☆☆☆ Skrevet 28. mai 2014 #1 Skrevet 28. mai 2014 No blir det lyserosa rom på eldste (fargen heiter faktisk lille prinsesse), men sengetøy og gardiner med disney-prinsesser på Sånn går det når ein let ein toåring velge sjølv..
Gjest Kira Skrevet 28. mai 2014 #2 Skrevet 28. mai 2014 Velkommen i "vi-som-har-svelget-noen-kameler"-klubben
QueeenBeee Skrevet 28. mai 2014 #3 Skrevet 28. mai 2014 velkommen i klubben, skulle ALDRI dytte kjønnsroller på barna, rosa rosa eller blått blått. Nå sitter jeg med en disney prinesse og en sjørøver prinsesse. de finner sine veier. Off, så naiv man kan være innimellom.
Ugl@ ruger... Skrevet 28. mai 2014 #4 Skrevet 28. mai 2014 Man lærer etterhvert som forelder at man aldri skal si aldri....
Musemorbr / Skrevet 28. mai 2014 #5 Skrevet 28. mai 2014 Her blir rommet dus og behagelig lilla. Jeg skulle vente med farge på rommet helt til hun kunne ytre ønske om fargevalg selv, men så vant jeg ti ruller babyromtapet. Rosa gardiner og prinsessehimmel på senga har hun fra før. Og masse rosa tøy. Jeg har svelgt et tonn kameler der, fodi pappaen og farmora elsker å gjøre rosaberte av henne. Trøster meg med at det sikkert hadde blitt sånn uansett.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 28. mai 2014 #6 Skrevet 28. mai 2014 Siden pappaen er det store idolet til seksåringen har jeg pålagt ham å holde fast ved sin påståtte yndlingsfarge som er lilla! Resultatet er at seksåringen har en lilla vegg på rommet sitt (enn så lenge). Sånn ellers går det forsåvidt greit å svelge kameler så lenge det er medhårs, for det har jaggu blitt et par...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. mai 2014 #7 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har hentet en gutt med Angry birds-solhatt i bhg nå...Den hatten er et resultat av skrikeanfall og kamelsvelging på HM i går...Jeg kan faktisk godt tolerere en god del sånne trykk, men den hatten ser bare helt nils ut...
amandine Skrevet 28. mai 2014 #8 Skrevet 28. mai 2014 Ha ha ha jeg har hatt det enkelt! Ingen batman, ingen angry birds eller disney-prinsesser. Sender en varm tanke til bestevenninnen som kjøpte ekte prinsessekjoler i innvandrersjappene på Grønland. Ikke noe disneyfjas, men skikkelige syntetiske glitrende gullgreier! Og ellers har jeg svinget dem (ungene) pent inn på den smale vei, vi liker godt antikviteter, dansk design og lyse farger(for det har mammaen vår lært oss mens pappa har ristet på hodet). Vi synes Siesta er den ultimate stolen og bor i et hus som matcher stolen perfekt. Og selvfølgelig alt med et vakkert snev av Stevie G og Liverpool i kantene:-) Dog ikke LFC i stua, men på barnerommene, altså! I stua er det bare allsang og you´ll never walk alone i kor. Herregud hvordan havnet jeg her?????
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. mai 2014 #9 Skrevet 28. mai 2014 Heh, her gikk det i Hello Kitty en lang periode, før vi nå er over på Sabeltann. Superhelt skulle hun bli, men siden de kan "ramle ned" (?), så vil hun heller bli kokk. Og da skal hun ha rosa piratlue som kokkehatt. Joda.
Pengetreet Skrevet 28. mai 2014 #10 Skrevet 28. mai 2014 Etter et par år med rosa prinsesser, så har frøkna nå kommet frem til at prinsesser er barnslig. Nå står hun med begge bena i hestejente fasen og har dekorert alle veggene på rommet sitt med hesteplakater. For noen dager siden kunne man ennå skimte de hvite veggene hist og her, men nå har hun jammen omarrangert slik at hun har fått plass til noen hesteplakater til. Men jeg har skamvett nok til å ikke klage. Jeg husker ennå at jeg drev mine foreldre til vannvidd den perioden hvor jeg nektet å snakke om annet enn hester.
Anne-B. Skrevet 28. mai 2014 #11 Skrevet 28. mai 2014 Jeg skulle ikke ha noen rosa klær da jeg gikk med eldste, og det sa jeg klart fra om, men fikk da noe likevel, og en dag tok jeg meg selv i å kle det lille mirakelet i rosa joggebukse, rosa sokker med blomster på, rosa- og hvitstripete t-skjorte og rosa body. Fnis. Må innrømme at interiør bestemmer jeg over, men vil de ha rosa klær og prinsessegreier, så får de det av og til. Saken er at de ikke er ekstreme, det må ikke være rosa.
amandine Skrevet 28. mai 2014 #12 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Rommet mitt var (når jeg tenker meg om) fullt av plakater. Judd Nelson, Rob Lowe, Emilio Estevez, U2, Joy Division, Prince og en hel haug kjekkaser man har glemt (Corey Hart, Nik Kamen) på veggene. En relativt tung (i ettertid er det utrolig hva man ser) parfymeduft, og klær over hele gulvet. Jeg hadde drept meg om jeg var min mor. Hilsen hun som i dag kjeftet på ungene som har klær på gulvet. Det var noe med respekt og inntjening av penger og forbruk og noe sånt. Kremt kremt rødme rødme - hei! Gi meg et glass vin! Endret 28. mai 2014 av amandine
Gjest Helle_Høygir Skrevet 28. mai 2014 #13 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har resignert.. Til hverdags så får det heller være at vi ser ut som vi er sponset av Disney, men til fest så inngås det kompromiss; ungene velger det innenfor penklær og sko (innen visse grenser..) og mamma får velge penklær (ergo de som syns hehe) Og kjønnsroller og sånt- hittil står største så solid plassert i sin rolle og det skjedde som liten. En stor fascinasjon for at innenfor kategorien uten at vi sa et kvekk.. Hva skal en gjøre?
amandine Skrevet 28. mai 2014 #14 Skrevet 28. mai 2014 Jeg har resignert.. Til hverdags så får det heller være at vi ser ut som vi er sponset av Disney, men til fest så inngås det kompromiss; ungene velger det innenfor penklær og sko (innen visse grenser..) og mamma får velge penklær (ergo de som syns hehe) Og kjønnsroller og sånt- hittil står største så solid plassert i sin rolle og det skjedde som liten. En stor fascinasjon for at innenfor kategorien uten at vi sa et kvekk.. Hva skal en gjøre? Her i huset er det fotball for alle pengene uansett kjønn(unntatt meg) så alle elsker Steven Gerrard (jeg synes han er litt hot, men det er jo en annen historie). Det er treningstøy det går i.Guttungene i Umbrobukser og jentungen i xU tights. Pentøy er klassisk grisekjedelig og sjefen(jeg) har siste ordet. Jeg tror på diskret tyranni.
Gjest beef sister Skrevet 28. mai 2014 #15 Skrevet 28. mai 2014 Men rosa og lilla er jo fint! Det samme er ganske mye fra Disney, i hvert fall hvis det kjøpes fra Disney Store (så mange fine bamser og leker!). Jeg liker jenter i kjoler og har ikke kjempet mot kjønnsrollene overhodet. Det blir verre å takle hvis jeg plutselig ikke får fikse hår og klær (jada, vi er ikke bare overfladiske).
☆☆☆ Skrevet 29. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2014 Kjempar på ingen måte imot kjønnsroller, men synes rosakliss og disneyprinsesser er kjipe greier. Toåringen elskar traktorar og gravemaskiner (når dei ikkje er i bruk, bamse blir "litt redd" og "ikke modig" når dei bråkar), men når ho kjem heim frå bhg er det "sesse" og "rjooosa" som gjeld ei stund. Men bursdagskrona frå bhg kallar ho for "konge min" når ho spør etter den. Synes det er heilt ok at ho er bevisst på at ho er jente, og ammar bamse når mamma ammar minste. Ho kan få vere akkurat som ho vil så lenge rolla ikkje blir pådytta ho.
Iiiiik Skrevet 29. mai 2014 #17 Skrevet 29. mai 2014 Jeg er glad min jente har styrt unna rosa sånn i hovedsak. I første omgang var det jeg som stod for restriksjonene, men da hun ble litt større fortalte hun alle at hun ikke likte rosa, men at lilla og rødt var fint. Sikkert for å glede moren Hun har hatt rosa klær da, for hun har arvet mye av naboer og venner og noen poser har vært nesten utelukkende rosa. Prinsesseperioden var vi innom, men etter en kort og heftig romanse var det over. Kjoler har hun alltid brukt ganske mye og det synes jeg er fint. Jeg liker imidlertid ikke at alt barn eier skal signalisere kjønnstilhørighet. Når ski, skøyter, sykler, hjelmer, regntøy, støvler, fotballsko, joggesko, skolesekker og klær skal rope ut at jenter skal være søte og snuppete og gutter tøffe, da synes jeg rommet de gis til å utvikle seg i blir for snevert. En av gutta har hatt en lilla vegg på rommet, jenta har en lys grønn vegg og lilla gardiner. Ganske kult egentlig.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. mai 2014 #18 Skrevet 29. mai 2014 Jeg skal jo ikke si noe jeg, som elsker sjokkrosa, knallrødt og lilla i alle varianter. Ikke fordi jeg forbinder det med kjønn, men fordi jeg digger fargene og ser ganske bra ut i dem. Og så har jeg en greie for Ole Brum og hans univers, så vi (jeg) har mange kopper og kar og diverse med disse figurene på. At vi påvirker våre barn enten vi vil eller ei, og at de påvirkes av venner, andre voksne og verden rundt dem, det er jo bare noe vi nesten må leve med. Om jenta mi blir ei skikkelig jåledokke av ei prinsesse er det forsåvidt helt ok, og også om gutten blir en skikkelig "traktor/bil/mekke-gutt". Poenget får vel være å lære dem at det motsatte- ja, alle varianter- også er ok, på tvers av kjønn, og ikke minst det at de har like stor verdi, bestemmer over seg selv og kan bli akkurat det de vil. Dvs at de ikke skal la kjønnet sitt hindre seg i å være den de vil være eller å være sammen med den de vil være sammen med.
Iiiiik Skrevet 29. mai 2014 #19 Skrevet 29. mai 2014 En ting er å si at man ønsker å signalisere at barna velger selv, at alt er like greit. Vi har et samfunn der det uttalte er aksept, der målet er likeverdighet. Og så er det allikevel utrolig sterke skiller mellom gutter og jenter og en offentlighet preget av jenter som baker cupkakes, kvinner som snakker om å være hjemme med barna. Litt sånn tilbake til tiden for de hjemmeværende mødrene. Jeg lurer på hva det gjør med barna på sikt og jeg tror det hjelper lite å si én ting hjemme når hele samfunnet organiseres annerledes. Dette engasjerer meg kjenner jeg, men skal stoppe her.
Giss Skrevet 2. juni 2014 #20 Skrevet 2. juni 2014 Jeg kjempet lenge i mot rosa- og gullglitter til storesøster. - Men hun arvet jo bunker av klær fra naboer og kusiner, og da kan man jo tenke hva som hittet...
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. juni 2014 #21 Skrevet 2. juni 2014 ikke rart mange mødre har litt ekstra bulker, så mange kameler vi etterhvert har spist
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå