Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #1 Skrevet 30. mai 2014 Her om dagen ble ei jente steinet til døde av familie og innbyggere mens folk så på. Dette fordi hun valgte selv hvem hun giftet seg med. I dag leser jeg at to jenter på 14 og 15 ble gjengvoldtatt og hengt i et tre like ved, da de skulle gå på toalettet i åkeren fordi de ikke har tilgang til offentlig toalett. Dette er jo bare hendelser i en lang rekke eksempler. Hva må til for at disse landene/religionene får opp øynene? Går det aldri før noen foretar seg ekstreme handlinger? Er den eneste måten for å nullstille disse hjernevaskede krekene, en atombombe? Sprenge hele befolkningen til helvete? Helt siden jeg var liten, har jeg alltid sett æresdrap og syke ritualer ift religion. Jeg trur ikke det blir bedre før faktisk man tilintetgjør hele befolkningen i visse regioner. Da må dessverre sivile gå tapt, men flere sivile går tapt til sammen når dette fortsetter. Tenk å ta opp en stein og kaste den til søsteren/datteren din dør? og det er helt greit? Som regel slipper de unna også, da myndighetene har samme forvridde tankegang? Anonymous poster hash: e8f0f...ba8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #2 Skrevet 30. mai 2014 Dette skjer vel helst i de områdene som har flest analfabeter og fattigdom, og det er mer kulturelt betinget enn religiøst. Når det er sagt.. Jeg tenker av og til det samme, men samtidig tror jeg opplysning er veien å gå. Anonymous poster hash: 66297...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #3 Skrevet 30. mai 2014 Opplysning er en fin tanke, virkelig. Men jeg trur ikke de har forstand til å virkelig ta det inn over seg? Den sosiale arven og kulturelle faktorer veier sterkere .. Jeg er en person som virkelig ikke er for krig og bombing .. men jeg trur faktisk det er den mest lukrative løsningen. Om vi hadde vært roboter uten empati, så kanskje det hadde skjedd. Det er som virus på en datamaskin, ofte må man formatere maskinen før det blir bedre ... Anonymous poster hash: e8f0f...ba8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #4 Skrevet 30. mai 2014 Oi.. du tar rett og slett til orde for å utslette heile folkegrupper? Hugs at vi i dette landet har brent kvinner på bål, vi måtte ikkje utslettast for å slutte med det. Anonymous poster hash: 045f1...eef
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #5 Skrevet 30. mai 2014 Oi.. du tar rett og slett til orde for å utslette heile folkegrupper? Hugs at vi i dette landet har brent kvinner på bål, vi måtte ikkje utslettast for å slutte med det. Anonymous poster hash: 045f1...eef Eventuelt da få ut kvinner og barn av området, samt menn som ikke har gjort slikt eller er i disse miljøer. Og utslette resten .. Anonymous poster hash: e8f0f...ba8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #6 Skrevet 30. mai 2014 Vi har brent kvinner på bål, men så ble vi opplyst at de ikke var hekser. Disse som steiner utfører æresdrap, vet hvordan verden fungerer, men de velger å gjøre det allikevel da DE mener det er riktig. Anonymous poster hash: e8f0f...ba8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #7 Skrevet 30. mai 2014 Det er det samme med de som dreper jentebabyer. De VET jo at det trengs jenter for å kunne produsere flere barn, men gutter er likevel mer verdt. Forstå det den som kan. Anonymous poster hash: 66297...37c
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #8 Skrevet 30. mai 2014 vi må på et eller annet tidspunkt slutte å tåle den urett som ikke gjelder oss selv. Anonymous poster hash: 2dfb8...d9c
skjotta Skrevet 30. mai 2014 #9 Skrevet 30. mai 2014 Her om dagen ble ei jente steinet til døde av familie og innbyggere mens folk så på. Dette fordi hun valgte selv hvem hun giftet seg med. I dag leser jeg at to jenter på 14 og 15 ble gjengvoldtatt og hengt i et tre like ved, da de skulle gå på toalettet i åkeren fordi de ikke har tilgang til offentlig toalett. Dette er jo bare hendelser i en lang rekke eksempler. Hva må til for at disse landene/religionene får opp øynene? Går det aldri før noen foretar seg ekstreme handlinger? Er den eneste måten for å nullstille disse hjernevaskede krekene, en atombombe? Sprenge hele befolkningen til helvete? Helt siden jeg var liten, har jeg alltid sett æresdrap og syke ritualer ift religion. Jeg trur ikke det blir bedre før faktisk man tilintetgjør hele befolkningen i visse regioner. Da må dessverre sivile gå tapt, men flere sivile går tapt til sammen når dette fortsetter. Tenk å ta opp en stein og kaste den til søsteren/datteren din dør? og det er helt greit? Som regel slipper de unna også, da myndighetene har samme forvridde tankegang? Anonymous poster hash: e8f0f...ba8 for folkemord gjør deg til et mye bedre menneske enn dem ... det er jo en ide mange gode menn har hatt opp igjennom tidene. vi er ikke verdenspolitiet, vi kan ikke diktere andre kulturer og folkeslag til å innforme seg etter våre normer, lover og regler.
Mia_73 Skrevet 30. mai 2014 #10 Skrevet 30. mai 2014 I en globalisert verden får man med seg hver minste ting. Vi i Norge som hører og leser om slike land med et kvinnesyn fra middelalderen er forståelig irritert og sint. Likevel har vi ikke løsningen. Det må disse landene klarer på egenhånd. Vi kan bidra med penger til utdanning men forandringer i hodene vil ta flere generasjoner frykter jeg. Én ting er sikkert: jeg hadde aldri reist til Pakistan, India, Saudi-Arabia eller slike steder som enslig kvinne.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #11 Skrevet 30. mai 2014 Det er forferdelig ja. Men vi må huske på at slik vi gjør det her er ikke det eneste rette. Vi er ikke fasiten! Dette må de ordne og forandre på selv. Anonymous poster hash: 55931...72e
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #12 Skrevet 30. mai 2014 Løsningen er jo ikke å bombe et helt folkeslag, herregud da. Det fjerner bare problemet der og da, men på en vanvittig grusom måte. Nei, opplysning og protester er det som trengs. En "revolusjon" blant folket hvor det vises at dette IKKE er greit. Leste at India nå har strammet inn straffene for gjengvoldtekt, og at straffen nå er døden. Likevel er ikke alle politikerne enige om det. En oppryddning i korrupsjon hos makten og politet er vel en av de største endringene som må skje. Samtidig er dette svært kulturelt betinget. Man kan ikke bare true med dødsstraff og tro at det stoppe slike menn. Se på Norge - her er det ikke greit å voldta noen og det skaper sterke reaksjoner, men det ligger i kulturen og ikke fordi man er så redd for det ene året man må sitte i fengsel OM man blir tatt OG dømt. Flere generasjoner må endre sitt kvinnesyn, og med hjelp av en mer globalisert verden så tror jeg at det kan skje - med tider og stunder. Når man er vokst opp med tanken på at jenter er en skam, gutter er bra, så er det nok ikke så lett å endre på dette tankemønstret. Samtidig spiller også økonomi inn. Se for deg det helt jævlige valget du har når kona di føder en jente. Det er et barn, et levende menneske, men hun kan ikke hjelpe familien. Hun vil føre dere inn i enda verre fattigdom og når den dagen kommer at hun skal giftes bort så går hele familien dunken og omtrent sulter ihjel fordi du må betale medgift. Hva skal man gjøre da? Det er grusomme valg, men med en endring av kultur - f.eks få slutt på dette med medgift - kan det hjelpe. Statusen på jenter må opp, et stort problem er jo at jenter ses på som mindre verdige. En ting jeg syns er BRA i kjølvannet av disse tragediene er at man ser hvordan deler av den indiske befolkningen står opp for offrene. De viser klart og tydelig at dette er uakseptabelt, de kjemper med de få midlene de har. Det er et viktig steg i riktig retning. Anonymous poster hash: b66fb...327
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #13 Skrevet 30. mai 2014 Dette må komme innenfra, de må selv ta tak. Vi kan bidra med undervisning og opplysning. Tar de livet av alle kvinner vil det sakte dø ut av seg selv... Anonymous poster hash: 88381...baf
Sint naken biltyv Skrevet 30. mai 2014 #14 Skrevet 30. mai 2014 Løsningen er jo ikke å bombe et helt folkeslag, herregud da. Det fjerner bare problemet der og da, men på en vanvittig grusom måte. Nei, opplysning og protester er det som trengs. En "revolusjon" blant folket hvor det vises at dette IKKE er greit. Leste at India nå har strammet inn straffene for gjengvoldtekt, og at straffen nå er døden. Likevel er ikke alle politikerne enige om det. En oppryddning i korrupsjon hos makten og politet er vel en av de største endringene som må skje. Samtidig er dette svært kulturelt betinget. Man kan ikke bare true med dødsstraff og tro at det stoppe slike menn. Se på Norge - her er det ikke greit å voldta noen og det skaper sterke reaksjoner, men det ligger i kulturen og ikke fordi man er så redd for det ene året man må sitte i fengsel OM man blir tatt OG dømt. Flere generasjoner må endre sitt kvinnesyn, og med hjelp av en mer globalisert verden så tror jeg at det kan skje - med tider og stunder. Når man er vokst opp med tanken på at jenter er en skam, gutter er bra, så er det nok ikke så lett å endre på dette tankemønstret. Samtidig spiller også økonomi inn. Se for deg det helt jævlige valget du har når kona di føder en jente. Det er et barn, et levende menneske, men hun kan ikke hjelpe familien. Hun vil føre dere inn i enda verre fattigdom og når den dagen kommer at hun skal giftes bort så går hele familien dunken og omtrent sulter ihjel fordi du må betale medgift. Hva skal man gjøre da? Det er grusomme valg, men med en endring av kultur - f.eks få slutt på dette med medgift - kan det hjelpe. Statusen på jenter må opp, et stort problem er jo at jenter ses på som mindre verdige. En ting jeg syns er BRA i kjølvannet av disse tragediene er at man ser hvordan deler av den indiske befolkningen står opp for offrene. De viser klart og tydelig at dette er uakseptabelt, de kjemper med de få midlene de har. Det er et viktig steg i riktig retning. Anonymous poster hash: b66fb...327 Bra skrevet, jeg er veldig enig 😊
☆☆☆ Skrevet 30. mai 2014 #15 Skrevet 30. mai 2014 (endret) Kva får deg til å tru at det handlar om religion? I Pakistan er islam dominerande, i India hinduisme. Dette handlar mykje om ein kultur med patriarkalsk oppbygging, kastesystem (både Pakistan og India har kastesamfunn sjølv om det er avskaffa på papiret) og streng æreskodeks. Individet blir ikkje lagt vekt på, det er heile tida familien/slekta sine interresser som gjeld. Og då helst interressene til mennene i familien. Det finst lover, men dei blir berre brukt i saker som går på tvers av familiar/kaster. Det er diverre lang tradisjon for sjølvjustis innad i grupperingane. Om ingen anmelder eit drap, er det ingen grunn til etterforskning og straff. Gjengvoldtekter har det vore mange av i India i det siste (evt har det vore slik lenge, og det er først no media finn det nyhetsverdig), utan at eg heilt kan forklare korleis dei passar inn i bildet. Vil tru det handlar om kvinnesynet til mange indarar. Endret 30. mai 2014 av ★
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #16 Skrevet 30. mai 2014 Skulle ønske man kunne bygget en stor mur rundt hele dritten, så kan de herje til de er ferdige. Anonymous poster hash: 6fbd0...57b
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2014 #17 Skrevet 30. mai 2014 Utvikling. Som i heving av levestandard, utdanning og helsetjenester. Menneskerettigheter og slikt er luksusvarer som kommer når en del andre behov er dekket. Det vil antagelig ta rimelig lang tid i de aktuelle landene, siden vi her på haugen egentlig helst vil at de forblir fattige. Verden har nemlig ikke kapasitet til at alle skal ha det som oss, og det er ingenting som tyder på at vi har tenkt å senke vår standard. Anonymous poster hash: 4d750...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå