Gå til innhold

Tips til å søke arbeidstillatelse i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å flytte til USA med familien. Vi har vært der mye og liker oss veldig godt der. Det er jo imidlertid vanskelig å få arbeidstillatelse. Jeg har høy teknisk utdanning som er veldig verdsatt der, det vet jeg fordi jeg har mye kontakt med amerikanere og amerikanske bedrifter gjennom jobben min, så at profilen min passer inn i åpne stillinger over der er et faktum. Mannen min har en mer begrenset utdanning, med det mener jeg at den ikke kan overføres direkte til arbeidslivet i USA, men han tenker å eventuelt drive heltid med en hobby han har, så det blir jeg som må dra lasset økonomisk. Dette er opp og avgjort, og det er greit for meg. Jeg er fullt klar over at det er mye dyrere å bo der, men som sagt så har jeg en bakgrunn som kvalifiserer til jobber godt over gjennomsnittet i USA.

Er det noen som har erfaringer med hvordan gå frem for å få arbeidstillatelse/opphold i USA utover ferie og som kan gi meg noen tips og vink? Det mest vanlige er vel kanskje å få det ifm. at man eventuelt blir tilbudt en jobb? (Jeg trenger ikke kommentarer eller diskusjon om det er lurt å reise dit eller ikke med barn, den vurderingen kan vi ta selv.)

Setter veldig pris på innspill!

Anonymous poster hash: 2388b...443
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du ha et reelt jobbtilbud i USA og så kan du søke om arbeidstillatelse

Anonymous poster hash: d722d...241

Skrevet

Det er tre  måter du kan få arbeidstillatelse på.

1) du må ha et reelt jobbtilbud

2) du må vinne i green-card lotteriet

3) Du kan få E2 visa som investor med behov for å følge opp reelle investeringer

Og det finnes smutthull for kunstere og artister osv, men trolig faller du ikke inn i den kategorien.......

Anonymous poster hash: 76786...04e
Skrevet

Dump mannen og gift deg med amerikaner  :P

Hvis du jobber for et firma som har kontorer i USA kan du søke om intern overføring; L visum.

Vet om flere som gjorde det i min tidligere jobb. 

Du kan jo prøve noen av E visumene? http://www.uscis.gov/working-united-states/permanent-workers/employment-based-immigration-first-preference-eb-1

Bare vær obs på at dersom du søker om visum og får avslag så MÅ du oppgi dette skal du søke om nytt/annet visum senere (også esta). De er da mer tilbøyelige til å si nei til at du skal slippe inn i landet med mindre det har gått noen år. 

Anonymous poster hash: 270a7...92e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...