catchbaby Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 Guri malla, hva har jeg blitt? Møøø... Lille bolle på tre uker skal ha så vanvittig med melk! Produksjonen står rett og slett ikke i stil med etterspørselen og nå pumper og pumper og pumper jeg for å få økt den der forbanna melkemengden men til ingen nytte føles det som. Det stopper opp på 60ml uansett og nå har jeg holdt på med det her noen dager. Idag måtte jeg krype til korset og servere morsmelkerstatning i tillegg. Jeg har jo fått en liten gutt som blir veldig sliten av å suge, han suger kanskje ti minutter og sovner, men er langt fra mett, så jeg har alltid litt morsmelk på lur i en flaske. Idag slukte han 90ml etter å ha blitt amma i forkant! Jeg er suuuuper glad for at lille spiser altså, bevare meg vel. På sykehuset sa de at ca 50ml per måltid skal han ha. Vel..vi overgår jo dette en høy gang. Så mine kjære damer, hvordan øker jeg melkemengden min effektivt sett bort ifra å pumpe og amme så ofte jeg kan? Jeg har så lyst til å få til denna amminga 100% men det viktigste er jo uansett at bolle mi vokser og er mett i magen.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Det er ikke alle som klarer å pumpe. Melken er der, men utdrivingen funker ikke alltid ved pumping. La han suge så ofte han vil, og kast erstatningen. Gir du tillegg, får du ikke opp produksjonen for da blir han mett pæ andre måter. Anonymous poster hash: 108bc...9d4
catchbaby Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2014 Aha, så selvom ikke jeg får ut all verden med pumpa,kan det godt tenkes at melka finnes inni der? Det er litt viktig at min lille får i seg alt han skal siden han ikke har noe å gå på for å si det sånn og siste veiing hos helsesøster var ikke noe å rope hurra for, så man kan vel si at jeg er litt over middels stressa. Veldig spent på neste veiing som er til fredag. Håper han er over 2,5 da:D
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #4 Skrevet 28. mai 2014 Melken er der, bombesikkert! Bare la han die, drikk masse og spis godt. Amming er hardt arbeid, men for de fleste går det bra. Det tar bare litt tid, og mye krefter. Bare senk skuldrene, og sørg for rikelig med væskeinntak til deg selv. Anonymous poster hash: 108bc...9d4
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Har ei datter på 2.5 uke. Lik problemstilling som deg. Da hun ikke la på seg nok til tross for timesvis med amming ble jeg rådet av helsesøster til å amme Max 15 min på hvert bryst og deretter gi tillegg. Hun ble rett og slett utslitt av all sugingen. Fungerer her Anonymous poster hash: 9e5df...293
Hjertefru Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Aha, så selvom ikke jeg får ut all verden med pumpa,kan det godt tenkes at melka finnes inni der? Det er litt viktig at min lille får i seg alt han skal siden han ikke har noe å gå på for å si det sånn og siste veiing hos helsesøster var ikke noe å rope hurra for, så man kan vel si at jeg er litt over middels stressa. Veldig spent på neste veiing som er til fredag. Håper han er over 2,5 da:DNemlig. Jeg får ikke ut noe særlig med håndpumpe. Trodde jeg ikke hadde melk med første av den grunn og slutta derfor å amme tidlig Men etter det har jeg foret opp både et tvillingpar og min nye baby (10 mndr ) på morsmelk. Legg mini heller til brystet du Hilsen mamma mø
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #8 Skrevet 28. mai 2014 Og det med 50 ml.... det er helt opp til hvert barn. Noen spiser mindre, andre mye mer ved den alderen. Helsestasjonen vet også å stresse folk unødvendig. Etter tre uker er det for tidlig å si om han legger på seg nok. Går han opp mer enn 100 gram i uken (selvfølgelig helst mye mer) skal de være fornøyd. Barn vokser i ulikt tempo, så om han "bare" har gått opp 100 gram denne uken, blir det kanskje 250 den neste. Jeg anbefaler deg å ikke veie hver uke med mindre det er en særskilt grunn til det. Det stresser mer enn det hjelper. Anonymous poster hash: 108bc...9d4
catchbaby Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Hard jobbing er det definitivt, men vi gir ikke opp av den grunn det er som anonym oppi her skriver, han blir så sliten at han aldri får fullført noe måltid skikkelig så blei råda på sykehuset om å amme han så lenge han var interessert for så å pumpe og gi "resten" av måltidet på flaske, men nå er etterspørselen større enn tilbudet og det får jeg litt hetta av, men må prøve å roe ned og heller la han henge i puppen døgnet rundt. Er jo litt koselig det og min lille bolle må dessverre følges opp litt ekstra så det er mye matfokus her igården... Han ble født det man kaller for dysmatur så han er veldig liten og skal helst legge på seg enda mer enn det som er vanlig for å ta igjen det tapte. Men skjønner hva du mener med stress på helsestasjonen. Jeg føler meg temmelig hjelpeløs til tider. Men jeg må bare stole på meg selv og så lenge jeg gjør så godt jeg kan må jo det være bra nok han har fått en ekstra dobbelthake i løpet av uka så noe har jo skjedd! Tusen takk hjertefru - hilsen ømme brystvorter Endret 28. mai 2014 av catchbaby
Sanchin Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 Ikke stress, han får alltid ut melk selv om du ikke får ut så mye med pumping. Pass på at han får den fete ettermelken, ikke bytt bryst for tidlig. Om det virker som melka kommer sent kan du prøve med sånn nesespray for å få igang utdrivingsrefleksen (får på resept). Google mat og drikke som får opp produksjonen, eneste jeg kommer på i farten er havregryn og vørterøl Og viktig å slappe av og få i seg nok væske, du trenger begge deler. Lykke til, og gratulerer med gutten
catchbaby Skrevet 28. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2014 Takk sanchin fikk sånn nesespray når jeg var på sykehuset og den var effektiv, men jeg fikk litt vondt i hodet av den, men kan godt hende jeg må skaffe meg en til. Uansett skal jeg handle inn vørterøl til helga. Det er jo meldt ølvær såvidt jeg kan forstå
Isola&Lille+julegave Skrevet 29. mai 2014 #12 Skrevet 29. mai 2014 Aha, så selvom ikke jeg får ut all verden med pumpa,kan det godt tenkes at melka finnes inni der? Det er litt viktig at min lille får i seg alt han skal siden han ikke har noe å gå på for å si det sånn og siste veiing hos helsesøster var ikke noe å rope hurra for, så man kan vel si at jeg er litt over middels stressa. Veldig spent på neste veiing som er til fredag. Håper han er over 2,5 da:D Jeg kunne sitte med den fuckings pumpa i 1 time og kun klare å skvise ut 30 ml... Prøvde nesespray også. (Blir ordentlig irritert på "det er jo bare å pumpe seg"-kommentarer). Men hadde nok melk i bøtter og spann! Du må bare la han amme ofte. Amme amme amme. Utrolig slitsomt å ha en baby hengende i puppen 24/7, men heldigvis tar produksjonen seg fort opp. Og ikke gi erstatning! Bare pass på at han har våte bleier!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #13 Skrevet 29. mai 2014 Takk sanchin fikk sånn nesespray når jeg var på sykehuset og den var effektiv, men jeg fikk litt vondt i hodet av den, men kan godt hende jeg må skaffe meg en til. Uansett skal jeg handle inn vørterøl til helga. Det er jo meldt ølvær såvidt jeg kan forstå Du sprayer bare en gang i ett nesebor sant? Uten å tenke sprayet jeg i begge neseborene og fikk hodepine. Helt til en venninne påpekte at jeg skulle bare spraye en gang:P Anonymous poster hash: fe247...a38
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #14 Skrevet 29. mai 2014 Amme-te har fungert hos meg :-) det skal visst få fart i melkegangene! Lykke til! Anonymous poster hash: a02c2...780
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2014 #15 Skrevet 29. mai 2014 Pumping må du ikke stole blindt på. Jeg klarer Max 20 ml, men kunne foret opp to unger på melken jeg har. Tips jeg fikk for mer effektiv pumping var å se/ lukte babyen mens jeg holdt på, da "slipper" melken lettere. Og for å øke må han legges til også. Men klart, klarer han ikke suge må han jo få i seg mat på annet vis. Ammes han mens han sover? Bolla mi spiser mens han sover også. Viktig å få i seg nok væske, for mitt vedkommende er det mest effektive vann så prøv deg frem. lykke til! Anonymous poster hash: 21d0b...8ef
Stella Maris Skrevet 29. mai 2014 #16 Skrevet 29. mai 2014 Har du fått veiledning fra sykehuset ift hvor mye han skal opp i vekt pr 2 uker? eller er det helsestasjonen som stresser dere med at det skal være mer enn 100gr i uken? Min er prematurfødt og han klarte ikke å passere 2500 før han dro fra sykehuset, han fikk da mm med litt mme i for å fete opp melken litt. Vi har vært lykkelig for alt han har lagt på seg. Han er i dag 8mnd(5mnd korrigert) og veier fremdeles ikke 5000g, og det gjør ingenting! Han legger på seg jevnt og trutt, han strekker seg og blir lengre, vokser ut av klærene sine, begynt på morsmelk, mage tarm fungerer som det skal osv. Noen blir veldig opphengt i tallet, men det er jevn og trutt økning i vekt og lengde som sier noe om hvordan babyen har det og trives(ihvertfall det sykehuset og helsesøster her vektlegger). Jeg har pumpet i 8mnd nå, siden mini ikke er glad i brystet, han blir så sint og frustrert når ikke melken kommer med en gang. Ser du skriver at du har håndpumpe? Vil anbefale deg å kjøpe en elektrisk/evt leie en på apoteket noen dager/uker for å kjenne forskjellen, og gjerne en dobbel en sånn at du slipper å sitte dobbelt så lenge. Jeg sitter alltid 20min med pumpen fordi det er det som har passet for meg. Pumping om natta/nattmåltid er viktig for å få opp melkeproduksjonen, det stimulerer visst ekstra. Ellers er amme-te og nesespray nevnt. Du kan også kjøpe (husker ikke ordet i farten) lange tynne plastikrør(kateter?) som du kan bruke mens du ammer lille. Når han ikke vil ta bryst lenger/blir sliten, så kan du feste røret rett ved brystvorten med tape, så tar du andre enden av røret i en flaske med littmme eller om du har fått pumpet ut litt melk, så kan du gi han det. . På den måten så får han litt hjelp når han suger på brystet, han stimulerer brystet ditt, samtidig som melken kommer litt lettere til han når han begynner å bli sliten. Jeg har vært overrasket over hvor sårt dette med amming/ikke amming/pumping osv har vært. Jeg har etterhvert innfunnet meg med at jeg ikke kommer til å få ammet gutten vår, og at de første forsøkene på sykehuset, var de jeg fikk. Jeg synes det er sårt, men er glad for at han fremdeles får mm uten erstatning, men! samtidig haaater jeg pumpen dypt og inderlig, og skulle så gjerne sluttet å pumpe, men har ikke samvittighet til det. Jeg pumper nå bare 3-4g i døgnet, mot hver tredje time tidligere. Uansett, masse lykke til. Håper det ordner seg. Beste tipset mitt er elektrisk dobbelpumpe, og å pumpe om natten(om du ikke allerede gjør dette)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå