Gå til innhold

hva er da en sunn matpakke i deres øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det diskuteres rundt det nå.

Nysgjerrig

Anonymous poster hash: 9938f...7d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mykje som er sunt. Mine kriterier;

Nok mat!

Grovt korn viss ein skal ete brødmat/kornblanding.

Frukt/grønt.

Nok protein, enten det er pålegg på brødskiva eller egg/kjøt/fisk i salaten.

Skrevet

Mat som ikke inneholder masse sukker og raske karbohydrater

Anonymous poster hash: 967c6...264
Skrevet

Kjøtt og grønnsaker er sunne matpakker. Dessverre blir det ikke sendt med rent kjøtt og grønnsaker i matboksene til barna våre. Det skal ikke være til irritasjon for andre/læreren og det skal ikke være for sært med tanke på andre barns reaksjoner. Så her blir det grovbrød eller noe hjemmelaget lavkarbobrød/rundstykker (de få gangene jeg orker å lage det) med vanlig pålegg som ost, skinke, smørost o.l. De har en flaske vann med isbiter med seg og får i tillegg frukt og melk på skolen.

Skrevet

Frokostmatpakke til barnehagen

• Grovt brød. Pålegg (diverse): Kaviar, go og mager leverpostei, kyllingfilet naturell pålegg, røkt laks. Mager margarin. Sender med noen cherrytomater, agurkstriper etc. 
  • Fullkornspasta, småhakket reddik, cherrytomater, osteterninger, skinketerninger, paprika.
  • Yoghurt med minimalt med sukker med granula
  • Kellogs K fullkorn og melk

Noe frukt eller grønt sendes alltid med, gjerne en håndfull nøtter også.

Anonymous poster hash: b9172...1ff
Skrevet

Kål

Anonymous poster hash: 54fdd...138

Skrevet

Her får ungene bestemme selv.

Nr1 har: 2brødskiver med skinkeost. (Varierer skolepålegg en gang i året virker det som) litt forskjellig frukt og grønt, alt etter hva som er i skapet.

Hun spiser i perioder mye, da sier hun ifra hvor mange skiver ekstra hun vil ha. 6skiver får jeg max i boksen, og to bokser er vist kjipt.

Nr2: 2brødskiver med grov leverpostei og helt 5 forskjellige frukt/grønnsaker i biter. Aller helst vil hun sa salat, men hun merker selv at det ikke metter nok, så bare innimellom på korte skoledager.

Helt grei matpakke syns jeg. Når de selv velger slikt og ikke har ett ønske om nugatti eller andre mer usunne ting er det veldig bra. Sendte med en siruppsnipp i matpakka til jul. Skulle tro de hadde ramla fra månen når de kom hjem. Tenk å få sånn da.... Himmel.

Anonymous poster hash: 56eeb...5cc

Skrevet

Grovt brød med sukkerfritt pålegg

Enkle middagsrester

Omelett

Salat med protein

-frukt eller ved siden av uansett

-gjerne noen nøtter

Ingen hokus pokus

Anonymous poster hash: 9a71a...204
Skrevet

Hos oss er det:

-salat m/tomat agurk fullkornspasta paprika

-frukt og bær ~ smoothie

-gresk youghurt m/ bær

-Hjemmelagde grove rundstykker m/pålegg

-vann m/sitron eller lime

-evt. Knekkebrød eller vanlig middels grovt brød

-sitron og avokado - "salat" (ikke noe jeg spiser selv, men ungene liker det)

-middagsrester, f.eks. wok, omelett, kylling, karbonader, kjøttboller, laks osv...

Er egentlig veldig fornøyd med barnas matvaner, de eldste er nesten 120% opptatt av sunn mat, så får håpe det varer :)

Anonymous poster hash: f9426...000

Skrevet

Her er det forferdelig vanskelig. Vi har en datter som er forferdelig treg å spise, det er direkte kjedelig synes hun. Hun har alltid vært sånn. Men ser forbedringer i det minste. :) 

Av og til sender vi salat med fullkornspasta, egg, salat, paprika, mais agurk og ost.. (Faller godt i smak, en gang i blandt)

Sånne grove polarbrød med pålegg. Da hvitost, leverpostei eller jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker.

Kokt egg.

Grove brødskiver med pålegg. (Hun spiser ikke kjøttpålegg) så det går i leverpostei, hvitost, prim, jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker, stekt egg, kaviar en sjelden gang, (aldri nugatti, hapå eller sånt i matpakken)

Youghurt, eller fruktmos. Youghhurten har alltid havre i og eller linfrø (sendes med i en pose eller lignende i matboksen) 

Frokostblanding, minifras,havrefras eller lignende.

Fruktbiter av ymse karakter.

Maiskorn eller maiskolber .. 

Vi varierer mye, fordi hun er så forferdelig dårlig å spise at de ansatte sier hun kan sitte en hel time ved bordet å få i seg bare en skive brød f.eks. Mens hvis hun får med seg ett egg og en youghurt med havregryn så er det borte på tre minutter. Så vi prøver og feiler :P

Mener på at uansett om barnet går i barnehage eller på skole så er det aller viktigst at barnet spiser maten sin, blir mett og fungerer. Om det er litt sukker her og der så kan ikke det være hovedprio å få det bort, med tanke på at det viktigste faktisk er at barnet får i seg mat.

Anonymous poster hash: 8c777...4c9
Gjest Antarctica
Skrevet

Hverdagsmat. Ting jeg ville ha servert hjemme til frokost, lunsj, middag eller kvelds på en dag som ikke var lørdag. Det kan godt være frukt med, det kan være en yoghurt av og til, det kan være middagsrester eller mye annet. Men det skal være mettende, næringsrikt og ha nødvendige næringsstoffer i seg.

Skrevet

Kjøtt og grønnsaker er sunne matpakker. Dessverre blir det ikke sendt med rent kjøtt og grønnsaker i matboksene til barna våre. Det skal ikke være til irritasjon for andre/læreren og det skal ikke være for sært med tanke på andre barns reaksjoner. Så her blir det grovbrød eller noe hjemmelaget lavkarbobrød/rundstykker (de få gangene jeg orker å lage det) med vanlig pålegg som ost, skinke, smørost o.l. De har en flaske vann med isbiter med seg og får i tillegg frukt og melk på skolen.

Hvordan kan grønnsaker være til irritasjon for læreren eller andre? "Rister litt på hodet"

Anonymous poster hash: 80638...03d

Skrevet

Mine spiser ikke brød (som mora) så matpakke har vi blitt gode på :)

Mye kylling.

Lår, stekt filet osv.

Grønnsaker i biter eller staver.

Gulrot, stangselleri, agurk, paprika.

Fullkornspasta

Potetbåter

Melonbiter

Kjøttboller

Strimlet biff m/salat

Bruker sånne geniale plastbokser fra IKEA i forskjellige str og slenger med gaffel, lettvint og greit å spise.

Anonymous poster hash: e8d39...d39

Skrevet

Grovt brød, kjøttpålegg, ost, og grønnsaker. Litt frukt og litt melk. Sånn at man får med litt av alt av fra mathjulet man lærte om på skolen.

Jeg synes ikke det MÅ være sunnt til hvert eneste måltid. Hvis vi har spsit sunnt hele dagen så ser jeg ikke noe problem i litt pizza eller kos på kvelden eller helgen. Er ikke helt nazi. ungen får smake både saft og brus også. Bare ikke hver dag og til hvert måltid.

http://img2.custompublish.com/getfile.php/11269.92/Kostsirkel.jpg

Anonymous poster hash: 3da98...6b1
Skrevet

Hjemmebakt grovbrød med pålegg. Han får bestemme pålegget selv. Skinkeost, kaviar, leverpostei, ost som oftest.

Legger ofte oppi noen cherrytomater eller agurkbiter.

Enkel og god matpakke. Ingen fiksfakserier. Maten blir spist opp.

Anonymous poster hash: 0f34d...b86

Skrevet

Mye kylling.

Lår, stekt filet osv.

Fullkornspasta

Potetbåter

Melonbiter

Kjøttboller

Strimlet biff m/salat

Bruker sånne geniale plastbokser fra IKEA i forskjellige str og slenger med gaffel, lettvint og greit å spise.

Får ikke barnet ditt spise brød? Går barnet ditt på lavkarbokosthold også??

Skrevet

Mye kylling.

Lår, stekt filet osv.

Fullkornspasta

Potetbåter

Melonbiter

Kjøttboller

Strimlet biff m/salat

Får ikke barnet ditt spise brød? Går barnet ditt på lavkarbokosthold også??

Ro ned!

De får hvis de vil, men ingen av de synes noe om det.

Både mannen og jeg kommer fra familier der brød ikke er særlig del av hverdagen, sikkert derfor det har blitt sånn.

Norge er vel det landet i verden hvor vi spiser mest av de trauste brødskivene, men de overlever jaggu i andre land også - uten brødmaset. :)

Vi kan gjerne spise feks foccacia, nan eller lignende, men kneippen kan dere ha for dere selv :)

Forresten; ingen som lever på lavkarbo i denne heimen!

Vi lever på rene kjøttprodukter, mye grønt, frukt og kornblandinger.

Ait?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...