Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Jeg lurer bare på hvordan folk gjør det i sin familie, og hva som regnes som å bruke mye halvfabrikata osv. Jeg er ikke ut etter å "ta noen" for å være late eller noe, folk må gjøre akkurat det som passer dem best! Men jeg er litt nysgjerrig på folks vaner, spesielt etter å ha lest tråder om overvekt osv... Selv spiser vi ikke kjøtt, og lager omtrent all mat fra bunnen av. Jeg sier "omtrent" fordi vi kjøper ting som vårrullpapir, tacosaus/skjell/lefser, noe brød og... Det er vel egentlig det... Kjøper noe pålegg, men lager også en del pålegg selv. Er det andre som har det slik? Anonymous poster hash: a57b9...903
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Nei, det har jeg verken tid, kunnskap eller lyst til. Jeg har 100% jobb, barna har flere aktiviteter de er med på og jeg har to hobbyer. Mannen jobber også 100%, men mer ukurante tider enn meg. I tillegg har vi en ettåring i hælene på kjøkkenet hele tiden. Så her går det i hjemmelaget middag de fleste dagene, mannen baker brød og vi lager hjemmelaget kveldsmat. Vi kjøper hele skrotter av elg og rein, parterer og bruker i maten. Det samme med fersk fisk i motsetning til oppdrett og selvplukket sopp og bær. Anonymous poster hash: 99e85...6e4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Tror du må definere "fra bunnen av", for det er ikke lett å vite hva folk mener med det.. I går lagde jeg f.eks wok, strimlet da svinefilet og kuttet grønnsaker som jeg stekte/freste i pannen. Så langt er det jo fra bunnen av. Men så må man jo smakssette litt, og hva regnes da som krydder og hva regnes som halvfabrikat? Hadde jeg kjøpt en pose med woksaus på butikken hadde det vært halvfabrikat, men det gjør jeg ikke. Likevel bruker jeg jo litt sweet chili-saus fra flaske, litt soyasaus fra flaske og litt oystersaus fra flaske for å sette god smak, er det halvfabrikat? Kan jeg bare bruke salt, pepper og urter for å kalle det å lage fra bunnen? Vi lager mye fra bunnen, men ikke alt. Jeg kan fint kjøpe noen brød, selv om jeg også baker. Jeg kan også helt fint bruke en posesuppe som base og bare tilsette mer grønnsaker og f.eks fisk. Er på ingen måte nazi på dette, men prøver å lage mat fra bunnen så ofte som mulig, men bruker enkle løsninger når tidsnød gjør at hverdagen glir lettere med det. Anonymous poster hash: 9e94a...1e7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 Jeg er heltidsstudent, jobber 80%, pusser opp huset og har 2 barn under skolealder. Kunne ikke falt meg inn å bruke tid på å lage alt fra bunnen! Men vi spiser normal sunn mat. Mannen og jeg er begge innenfor normalen på vekt og barna er tynne som fyrstikker (dessverre). Anonymous poster hash: d13d9...60e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #5 Skrevet 30. mai 2014 Vi gjør ikke det :-) Mye halvfabrikat. Det vi lager selv er syltetøy/kjøttdeig osv av bær og elg vi har plukket/skutt selv. Jeg er ikke så veldig flink til å lage mat... Må øve meg noen år til :-p Kaker og dessert lager jeg alltid fra bunnen av da, hehe. Anonymous poster hash: 02598...f2b
Gjest Julia1984 Skrevet 30. mai 2014 #6 Skrevet 30. mai 2014 Ingen! Å lage all mat fra bunnen av innebærer å lage pastaen selv, kverne kjøttdeigen osv
Skyen Skrevet 30. mai 2014 #7 Skrevet 30. mai 2014 Jeg nevnte i et annet forum at vi skulle ha noe nesten helfabrikat og fikk masse svar om fy fy og ALLE lagde alt selv. Da spurte jeg om de virkelig kverner kjøttdeigen selv, lager pølser selv og annet selv (husker ikke) da ble det stille, ingen kommenterte det. Busted! Jeg lager alltid pizzadeig, pizzasaus, pastasaus og hvitsaus selv. Men det er det eneste faste. Nå som jeg er i permisjon lager jeg litt mer hjemmelaget enn før, og håper og trur at samboer vil gjøre det i hans permisjon. Men når vi begge jobber så blir det nok mindre.
Modesty Blaise. Skrevet 30. mai 2014 #8 Skrevet 30. mai 2014 Vi lager 95 % av maten fra bunnen av. Og med det så mener jeg at vi aldri bruker ting fra pose / halvfabrikata. Men vi kjøper ferdige kjøttstykker, ferdig pasta de få gangene vi har det osv. Vi kan også bruke f.eks tomater på boks, men da passer vi på at det kun er tomater og ikke alt mulig annet tull. Hvis vi spiser brød så baker vi det ofte selv, men det skjer også at vi kjøper ferdig. Å lage ting fra bunnen av er for meg å bruke rene råvarer, og ikke en eller annen pose som skal tilsettes f.eks vann.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #9 Skrevet 30. mai 2014 Om man bruker soyasaus - så vil jeg si man fortsatt lager fra bunnen av. En god restaurant kan også bruke Kikkoman i maten feks. Jeg føler det blir mer som å bruke krydder - man har som regel ikke laget karrien selv Det er kanskje lettere for oss som ikke spiser kjøtt å si at vi lager maten fra bunnen av:) Her er skapene fylt med råvarer og belgfrukter som brukes, ikke tilsatt noe salt eller konserveringsmidler Anonymous poster hash: a57b9...903
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #10 Skrevet 30. mai 2014 Lager maten fra bunnen av, nesten(ikke pasta osv). Men nå har jeg begynt å lage dressingene selv:) Og det er jo et lite framskritt! Anonymous poster hash: d1f31...9e2
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #11 Skrevet 30. mai 2014 Jeg lager fiskekaker, gryter, kjøttkaker, sauser og alt sånt selv, men jeg kverner ikke alltid egen kjøttdeig og jeg yster ikke egen ost og rømme for å si det sånn. Middagen inneholder sjelden halvfabrikata da vi som regel unngår pasta og lomper for eksempel. Prøver å spise mest mulig rent, men ingen regel uten unntak. Anonymous poster hash: fe15e...1f0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #12 Skrevet 30. mai 2014 Vi lager det meste fra bunnen pga allergier. Men kjøper f.eks glutenfri pasta og glutenfri baguetter. Er ikke en mester på glutenfritt bakverk enda, men er god på noe. Kjøper ferdige kjøttstykker hos lokal slakter. Anonymous poster hash: fa2bc...87a
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #13 Skrevet 30. mai 2014 Dere som lager alle sauser, kverner eget kjøttdeig, baker alt brødet osv selv hele tiden, hvordan får dere tid til det? Har dere null egne hobbyer og interesser, ser dere aldri Tv eller slapper av? Her har man husvask, matlaging, full jobb, barna sine treninger og egen hobby, som jeg MÅ ha på grunn av helse (forebyggende trening). Døgnet består av 24 timer og jeg trenger minst 6 av dem til søvn på natten. Hadde aldri fått sjansen til å lage all mat fra bunn og stå ved grytene flere timer hver dag. Anonymous poster hash: 99e85...6e4
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #14 Skrevet 30. mai 2014 Jeg bruker sukker, smør, mel og masse annet når jeg lager mat, ergo: jeg bruker en masse halvfabrikata i min matlaging. Du finner så og si absolutt ingenting i butikkene i dag som ikke er bearbeidet på noen som helst måte, men du finner masse godkjente halv- og helfabrikata der som du kan lage mye godt av. Å lage mat fra bunnen av må derfor defineres. Jeg verken melker, yster, slakter, kverner eller høster råvarene selv. Jeg har en lite kjøkkenhage med urter og grønt, men det er det. Jeg kjøper ikke hele slaktede skrotter hos slakteren, og jeg plukker ikke ris og korn selv. Jeg drar på butikken, der kjøper jeg mel, smør, sukker, gjær, egg, kjøttstykker, fiskefileter, ris, pasta, krydder, melk, rømme, fløte, frukt, grønt, juice, yoghurt, og lager deilig sunn hverdagsmat. Og jeg kjøper også helt legitime sunne helfabrikata som leverpostei, sylteagurk, majones, grøtpulver til barn, pølser, kjøttdeig, sild, frokostblandinger, kaffe, saft, Farris og sjokolade, og nyter tid med ungene istedenfor å henge på kjøkkenet hele dagen, eller stå med rumpe opp ute i åkeren. Anonymous poster hash: c7abe...4cb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #15 Skrevet 30. mai 2014 Lger ingenting fra bunnen av, kjøper alle varer. Lager jeg "hjemmelaget saus", bruker jeg fortsatt krydder jeg ikke har laget selv! Anonymous poster hash: 21a26...e07
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #16 Skrevet 30. mai 2014 Dere som lager alle sauser, kverner eget kjøttdeig, baker alt brødet osv selv hele tiden, hvordan får dere tid til det? Har dere null egne hobbyer og interesser, ser dere aldri Tv eller slapper av? Her har man husvask, matlaging, full jobb, barna sine treninger og egen hobby, som jeg MÅ ha på grunn av helse (forebyggende trening). Døgnet består av 24 timer og jeg trenger minst 6 av dem til søvn på natten. Hadde aldri fått sjansen til å lage all mat fra bunn og stå ved grytene flere timer hver dag. Anonymous poster hash: 99e85...6e4 Vi kverner kjøttdeig når vi får elgkjøttet i hus om høsten. Det tar noen timer, men er vi sammen om det, går det ganske fort. Dessuten er det hyggelig å stå sammen ved kjøkkenbenken og prate. Mine brød baker seg selv, jeg kjører mel, vann, gjær i kjøkkenmaskinen, spar deigen over i former, og så setter dem i kald ovn som jeg setter på 225 grader. De steker i 1,5 time. Imellomtiden legger jeg unger, spiller gitar, stikker til skogs eller leser en bok. 0 problem Anonymous poster hash: 7de48...497
☆☆☆ Skrevet 30. mai 2014 #17 Skrevet 30. mai 2014 Brukar ein del halvfabrikata, rett og slett for å spare tid. Ser ikkje problemet. Men eg synes det er viktig å kunne å lage mat, mange har ikkje lært det heime og får ungar som heller ikkje lærer. Plutselig er bestemor vekke, og ingen har arva oppskriftene som berre fanst i hendene hennar, og kun delvis i hovudet.
Hønemor30 Skrevet 30. mai 2014 #18 Skrevet 30. mai 2014 Vi lager 95 % av maten fra bunnen av. Og med det så mener jeg at vi aldri bruker ting fra pose / halvfabrikata. Men vi kjøper ferdige kjøttstykker, ferdig pasta de få gangene vi har det osv. Vi kan også bruke f.eks tomater på boks, men da passer vi på at det kun er tomater og ikke alt mulig annet tull. Hvis vi spiser brød så baker vi det ofte selv, men det skjer også at vi kjøper ferdig. Å lage ting fra bunnen av er for meg å bruke rene råvarer, og ikke en eller annen pose som skal tilsettes f.eks vann. Som om jeg skulle skrevet det selv!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #19 Skrevet 30. mai 2014 Dere som lager alle sauser, kverner eget kjøttdeig, baker alt brødet osv selv hele tiden, hvordan får dere tid til det? Har dere null egne hobbyer og interesser, ser dere aldri Tv eller slapper av? Her har man husvask, matlaging, full jobb, barna sine treninger og egen hobby, som jeg MÅ ha på grunn av helse (forebyggende trening). Døgnet består av 24 timer og jeg trenger minst 6 av dem til søvn på natten. Hadde aldri fått sjansen til å lage all mat fra bunn og stå ved grytene flere timer hver dag. Anonymous poster hash: 99e85...6e4 Vi fryser ned mye av det vi lager, og spiser mye rester det hjelper! Jeg har hobbyer, men ser egentlig aldri på tv Anonymous poster hash: a57b9...903
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #20 Skrevet 30. mai 2014 Lger ingenting fra bunnen av, kjøper alle varer. Lager jeg "hjemmelaget saus", bruker jeg fortsatt krydder jeg ikke har laget selv! Anonymous poster hash: 21a26...e07 Det er jo ikke det at man skal være en 100% selvforsynt jungeldame, det er jo ikke det det vil si å lage mat fra bunnen av Anonymous poster hash: a57b9...903
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #21 Skrevet 30. mai 2014 Lger ingenting fra bunnen av, kjøper alle varer. Lager jeg "hjemmelaget saus", bruker jeg fortsatt krydder jeg ikke har laget selv! Anonymous poster hash: 21a26...e07 Det er jo ikke det at man skal være en 100% selvforsynt jungeldame, det er jo ikke det det vil si å lage mat fra bunnen av Anonymous poster hash: a57b9...903 Så hva vil det si da? Du spør hva som regnes for å bruke mye halvfabrikata, men det er nesten ingen som klarer å lage mat i Norge i dag uten å bruke hel- eller halvfabrikata, alt som selges i vanlige forretninger er bearbeide produkter på en eller annen måte, ment for salg. Så for å lage mat "fra bunnen av", uten for mye bruk av bearbeidede produkter, så må man nødvendigvis være litt "jungeldame". Anonymous poster hash: c7abe...4cb
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #22 Skrevet 30. mai 2014 Ja vi lager det mest av maten fra bunnen av. Lager ost selv, får melk rett fra kuene våre, lager smør selv. Har kjøttdyr så vi kjøper opp igjen kjøtt fra slakteriet og kverner kjøttdeig osv selv. Plukker bær og frukter, safter egen saft. Har poteter selv. Har også drivhus med forskjellige grønnsaker. Sauser, brød osv osv lager vi også fra bunnen av selv. Anonymous poster hash: 614e3...604
overlord Skrevet 30. mai 2014 #23 Skrevet 30. mai 2014 Det jeg kjøper ferdig er: Tacolefser, pasta, vårrullark, knekkebrød. Ellers lager jeg det meste selv. Bruker ikke lenger tid på å lage en saus fra bunnen enn fra en pose når man har gjort det noen ganger.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #24 Skrevet 30. mai 2014 Lager ikke mel og plukker ikke ris selv, men dyrker poteter og kjøttdeigen er av hjort. Kjøper aldri ferdigpizza etc, lager mat fra bunn. Ikke fordi det er gøy etc men pga allergier. Altså nødvendighet. Anonymous poster hash: 36aa0...808
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #25 Skrevet 30. mai 2014 Dersom du kaller mel for halvfabrikata er det en selvfølge at ingen lager noe mat fra bunnen av.. Jeg mener at jeg lager maten fra bunnen når jeg ikke bruker toro til lasagnen, jeg lager mine egne kjøttkaker og fiskekaker, jeg baker mine egne brød, og sausene er uten pose. Jeg har ikke oliventrær som jeg lager olivenolje fra, jeg kjøper melk på butikken, men når jeg lager hvit saus, så er det uten pulver... Anonymous poster hash: 7de48...497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå