Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Jeg pleier ikke Eller i middelhavslandene gjør jeg. Og i Frankrike, spesielt ved rivieraen. Der har vi flere stamsteder vi besøker igjen og igjen og de som jobber der er så koselige. Men ellers tipser jeg aldri. Var i USA i fjor og ble visst sett litt rart på fordi jeg ikke tipset. Men men Anonymous poster hash: d86ae...958
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Ja, det gjør jeg. Ca 10 %. Gjør det sjelden i Norge, kun hvis vi får service utover det vanlige. Anonymous poster hash: 3089e...b25
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Veldig sært å ikke tipse i USA. Der er man avhengig av tipsen. Når man besøker andre land er det vel vanlig å tilpasse seg deres skikker og kultur. Anonymous poster hash: 90335...8a5
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg følger den vanlige normen for tipsing i det landet jeg ferierer. Vet du feks at servitører i bl.a. USA ikke får vanlig lønn, slik de gjør i Norge, og at tips faktisk er en stor del av deres livsgrunnlag? At når man ikke tipser der, så signaliserer du at både service og mat var så dårlig som det kan få blitt? Anonymous poster hash: d0fe4...d4e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #5 Skrevet 30. mai 2014 Men det blir feil at kundene skal være ansvarlig for deres lønn Anonymous poster hash: d86ae...958
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #6 Skrevet 30. mai 2014 Ja, det gjør jeg. Ca 10 %. Gjør det sjelden i Norge, kun hvis vi får service utover det vanlige. Anonymous poster hash: 3089e...b25 Eh... Tipser du bare ti prosent uansett hvor dere ferierer? Det er jo nesten like rart som å ikke tipse i det hele tatt spør du meg. Hva er galt med å sette seg inn i skikk og bruk i de spesifikke ferielandene før man drar lurer jeg på... Anonymous poster hash: d0fe4...d4e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #7 Skrevet 30. mai 2014 Men det blir feil at kundene skal være ansvarlig for deres lønn Anonymous poster hash: d86ae...958 Seriøst?? I Norge betaler du mye for maten fordi service og lønn til ansatte er beregnet inn prisen. I feks USA er der ikke sånn, og det er forventet og vanlig skikk og bruk at man gir tips til de ansatte. Sånn er det bare. Man følger de skikker som gjelder i det enkelte land. Det blir som å kjøre høyre side av veien i England fordi det er så dumt at de kjører på venstre side... Anonymous poster hash: d0fe4...d4e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #8 Skrevet 30. mai 2014 Ja, det gjør jeg. Ca 10 %. Gjør det sjelden i Norge, kun hvis vi får service utover det vanlige. Anonymous poster hash: 3089e...b25 Eh... Tipser du bare ti prosent uansett hvor dere ferierer? Det er jo nesten like rart som å ikke tipse i det hele tatt spør du meg. Hva er galt med å sette seg inn i skikk og bruk i de spesifikke ferielandene før man drar lurer jeg på... Anonymous poster hash: d0fe4...d4e Og da mener jeg ikke 'bare' som i at 10% nødvendigvis er for lite enkelte steder. Det er feil å tipse for lite og det er feil å tipse for mye også. Anonymous poster hash: d0fe4...d4e
Soon to be mum Skrevet 30. mai 2014 #9 Skrevet 30. mai 2014 Jeg pleier ikke Eller i middelhavslandene gjør jeg. Og i Frankrike, spesielt ved rivieraen. Der har vi flere stamsteder vi besøker igjen og igjen og de som jobber der er så koselige. Men ellers tipser jeg aldri. Var i USA i fjor og ble visst sett litt rart på fordi jeg ikke tipset. Men men Anonymous poster hash: d86ae...958 Hvorfor tipser du i middelhavslandene og ikke i USA?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #10 Skrevet 30. mai 2014 Jeg tipser det som er normen i det landet jeg besøker. Er ikke det normal høflighet da? Anonymous poster hash: 3f1f8...6b1
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #11 Skrevet 30. mai 2014 Er det vanlig å gi tips på f.eks mcdonalds i usa? Har aldri vært der men barer lurer.. Anonymous poster hash: d2e20...820
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #12 Skrevet 30. mai 2014 Ja, det gjør jeg. Ca 10 %. Gjør det sjelden i Norge, kun hvis vi får service utover det vanlige. Anonymous poster hash: 3089e...b25 Eh... Tipser du bare ti prosent uansett hvor dere ferierer? Det er jo nesten like rart som å ikke tipse i det hele tatt spør du meg. Hva er galt med å sette seg inn i skikk og bruk i de spesifikke ferielandene før man drar lurer jeg på... Anonymous poster hash: d0fe4...d4e Og da mener jeg ikke 'bare' som i at 10% nødvendigvis er for lite enkelte steder. Det er feil å tipse for lite og det er feil å tipse for mye også. Anonymous poster hash: d0fe4...d4e Det var da voldsom 😳 Har da aldri opplevd at 10% tips blir så feil uansett hvilket land vi er i Anonymous poster hash: 0a20e...8c3
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #13 Skrevet 30. mai 2014 Ja, det gjør jeg. Ca 10 %. Gjør det sjelden i Norge, kun hvis vi får service utover det vanlige. Anonymous poster hash: 3089e...b25 Eh... Tipser du bare ti prosent uansett hvor dere ferierer? Det er jo nesten like rart som å ikke tipse i det hele tatt spør du meg. Hva er galt med å sette seg inn i skikk og bruk i de spesifikke ferielandene før man drar lurer jeg på... Anonymous poster hash: d0fe4...d4e Og da mener jeg ikke 'bare' som i at 10% nødvendigvis er for lite enkelte steder. Det er feil å tipse for lite og det er feil å tipse for mye også. Anonymous poster hash: d0fe4...d4e Det var da voldsom 😳Har da aldri opplevd at 10% tips blir så feil uansett hvilket land vi er i Anonymous poster hash: 0a20e...8c3 I USA feks er 10% alt for lite. Der bør man tipse minst 15%. Mellom 15 og 20 % er det vanlig. For å gjøre det enkelt kan man bare doble sales tax, som står nederst på regningen og gi det beløpet i tips. I Japan kan du ende opp med å fornærme kelneren dersom du gir tips... Fant denne artikkelen om temaet: http://www.abcnyheter.no/reise/faktainnhold/081219/tips-guide Anonymous poster hash: d0fe4...d4e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #14 Skrevet 30. mai 2014 Men det blir feil at kundene skal være ansvarlig for deres lønn Anonymous poster hash: d86ae...958 Ha ha, du er visst ikke særlig bereist, er du? I mange land ER tipsen lønnen. Anonymous poster hash: f5acd...09f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå