Gå til innhold

Barnebidrag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Jeg har en unge med en pappa som skal ha ungen annen hver helg, men noen ganger har han hun bare 1 helg i mnd. Så har jeg pleid og få 2.500kr i mnden av han, men han liker ikke og betale barnebidrag. Men nå har han meldt seg arbeidsledig og nå får jeg kun 900kr i mnd pga dem har regnet ut hva han får i mnd når han er arbeidsledig. Og jeg trur han jobber litt svart, men han bor fortsatt hjemme hos mammaen og pappaen sin så han har ikke andre utgifter så syns det er veldig urettferdig.

Jeg jobber 100% på et gamlehjem, men jeg føler jo at han skal betale litt han også.

For bare barnehagen koster jo 2500kr i mnd.

Er det noen måte og få mer enn 900kr? må jeg ta kontakt med nav og søk om noe?

Takk for svar Happy.gif

Anonymous poster hash: 7e67f...0a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som alenemor kan du søke div stønader som bostøtte, barnebidrag/bidragsforskudd, utvidet barnetrygd, overgangsstønad og tilskudd til barnetilsyn fra nav. Og hvis bf bor sammen med foreldrene sine så mener jeg å huske at det skal tas med i beregningen. For da "bor han sammen med andre voksne", noe som regulerer på bidraget (tror jeg)..

Anonymous poster hash: 12aaa...30f

Skrevet

Vet du hvor han jobber svart? Da må du bare si fra til NAV om det. Spioner litt, om så :D NAV liker lite å måtte dekke hans utgifter, dersom han egentlig kan ta dem selv, skjønner du :D Og de 900 du nå får, er vel det som heter bidragsforskudd. Det er det NAV som betaler, og kan de unngå det ved å få bidragsyter til å betale, så blir de glade :D

Og det at han er voksen, og bor sammen med andre voksne(han er voksen, så om det er foreldrene elle andre voksne, har ingen betydning her), gjør at bidragsevnen skal øke. For kostnadene blir delt, og han har da ikke økonomisk ansvar for noen andre i husstanden.

Og du - ta alltid bidraget gjennom NAv, om han ikke liker å betale det. Både utregning og innkrevning. Det sparer deg for ekstremt mye bryderi i fremtiden.

Anonymous poster hash: 40f43...67c
Skrevet

Men... du får vel dekket ca 65% av barnehagen? For det ligger ikke i bidraget at far skal betale halve av det, eller noe. 

Skal finne linken som viser hva bidrag skal være med å dekke, men det går alltid etter bidragsevne, og ikke etter faktisk kostnad.

https://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Faktorer+ved+beregning

Fant den fort :D

Anonymous poster hash: 40f43...67c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...