.

Kan ikke folk oppføre seg fint mot de stakkars barna!! :(

Jeg ønsker ikke å vær vitne til noe slikt, hater å ødelegge alle nabovennskapene jeg danner meg pga sånt rett og slett forbanna tull! :(

Unnskyld,men blir så lei og sint av at mennesker skaffer seg barn de ikke  : 1) gidder å ta vara på, 2) misbruker psykisk/fysisk.

Men ja... får vel ta en telefon til helsestasjonen kanskje da...

hi

Skrevet

Du kan jo spinne ut en løgn da, for å få dem til å forstå alvoret, og kanskje slutte å sende ungen ut alene. Si at barnet deres holdt på å bli truffet av en bilist, fordi barnet plutselig sprang ut i veien etter en ball/leke etc. Da kan du også legge til hvor viktig det er at det alltid er en voksen sammen med så små barn når de er ute, fordi de ikke forstår at biler kan komme når de løper ut i veien, og du kan jo nevne at hørselen til barn ikke er ferdig utviklet, så de vil ikke klare å tyde hvor lyden av bil kommer fra, og pga begrenset sidesyn kan de heller ikke se bilen som kommer. 

Anonymous poster hash: 4cc63...23c
Skrevet

Føler iaf jeg må gjøre noe.. Hadde følt meg veldig ansvarlig om noe hadde skjedd med barnet og jeg ikke sa i fra til dem. Kanskje dem tar det bedre enn jeg tror? Kan iaf håpe på det. Får virkelig prøve å tenke igjennom den fineste måten mulig  å si det på slik at de ikke oppfatter meg på en negativ måte (iaf minst mulig negativ), og at de kanskje forstår at det er godt ment.

Da har iaf jeg gjort mitt. Synes jo samtidig nesten det er for drøyt å ringe helsestasjonen eller barnevernet for dette. Tror mye kan løses bare man som mennesker kan snakke med hverandre :) De virker som de er ordentlige mennesker ellers.. De er hyggelige og ønsker at ungene skal kose seg. Jeg synes kanskje bare de er late som ikke orker å være ute sammen med barna, og kanskje dem ikke skjønner potensielle konsekvenser helt heller...

Hi

Skrevet

Jeg ville heller snakket med helsestasjonen. Hvis de har satt den 4 år gamle jenta til å passe han tror jeg de kan komme til å legge skylden på henne om det skulle hende han noe. Så hvis du fant opp en"episode" som var potensielt farlig så ville det gått utover henne. Kanskje noen de ser opp til på helsestasjonen kan forklare dem at søsken ikke skal ha et så stort ansvar. At hun må ha en barndom hun også. Har selv sett større barn som sliter etter å ha nærmest måtte vært foreldre for sine søsken i alt for ung alder.

Anonymous poster hash: e69eb...c30

Skrevet

Tenkte ikke å finne opp løgn.. Men rett og slett prate med dem om det og bare se hvor det fyker av, men synes som sagt det er vanskelig. Er jo litt som du sier # 14 kanskje best å bare la helsestasjonen prate med dem. På denne måten kan dem jo si i fra og forklare på en ordentlig måte. Foreldrene kan jo ikke ikke høre på dem. Regner med at helsestasjonen reagerer da. Videre slipper jeg å potensielt bli uvenner med naboene samt at jeg kanskje ikke nå fram med noenting.

Så heller mer og mer mot å si det til helsestasjonen. Får tenke litt på det. Har fått mange gode innspill også får jeg bare ta egt valg på hva jeg gjør.

Hi

Skrevet

Ikke ditt ansvar.

Anonymous poster hash: 5d563...001
Gjest Antarctica
Skrevet

Du blir nødt til å si at det ikke er ok. Kanskje er det vanlig at 4-åringer har ansvar for småsøsken der de kommer fra, men det er ikke ok her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...