Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Kan jeg be de moderere seg litt? Kan de overstyre oss som foreldre? Anonymous poster hash: 956d8...3c6
Iiiiik Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Det er dere foreldre som bestemmer. Hva går uenigheten på da? Er det virkelighetsbeskrivelsene som ikke er samsvarende eller er det rådene dere får som ikke passer? I det første tilfellet ville jeg nok sørget for å få gitt dem mer informasjon slik at de skjønner at hjemmesituasjonen er annerledes enn det de har observert i barnehage eller skole. Det kan selvfølgelig også hende at dere ikke klarer å se at barnet er annerledes enn det man forventer ut fra alder eller at barnet har problemer som blir synlige først i en større gruppe. Hvis tiltakene ikke passer, går det kanskje an å bestemme seg for en utprøvingsperiode og deretter justere hvis det er behov for det?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Du kan selvfølgelig gå i dialog med de! PPT er sakkyndig. De utfører tester, observerer osv og kommer med en tiltaksplan utfra funn ved testing. Tiltakene skal hjelpe barnet og dere foreldre. Er du uenig i resultatene etter tester og observasjon? Er du uenig i de tiltakene de kommer med? Er du uenig i framstillingen de gir av barnet? Hvorfor vil du at de skal moderere seg? Er det ikke viktig at reell problematikk kommer fram? Anonymous poster hash: 45da1...104
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 Dersom du ønsker en second opinion er det dessverre slik at du må betale for det selv. Men hva er det du er uenig i? Anonymous poster hash: 7a589...1a7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #5 Skrevet 30. mai 2014 Hva mener du med at de skal moderere seg litt da? Er det tiltakene de forslår du synes blir for omfattende? Da må dere jo snakke med dem, forklare hva dere synes er vanskelig å gjennomføre osv og kanskje finne andre måter å gjøre det på. Men det skjer jo at foreldre har veldig skylapper og nekter innse hvor alvorlig problemene til barnet deres egentlig er, prosessen med å akseptere at barnet trenger så omfattende hjelp kan ta tid. Uansett må dere være ærlige om følelsene deres og være i dialog med dem. De foreslår jo ikke ting de ikke har tro på at vil fungere, de har som regel en del erfaring å slå i bordet med.... Anonymous poster hash: 024b7...4d0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #6 Skrevet 30. mai 2014 Jeg vil ikke utdype for mye her. Men jeg syns tiltakene de har gjort er vel og bra og de kan tillegge henne så mange timer de ønsker. Men før vi i det hele tatt hadde skrevet under på tiltaket sa vi at hun skal ikke settes i bås eller tildeles noen merkelapper hun ikke blir kvitt (utredes). 1mnd etter vi har skrevet under kommer de og sier de ønsker utredning. Hun er 2.5 år og beskrivelsen de gir er så til de grader overdrevet. Og det sier de fleste rundt meg også. Ikke bare vi som foreldre. Anonymous poster hash: 956d8...3c6
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #7 Skrevet 30. mai 2014 Jeg vil ikke utdype for mye her. Men jeg syns tiltakene de har gjort er vel og bra og de kan tillegge henne så mange timer de ønsker. Men før vi i det hele tatt hadde skrevet under på tiltaket sa vi at hun skal ikke settes i bås eller tildeles noen merkelapper hun ikke blir kvitt (utredes). 1mnd etter vi har skrevet under kommer de og sier de ønsker utredning. Hun er 2.5 år og beskrivelsen de gir er så til de grader overdrevet. Og det sier de fleste rundt meg også. Ikke bare vi som foreldre. Anonymous poster hash: 956d8...3c6 Vel, de fleste tiltak og ekstratimer er faktisk relatert til diagnoser (om enn hvor kjedelig man synes at det er). Hvis ikke barnet utredes og testes, vil man i mange tilfeller heller ikke ha krav på tiltak og ekstratimer. Har selv en sønn med dysleksi som er utredet av PPT. Han ville aldri fått tilbud om ekstraundervisning, data, hjelpeprogrammer osv uten den diagnosen! Bare som et eksempetl........ Men dere freldre står fritt til å nekte utredning dersom dere ikke ønsker dette. Dere må i såfall gå i dialog med PPT om nettopp dette. Anonymous poster hash: 45da1...104
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #8 Skrevet 30. mai 2014 Jeg vil ikke utdype for mye her. Men jeg syns tiltakene de har gjort er vel og bra og de kan tillegge henne så mange timer de ønsker. Men før vi i det hele tatt hadde skrevet under på tiltaket sa vi at hun skal ikke settes i bås eller tildeles noen merkelapper hun ikke blir kvitt (utredes). 1mnd etter vi har skrevet under kommer de og sier de ønsker utredning. Hun er 2.5 år og beskrivelsen de gir er så til de grader overdrevet. Og det sier de fleste rundt meg også. Ikke bare vi som foreldre. Anonymous poster hash: 956d8...3c6 Men du får jo ikke ekstra ressurser til henne uten at hun er utredet og fått evt diagnoser. Barn som "bare sliter litt" uten diagnoser får ingenting... Om du føler beskrivelsene er overdrevet må det vel være fint å få henne utredet, da vil evt mistanker om diagnoser dere mener hun ikke kan ha falle bort. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere som foreldre vil nekte utredning, det kan jeg ikke se en eneste grunn til å gjøre. At dere ikke vil at hun skal ha merkelapper er jo greit, men hun får ikke merkelappen "autist" (bare et eksempel tatt ut av det blå) om hun ikke virkelig er det, hele grunnen til utredningen er jo å få avkreftet eller bekreftet de mistankene de måtte ha om hva som er årsaken til hennes avvik i oppførsel/utvikling. Anonymous poster hash: 024b7...4d0
klg,2 boys now:) Skrevet 30. mai 2014 #9 Skrevet 30. mai 2014 Det er ikke farlig og bli utredet.forstår ikke helt problemet med at de evt gjør det.hvis dere mener hun ikke har noe diagnose og det blir utfallet,ja det er saken ferdig. Men enn om hun har en diagnose og kan få hjelp og tiltak blir satt i gang for og hjelpe hun og legge tilrette. Ppt er ikke farlige
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #10 Skrevet 30. mai 2014 Utredet for hva da? Å utrede en 2.5 åring er ganske tidlig og vil ikke alltid gi et riktig utslag. Anonymous poster hash: 0e7c8...6a2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #11 Skrevet 30. mai 2014 Hun allerede fått ekstra ressurser og jeg syns de er tilstrekkelig. Jeg vil ikke at de skal plassere noen humbugdiagnoser på henne for sikkere ressurser til bhg. Har ingen tillit til de fra ppt. Føler ikke vi snakker om samme barn. HI Anonymous poster hash: 956d8...3c6
Havhesten Skrevet 30. mai 2014 #12 Skrevet 30. mai 2014 Jeg ville vært litt skeptisk, som du. Har en venninne som feilaktig har fått ADHD-diagnose på sin sønn. Dette forfølger dem i alle instanser og er med på å stigmatisere barnet. Men, gå i dialog. Det må da være greit å vente litt hvis dere synes det er ok? Jeg ville heller ikke nølt med å betale en barnepsykolog el.l. privat for å få en second opinion. Da kommer det ikke i alle offentlige arkiver osv. Lykke til med datteren din og dere!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #13 Skrevet 30. mai 2014 Hun allerede fått ekstra ressurser og jeg syns de er tilstrekkelig. Jeg vil ikke at de skal plassere noen humbugdiagnoser på henne for sikkere ressurser til bhg. Har ingen tillit til de fra ppt. Føler ikke vi snakker om samme barn. HI Anonymous poster hash: 956d8...3c6 Om dere er usikker og på grunn av barnets svært unge alder + at hun allerede har ekstra ressurser så ville jeg sagt at videre utredning kan dere vente med. Jeg ville ikke avvist det, men sett det an ettersom barnet vokser til. Det er mye som skjer i den alderen og "avvikene" kan være ganske store før de fleste faller på plass. Se det an, si at dere vil vente og ta kontakt med dem, eller med BUP, dersom dere føler at hun bør utredes videre. #10 Anonymous poster hash: 0e7c8...6a2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #14 Skrevet 30. mai 2014 Men er det ppt som vil utrede henne da? Kommer jo an på hva som er problematikken selvfølgelig, men hun blir vel henvist til rett instans. Er det snakk om mistanker om cp blir hun henvist til Habu, er det mistanke om noe nevrologisk blir hun henvist til barneavdelingen og en nevrolog osv. De gir vel ikke humbug-diagnoser på ppt? Anonymous poster hash: 024b7...4d0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #15 Skrevet 30. mai 2014 Jeg trodde ppt bare skal utrede hva slags behov barnet har i barnehage eller skole jeg, selv om det jobber noen psykologer der er det vel i hovedsak pedagoger, spesialpedagoger o.l. og de setter da ikke diagnoser? Har jeg misforstått helt? De skal vel bare sørge for at opplæringsloven blir fulgt og alle barn får den tilretteleggingen de trenger, ikke bestemme hva som feiler dem? Anonymous poster hash: 024b7...4d0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #16 Skrevet 30. mai 2014 Synes også det er tidlig å skulle utrede et barn med tanke på diagnostisering. Har du spurt hvilken diagnose de mistenker? Når det er sagt, så tilsier all min arbeidserfaring (jobber med barn og familier) at PPT generelt ikke overdriver. Bhg ser jo jenta di mange timer om dagen i andre settinger enn dere gjør. Og hvis du skal være helt ærlig med deg selv, kan det være noe hos deg som gjør at du vegrer deg? F.eks. at du ønsker jenta di er "som alle andre", eller at du ikke vil innse at dere ikke klarer å gi henne god nok utviklingsfremmende støtte, eller at det kan være andre forhold du ikke klarer ta inn over deg? Ikke meningen å fornærme deg, eller tråkke deg på tærne med dette svaret altså! Anonymous poster hash: cde6e...4ea
Superdolly Skrevet 30. mai 2014 #17 Skrevet 30. mai 2014 Ppt utreder og tester og kan også sette diagnoser som f.eks. dysleksi. De setter ikke diagnoser på fysiske sykdommer som f.eks kreft. (Eksempler tatt rett ut fra luften.) I svært mange kommuner er det i dag slik at et barn som ikke har en diagnose heller ikke får noe ekstra. Ingen ekstra ressurser.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #18 Skrevet 30. mai 2014 Ppt vil mest antakelig henvise dere et annet sted, habu, barnelege, nevrolog eller noe annet. Ppt består stort sett av spesialpedagoger og kan ikke gi så mange andre diagnoser enn dysleksi og ting i den gaten. Vil absolutt anbefale dere å utrede barnet dersom ppt anbefaler det. En diagnose kan være stigmatiserende, men det er også viktig å tenke på hvilke ressurser og rettigheter det kan utløse for barnet ditt. Det kan også bidra til en mer adekvat hjelp enn den hun får i dag. Men det er veldig vanskelig for oss å komme med gode råd når du ikke ønsker å si noe mer om hva de eventuelt tenker hun skal utredes for. 2,5 år er en ung alder å utrede i mange tilfeller, så vil tro de har en tanke bak det de anbefaler. Bare vær forsiktig med å jobbe i mot det de mener er barnets beste, det kan i verste fall føre til bekymringsmelding til barnevernet. Selv om det er veldig sjeldent og kun gjøres i ekstreme tilfeller. Skriver ikke dette for å skremme, men de ser tydeligvis noe du ikke ser. Men nå vet vi svært lite om situasjonen. Anonymous poster hash: 7a589...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå